[Artikel] Snökite – så funkar det i 7 steg

Redaktionen

Aktiv medlem

Har du inte heller särskilt mycket koll på hur det egentligen fungerar med snökite? Lugn bara lugn. Vi tar det hela i sju steg.

Läs hela artikeln:

linder

Ny medlem
"6. STORLEKAR
En tubkite behöver generellt 6m2 eller mer för att flyga."

Det ska nog stå m/s där även om jag kanske anser att det går att launcha och köra en 17m2 på 4.5m/s :D

MnO

Aktiv medlem
Påståendet om att man behöver en medhjälpare för att starta och landa en tubkite är inte korrekt. Att starta en tubkite är lätt. Det enklaste är att hitta någon form av fast föremål, tex ett träd, en sten eller en stolpe och förankra bommen i den, men det går också att tynga ner draken med snö som sedan ramlar av vid start. Att landa själv kräver en förankringspunkt av något slag, men det går nästan alltid att hitta om man har med sig ett spännband eller rep.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd

@MnO Tack för kommentaren! Vi diskuterade just detta före publicering: Ska vi skriva att man kan starta och stoppa själv? Kanske var vi lite för mesiga... nu har vi uppdaterat texten och berättar samtidigt att det kan vara ett lite riskfyllt moment att starta och landa en tubdrake själv.

MnO

Aktiv medlem

@AndersWingqvist
För mig personligen tycker jag inte att det är någon större skillnad i hur svårt det är att starta eller landa en tubkite eller en foil på snö själv. Det är olika tekniker, men svårighetsgraden är ungefär lika. Med tub förenklar det att ha något fast föremål att sätta fast chickenloopen i vid både start och landning, men det är inget måste. Det är lite mer dramatiskt att flagga ut en tubkite vid landning jämfört med att backa ner (eller flagga ut) en foil om man inte hittar något fäste för loopen, men svårt är det inte. Det är ett visst mått av utmaning att landa en foil också om man är ovan eftersom även den lätt glider iväg på snön och trasslar ihop sig om man inte håller rätt sträck i baklinorna. Så start och landning är jämnt skägg tycker jag personligen.

Foilens styrka vintertid tycker jag snarare ligger i att man slipper dra med sig en pump och hålla på med stela gummiventiler med handskar eller kalla fingrar, att foils ger mycket kraft per yta och att de går att packa ner väldigt kompakt, vilket är smidigt när man antingen åker på tur eller ska åka ner efter att ha klättrat. En tubkite är en REJÄL ryggsäck om man ska ha den på sig på vägen ner och dessutom ska man bära med sig en stor pump om det inte ska ta en timme att pumpa. Totalt sett är alltså foil definitivt att föredra vintertid, men det är inte på grund av start och landning.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp