[Artikel] Skistar plastar in Hammarbybacken

Redaktionen

Aktiv medlem
2016-11_Dry-Slopes_Buck-Hill-Ski-Snowboard-Area_Neveplast-2-1000x750.jpg

Skistar siktar på att göra den centrala Stockholmsbacken i Hammarby till en året runt attraktion. En del i denna satsning blir att man lägger plastmatta för skidåkning sommartid. Planerad öppning är i augusti.

Läs hela artikeln:

pd

Aktiv medlem
Tidigt aprilskämt eller sanning???
Har för mig att det redan har figurerat som aprilskämt i någon av stockholmstidningarna för typ 25 - 30 år sedan när backen var ny. Då skulle den nog förvisso byggas in. Köpenhamn har ju en plastbacke så Stockholm kan väl inte vara sämre.

plimpe

Ny medlem
När Ullnabacken fanns för super länge sedan i sthlm, försökte inte dom sig på det där med plast i backen då?

rkpf

Medlem
Mikroplaster? Hur mycket plast hamnar i fiskmagarna/år?
Funderar på samma sak, och innan någon påpekar om massa andra källor till skräp i naturen etcetera, så tänker jag att ibland kanske människan får jobba utifrån lokala förutsättningar istället för att tänka att alla ska kunna göra allt, överallt, året runt.

MKOL

Aktiv medlem
När Ullnabacken fanns för super länge sedan i sthlm, försökte inte dom sig på det där med plast i backen då?
Jo då, kommer ihåg det då vi hade en stuga precis i närheten. Hela backen hade en beige "matta" som inte såg klok ut på långt håll :) Har för mig att det bara var något år på slutet som dom hade det och såvitt jag kommer ihåg kan det inte ha varit någon succé för det syntes inte speciellt mycket åkare i backan.

Sommarrodel är däremot förbannat kul. Den varianten som planeras i hammarbybacken verkar dock inte lika kul som t.ex. den i Rättvik där rodeln löper fritt i en kana och inte går på räls.

Matte_g

Medlem
Hoppades också att det skulle vara aprilskämt men nu ligger mattorna där. Från toppen till botten och under liften också. Sen har de byggt över och stängslat in i princip hela resten av ytorna med. Så Skistar har fackat större delen av Hbb för alla andra. Motionärer, fotbollslag, löpargrupper, mountainbikeare osv. Sen miljöaspekten med all mikroplast osv, visst litet, men iaf. Klassisk Skistar.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp