Någon som vet ifall FFP2 mask gäller i ALLA liftar i Österrike, eller bara "inomhus-liftar"? Verkar vara lite olika tolkningar gällande detta. Jag tolkar det som att kravet gäller alla liftar efter att ha kikat på Österrikiska nyhetssidor som denna:
Auch im kommenden Corona-Winter sollen Skifahren, Winterurlaub und Après-Ski möglich sein, allerdings unter strengere...
www.tt.com
Bara i "inomhusliftar" (gondoler och kabiner).
Man har graderat restriktionerna utifrån hur smittoläget ser ut (Stufe 1 bis 3) och just nu är man i Stufe 1 (den lägsta) och smittotalen minskar f.n.
Om smittotalen skulle öka kan man gå upp i 2 eller 3, och då gäller alla de extra restriktioner som står i artikeln.
Som det ser ut nu:
- Ingen kapacitetsbegränsning av liftar.
- Inga avståndskrav.
- FFP2 mask i gondoler och kabiner.
- Ingen maskplikt på hotell och restaurang.
- Ingen maskplikt i vanlig handel.
- Maskplikt i dagligvaruhandel.
- Maskplikt i offentliga kommunikationsmedel.
- Det blir Après-Ski!
FFP2 maskerna är inget roligt, de är betydligt trögare att andas i än standardmaskerna.
Vi var och åkte skidor i Österrike i juni/juli i år, och i praktiken använder folk ofta de vanliga maskerna i stället (inne gondolerna i bland inte alls, de flesta börjar väl bli trötta på det).
I luckan där man köper liftkort blev man tillsagd om man inte hade FFP2 mask, uppe i skidsystemet hängde maskerna ibland bara runt ena örat på liftpersonalen.
Men det som just nu gör skidsemestern betydligt behagligare i Österrike än i de andra alpländerna, är att man slipper masken på hotell och restaurang. I gondolerna kan man väl stå ut med det, men att behöva av och på med den varenda gång man ska passera hotellrumsdörren, gå ner till frukost, middag, resa sig från bordet och hämta något etc etc ....
Jag har tänkt åka till Italien i februari, men bokar inget så länge de nuvarande reglerna gäller där. Om de inte ändras/lättas, så blir det Österrike igen då också.
Jag ska åka ner på försäsongsåkning i Österrike om en dryg månad, så jag kan efter det skriva lite i den här tråden igen då hur det var.