[Artikel] Stora Sarektraversen: Sveriges största alpina äventyr [del 1/2]

Redaktionen

Aktiv medlem
poffe-1000x526.jpg

Freerides ständige toppturare Oscar Frick berättar om misär och framgångar på Stora Sarektraversen. Ett topptursäventyr av rang som du hittar hemma i Sverige. 

Läs hela artikeln:

Fantastisk läsning! Skulle vara väldigt intressant att se en utrustningslista. Är det klättringsgrejer som gör ryggsäckarna så tunga?

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Fantastisk läsning! Skulle vara väldigt intressant att se en utrustningslista. Är det klättringsgrejer som gör ryggsäckarna så tunga?
Många bäckar små får man väl säga. Ska man ut på tur blir det fort ganska mycket vikt bara på mat och bensin. 17 kg är inte extremt mycket egentligen, jag tror de flesta som försökt gå turen haft mer packning (men jag vet också folk som försökt gå den på betydligt mindre packning, 2 liggerunderlag/sovsäckar på tre personer och lite sådär).

Hittade faktiskt packlista i mina arkiv, så bifogar den här. Exakt vad som ligger i säcken när varierar ju något - du får använda din fantasi ;)
(Det vill säga båda har med sig allt som står här)

Kläder​

• 2 x Strumpor (roteras mellan dagarna, ett par används, ett par torkar)
  • Underställströja
  • Underställsbyxor
  • Softshelljacka
  • Softshellbyxor
  • Fleecetröja
  • Dunjacka
  • Mössa
  • Buff
  • Tunna handskar
  • Tjocka handskar

"Prylar"​

• Sovsäck
  • Liggunderlag
  • Vattenflaska (1 l)
  • Hjälm
  • Sele
  • Stegjärn
  • Spade
  • Sond
  • Transceiver
  • Pannlampa (liten)
  • Isyxa
  • Solglasögon

Skidgrejer​

• Skidor
  • Stighudar
  • Pjäxor
  • Stavar
  • Skistrap

Klättergrejer​

• 60 cm alpin-QD
  • 120 cm alpin-QD
  • 2 skruvkarbiner
  • 1 isskruv
  • 3 prusikar

Hygien​

• Tandborste
  • Tandtråd

Övrigt​

• Spork
  • Kamera
  • Telefon
(Det vill säga det här hade vi med 1 st av och delade mellan oss)

Boende​

• Tält
  • Kök
  • Kastrull
  • Bensin
  • Bensinflaska till kök
  • Tändstål

Klättring​

• Rep (30 m, tunt)
  • 2 hexor
  • 4 kilar
  • 3 kammar

Navigation​

• Karta
  • Kompass
  • GPS + li/io-batterier

Katastrof-paket​

• 6 buntband
  • Multitool
  • 5 tändstickor + plån
  • 5 meter silvertejp
  • (Omfattande) första hjälpen
Sen kommer mat ovanpå det. Till frukost hade vi monsterhavregrynsgrötpaket med allt möjligt iblandat (sorry för kardemummabomben, Martin). "Lunch"/under dagen var, vad jag minns, en rejäl blandning av olika müsli-/protein-/flapjack-bars, och så en halv ölkorv var per dag (rekommenderas att skruva upp ölkorvs-rationerna, de var sjukt värda). Middag var frystorkat med extra rapsolja. Kanske också hade "lösa nötter" utöver det - minns inte riktigt (och matplaneringen verkar ha försvunnit). Vi hade mat (och bensin) för 7 dagar totalt.

Vill minnas att det var (ungefär) uppdelat som så att jag hade tält, rep, navigations-grejerna, katastrof-paketet och lite mer än hälften av maten; medans Martin hade kök/kastrull/bensin och klättersäkringarna. Bensinen väger riktigt mycket, så på det sättet gick vi väldigt jämnt upp på vikt.

@martinvilhelmsson kanske kan fylla i om jag glömt nånting?

MP1

Medlem
Vilken fin läsning! Tack. Gjorde ett försök, borde varit 2015? Skoter in på samma sätt, men vi satsade på göra det som "dagstur". One push. 28 liters ryggsäck. Vindsäck, varma kläder, kök, mat, vatten. Så utrustningslistan var mindre, dock satelittelefon om det helt skulle skita sig. Lite osäkert väder. Hade kontakt med meteorolog, som sa go! Det var lite moln på topparna när vi drog ifrån stugan på kvällen. Kantberget var ok, plockade den, men resten av traversen låg i moln. Det släppte inte. Så vi gav upp, åkte ner norr om massivet och ut till Sourvadammen. Blev inte så många höjdmeter, men 78 km. Fin tur och minne.

henwe

Medlem
Bra jobbat och kul läsning! Fantastisk tur som man har med sig resten av livet. Att lyckas pricka in 4 dagar med bra väder i Sarek måste bara det vara en lika stor bedrift :) Ibland kan jag önska att vi gjort den på mer än 21 timmar, det var som att halsa en öl, man han liksom inte njuta. Känns som ni han "suga i er" mer av omgivningen!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp