[Artikel] Splitboard i svenska fjällen

Redaktionen

Aktiv medlem
Glest med svenska artiklar och tips om splitboards gav sig Per Arnsäter sig ut på egen hand för att prova på splitboarden. Det blev en resa till två klassiska fjälldestinationer med ett givet svar i slutändan.

Läs hela artikeln:

Gutta

Medlem
Fasen vilken grym artikel! Tips bara, lägg den högra delen av den delade brädan på vänster fot och vice versa. Så slipper du ha sönder hakarna.
Splitboard är framtiden!

Lee-nus

Aktiv medlem
intressant läsning! har åkt en del med splitboarders i vinter i japan där det börjar bil riktigt stort bland friåkarna. alla verkar vara överens om att det är framtiden!

Härligt med en splitboardartikel. Jag skrev en för utemagasinet 2002 och en för Friflyt samma år. Fast det var mer hur man bygger splitboard med Voile splitkit.
http://www.carpe-diem.se/wp-content/uploads/2010/05/splitboard-utemag.jpg

http://www.carpe-diem.se/wp-content/uploads/2010/05/splitboard-friflyt.jpg

Splitboard finns för uthyrning även i Åre Äventyrsbutik om man vill prova på det i Åre.
Till 2011/2012 kommer K2, Libtech, Gnu med flera med kompletta splitboards... Det tar sig för oss splitboarders :)

norly

Medlem
Jag har byggt 2-3 splitboards och kan bara varmt rekommendera det. Fixa ett par spark bindningar också, det gör allt mycket enklare och lättare, samt att man slipper komma så högt upp från brädan.

Ozzbourne

Ny medlem
Äntligen lite split-reading. Kan starkt rekommendera Ventures brädor. Ang. hakarna går dom att vika in men kör med spetsarna utåt anyways.

Köpte en Prior Khyber i Revelstoke. Kan verkligen rekommendera den, uppför sig i pudret ungeför som Burton Malolo. Provade även litet piståkning med den och det fungerar bra om man vill bränna på i hög fart, vikten gör den litet stabilare. Dock är den ju klumpigare i skog än min vanliga supermodel, saktare kant till kant.. Har även provat litet i Hemavan trakterna men som de säger i artikeln så är det ju litet svårare förhållanden än i BC :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp