[Artikel] Sten, 56, släppte allt hemma och drog till alperna

Wangler

Aktiv medlem
Ja det här är en bucketlist.
Att i rätt ålder och med en annan ekonomi än när man var 20.
Vad stoppar en själv egentligen?
Livet hemma finns ju kvar när man sedan åker tillbaka.
Alla tankar kring barnen å jobb å huset å den vanliga vardagen blir ursäkter som egentligen inte är hinder.
Så bra å så trevligt att läsa

Haddirajan

Ny medlem
Snyggt jobbat - handlingskraft! Han fick det gjort som vi andra kanske bara drömmer om. Avundas en smula.

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag förstår mycket väl, att Sten släppte allt hemma och drog till Alperna. Men varför är åldern 56 så vlktigt? Han har kanske gjort redan 2/3, även 3/4 av arbetslivet, men har ännu 9-10 år till att jobba. Menar skribenten, att 50+ männer har så hemskt hemma, kanske tråkigt med frun etc. att det är bäst att dra till Alperna? Jag bara tänker, då jag är 53 nu, men måste ännu arbeta över 12 år till.

Senast ändrad:
Jag förstår mycket väl, att Sten släppte allt hemma och drog till Alperna. Men varför är åldern 56 så vlktigt? Han har kanske gjort redan 2/3, även 3/4 av arbetslivet, men har ännu 9-10 år till att jobba. Menar skribenten, att 50+ männer har så hemskt hemma, kanske tråkigt med frun etc. att det är bäst att dra till Alperna? Jag bara tänker, då jag är 53 nu, men måste ännu arbeta över 12 år till.
Åldern finns med för att belysa att det inte handlar om någon i 20-30 års åldern som kanske är den typiska säsongaren (men kanske blir fler äldre nu?), vilket jag tror gör det mer relaterat för många(y)

Sålde allt hemma jag och frugan och drog till Österrike till Mayrhofen.
Snart fyra år sedan åker skidor från 1/10 till 15/5,jobbar som skidlärare på timme
perfekt.Cykling och vandring på sommaren.Underbart liv helt enkelt.
Så Stene jobba inte för länge i Sverige,bättre spela sista perioden här nere.

KaitsuH

Aktiv medlem
Åldern finns med för att belysa att det inte handlar om någon i 20-30 års åldern som kanske är den typiska säsongaren (men kanske blir fler äldre nu?), vilket jag tror gör det mer relaterat för många(y)
Ahaa! Här i Finland är vi så pass mycket fattigare, att de flesta, som kan spendera flera månader för att åka skidor i Alp Europa, är ganska gamla. Dom börjar vara 40-60, läkare, jurister och sådana. Barn i 20-30 års åldern har absolut inte råd att säsong. Jag har flera vänner, 50-60, läkare, arkitekter osv. som tar ledigt varje vinter några månader och flyttar till Alperna.

Senast ändrad:
Fler borde testa!

Vi bor i St Anton och åker skidor, går på toppturer, klättrar eller tränar på gymet varje dag. Vi är mer än 30 år äldre än de flesta andra säsongarna här, men de får kämpa rätt bra för att hänga med...

Kanske lite svårt att få till om man är anställd, men om man kör eget kan man ofta sköta verksamheten på distans med dagens teknik om man har rätt personal och processer.

Ahaa! Här i Finland är vi så pass mycket fattigare, att de flesta, som kan spendera flera månader för att åka skidor i Alp Europa, är ganska gamla. Dom börjar vara 40-60, läkare, jurister och sådana. Barn i 20-30 års åldern har absolut inte råd att säsong. Jag har flera vänner, 50-60, läkare, arkitekter osv. som tar ledigt varje vinter några månader och flyttar till Alperna.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp