[Artikel] Skidsäsongen i Italien är över efter bara två dagar öppet

Redaktionen

Aktiv medlem

Italienska Cervinia var första skidort i landet att öppna för säsongen den 24 oktober. Men redan dagen efter tvingades anläggningen att stänga igen.

Läs hela artikeln:

fredw

Aktiv medlem
"[ARTIKEL] SKIDSÄSONGEN I ITALIEN ÄR ÖVER EFTER BARA TVÅ DAGAR ÖPPET"

Rubriken är dock fel. De har inte stängt för säsongen. Detta stämmer bättre: "Hur som haver så håller italiens skidanläggningar stängt fram till den 24 november till att börja med."

PetterElfsberg

Aktiv medlem
"[ARTIKEL] SKIDSÄSONGEN I ITALIEN ÄR ÖVER EFTER BARA TVÅ DAGAR ÖPPET"

Rubriken är dock fel. De har inte stängt för säsongen. Detta stämmer bättre: "Hur som haver så håller italiens skidanläggningar stängt fram till den 24 november till att börja med."
Rubriken är nu uppdaterad så den inte ska kännas missvisande(y)

Wombat

Medlem
Oj, aldrig sett så långa köer i alperna. Alla måste vara riktigt skidsugen efter kort förra säsongen. Vet nån om det är vanligt i Cervinia?

rodney_piston

Aktiv medlem
"professionella skidåkare""
Finns det någon precisering på vad det betyder i det här fallet?

Jag kan tänka mig att alla Europeiska alpinklubbsföräldrar tycker att deras små underbarn är proffs, jättelöften sponsrade av det lokala byggvaruhuset och mamma och pappa.

Samma alpinklubbar som brukar bilda megaköer utan social distansiering i Stubai, Sölden och Cervina under höstlovet.

Hur är det med försäsongscamps i Sverige?Jag vet att Rookie camp för snowboard i Hemavan är inställd. Vet inte hur det ser ut med de alpina lägren. Kanske värt en artikel? Hur försäsongen 20/21 ser ut för alpinåkare, snowboardåkare, freestyle och moguls o s v. ungdomar, och åkare utanför landslagen?? Kanske inte freeride men intressant ändå då det hänger ihop en del.

Fakebilder? Nja... Liknande bilder har kommit från många glaciärer. Folk som jag pratat med som är nere och åker säger att det ser ut så på flera glaciärer (i Österrike iofs) och att folk faktiskt inte bryr sig ett skit om att hålla avstånd osv. Min kompis var på Hintertux dagen bifogad bild togs, så denna är iaf inte konstruerad av ”skidindustrins motståndare”. Vi har tillräckligt många stolliga konspirationsteorier i dessa tider. Att det råder trängsel i liftköerna är inget som behöver diskuteras.

Imorgon kommer nya besked från Österrikes regering om hårdare restriktioner. Ska vi tro att skidanläggningarna tvingas stänga då?
55312A85-9E88-44C1-AA37-0E9C8DE05235.jpeg

Senast ändrad:
"professionella skidåkare""
Finns det någon precisering på vad det betyder i det här fallet?

Jag kan tänka mig att alla Europeiska alpinklubbsföräldrar tycker att deras små underbarn är proffs, jättelöften sponsrade av det lokala byggvaruhuset och mamma och pappa.

Samma alpinklubbar som brukar bilda megaköer utan social distansiering i Stubai, Sölden och Cervina under höstlovet.

Hur är det med försäsongscamps i Sverige?Jag vet att Rookie camp för snowboard i Hemavan är inställd. Vet inte hur det ser ut med de alpina lägren. Kanske värt en artikel? Hur försäsongen 20/21 ser ut för alpinåkare, snowboardåkare, freestyle och moguls o s v. ungdomar, och åkare utanför landslagen?? Kanske inte freeride men intressant ändå då det hänger ihop en del.
På Idre Fjäll har man haft massa lag, och fortsätter med det hela försäsongen om inte nya restriktioner ställer till det. Både puckel och alpint. Även utländska lag kör där.

fredw

Aktiv medlem
Täta liftköer och trängsel i kabiner/ägg är nog bland de mest svåråtgärdade problemen på skidorter. Hur gör man?
Kan tänka mig att orter med välorganiserade köer med distans, utan kabiner/ägg, utan plastbubblor på sittliftarna, där barer är stängda, alla restauranger lagar "take-away" och befolkar högst vartannat bord skulle kunna ge acceptabelt låg smittorisk. Inte kul men bättre än att inte kunna åka alls.
Och jag som brukade gilla äggliftar, särskilt den typen där man sitter 4+4 mot varandra. Nu är de väl värsta sorten för smittspridning.

kappakomplett

Aktiv medlem
Täta liftköer och trängsel i kabiner/ägg är nog bland de mest svåråtgärdade problemen på skidorter. Hur gör man?
Kan tänka mig att orter med välorganiserade köer med distans, utan kabiner/ägg, utan plastbubblor på sittliftarna, där barer är stängda, alla restauranger lagar "take-away" och befolkar högst vartannat bord skulle kunna ge acceptabelt låg smittorisk. Inte kul men bättre än att inte kunna åka alls.
Och jag som brukade gilla äggliftar, särskilt den typen där man sitter 4+4 mot varandra. Nu är de väl värsta sorten för smittspridning.
Ja, bokar av det jag hade bokat... kan inte tänka mig bättre smittspridningsanläggning än en lång och långsam ägglift. Skulle vara en tätpackad kabin då kanske. Och man kan tänka sig bråk över om "bubblan" ska fällas ned över sittliften.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp