[Artikel] Svensk sommarskidåkning: vykort från Sonfjället

Redaktionen

Aktiv medlem
sonfjallet1-1000x667.jpg

Det går att åka skidor i Sverige än, och du behöver inte åka långt. I helgen togs ett gäng högkvalitativa svängar på Sonfjället i Härjedalen. Bildbevis hittar ni här.

Läs hela artikeln:

MnO

Aktiv medlem
Imponerande att få till den åkningen på just Sonfjället som förmodligen har haft sin sämsta snövinter i modern tid. Jag hade ambitionen att ta en dag där i slutet på april, men det var extremt lite snö för årstiden. Då. Otroligt att det är åkbart fortfarande med den svaga basen.

MnO

Aktiv medlem
Fint! Man undrar varför inte ställen med kabinbanor/gondoler har öppet iallafall på helgen så länge snön finns kvar.
Det är för att deras målgrupp, dvs välbärgade veckoturister som ska skinnas på mesta tänkbara pengar på kortast möjliga tid, inte är intresserade av att åka skidor i maj och juni. Att köra liften för att ett fåtal entusiastiska skidåkare ska få uppleva prima senvårsåkning har inte samma funktion av sedelpress, och därmed faller den verksamheten helt utanför kärnverksamheten.

PetterElfsberg

Aktiv medlem
Imponerande att få till den åkningen på just Sonfjället som förmodligen har haft sin sämsta snövinter i modern tid. Jag hade ambitionen att ta en dag där i slutet på april, men det var extremt lite snö för årstiden. Då. Otroligt att det är åkbart fortfarande med den svaga basen.
Om jag förstått det hela rätt så åkte vi i en liten svacka där snön drevar in varje år. Mynnar även ut en bäck i slutet av åket, så är väl en slags bäckravin.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp