[Artikel] Sommarvila för skidor och skidprylar

Redaktionen

Aktiv medlem
poff-1000x563.jpg

Precis som björnar går i idé över vintern går våra skidor och skidprylar till vila över sommaren. Här berättar vi hur du tar hand om grejerna så att de är fräscha och startklara när snön faller nästa vinter.

Läs hela artikeln:

fredw

Aktiv medlem
Tack för det. Är nedanstående valla tillräckligt bra för en turiståkande pistpappa? Den bör väl oberoende av underlag vara betydligt bättre än ingen valla alls? Jag har nog inga ambitioner att byta valla beroende på utomhustemperatur.

Henric-s

Medlem
Tack för det. Är nedanstående valla tillräckligt bra för en turiståkande pistpappa? Den bör väl oberoende av underlag vara betydligt bättre än ingen valla alls? Jag har nog inga ambitioner att byta valla beroende på utomhustemperatur.

Det fungerar perfekt, bästa vallan för förvaring och för att mätta belaget av den typen!

pd

Aktiv medlem
Finns det någon valla som är direkt olämplig för sommarförvaringen?

farsan56

Aktiv medlem
Nej, men en varm (gul) valla är lättare att sickla bort. Vallan torkar ur och blir hårdare med tiden. Prova att lägga på en grön kallvalla över sommaren och sedan sickla bort den åtta månader senare. Bra underarmsträning!
Fästvalla brukar inte vara så bra att valla slalomskidor med. ;)😅
Inte heller längdskidor. Hustrun för några veckor sedan: bråttom till Björnen för ett pass. Greppar en burk flytande glid (trodde hon) och lägger på. Väl uppe i Björnen tycker hon att det var ett jäkla trögföre den dan. Så kan det gå när man lägger snabbfäste på glidzonerna. Bra stakträning dock 😁

Kagstrom

Ny medlem
Flourvallor bör definitivt undvikas de har (vad jag lärt mig) en uttorkande effekt, så pass att man tydligen ska valla ur beslaget ganska omgående med att ett vanligt paraffin efter att ha använt högflour.

abbe12552

Ny medlem

Tycker om denna, då den har ett stort temp spektrum på -8- +15

PisteCarver

Aktiv medlem
Tycker om denna, då den har ett stort temp spektrum på -8- +15
Har precis köpt just den (bra pris för 500 g) och "sommarvallat" mina skidor inför nästa säsong.
Första gången med den vallan så jag vet inte hur bra glid det är i den, men den var lättarbetad med låg smältpunkt och flöt ut bra.

Haktussen

Ny medlem

MnO

Aktiv medlem
Nej, men en varm (gul) valla är lättare att sickla bort. Vallan torkar ur och blir hårdare med tiden. Prova att lägga på en grön kallvalla över sommaren och sedan sickla bort den åtta månader senare. Bra underarmsträning!
Det är ju bara att värma på den igen med vallajärnet så går det lätt och fint att sickla av igen.

Jag är tveksam till om det finns något som helst fog för att det skulle vara bättre att inte sickla jämfört med att valla klart innan sommarvilan. Det känns som en seglivad myt snarare. Jag har skidor som har vårdats ömt och jag har andra som inte har sett valla på 10 år. Det går inte att se någon som helst skillnad på belaget. Det är snarare så att de som har vallats ofta har mer microhår och ser sämre ut. Men jag brukar också dra en vallning bara för att det känns mentalt bra att ha grejorna fina inför nästa säsong.

Jag har f.ö. testat på ett bindningspar att dra den ena skruven i botten och att släppa den andra helt och sen fick de ligga i två år. Det gick efter den tiden inte att mäta någon som helst skillnad, vare sig i fjäderlängd eller kompressionskraft. Dvs det är inte värt att ta risken att råka ut för ett tjuvsläpp första åket.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp