[Artikel] Svenska skidorter stänger för säsongen på grund av corona

johan

Administrator
Gäller det hela Funäsfjällen? Funäsfjällens site säger att det är öppet. På Facebooksidan säljer man bostäder.

Edit: hittade info på Tänndalen/Hamras site med.
Ja nu har Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalsberget meddelat att de ska stänga ner.

supermange

Ny medlem
Jag såg precis att även Bydalsfjällen stänger ned och har sin sista dag med öppna liftar på söndag 5 april.

Thomas61

Medlem
Media har ju framställt oss skidåkare som vårdslösa egoister som kan tänka oss att åka skidor i dessa tider....och givetvis påhejade av "allmänheten"...som gissningsvis inte är skidåkare....eller möjligtvis har gjort en after-ski resa till Österrike på 80-90 talet.

Var uppe i Idre förra veckan och åkte, och det jag såg gjorde mig hoppfull.....har aldrig tidigare sett sådan hänsyn och respekt i liftköer och liftar...inget att "fylla upp stolar"...åkte man som jag, som singel med någon annan så satt en till höger och en till vänster i en 6-stolslift!
På serveringar var det glest mellan borden, definitivt ingen okänd som satt vid samma bord, handsprit utplacerad lite överallt, personal som ständigt bytte engångshandskar o.s.v ....skulle gissa och tro att det var liknande på andra anläggningar!

Till detta kan man väl lägga till att merparten av skidåkarna i fjällen är nog inte vi som "hänger" på denna sidan....utan är barnfamiljer som bor i stuga, umgås och lagar mat/äter där.....d.v.s den sociala distanseringen är stor.
Ytterligare att lägga till är att många "fjällturister" åker längd och går på tur...så även där är den sociala distanseringen stor.
För de som pekar finger och säger....men se hur det gick i Österrike/Italien....de har inte förstått en stor skillnad...i alperna är liftåkning i stängda kabinbanor och gondoler där man står packade som sillar(ni vet vad jag menar) ...men här hemma är det vanligast med öppna stolliftar och ankar/knappliftar.

Skulle kunna fortsätta med många punkter(ålder, riskgrupp, hälsotillstånd på oss som åker skidor)
Men som ni förstått är min åsikt att det är helt fel att stänga möjligheter att utöva sin favoritsysselsättning....som sker ute i FRISKA LUFTEN!

Mvh Thomas

kyllojyr

Ny medlem
Enligt Norrbottens Kuriren så kommer information ikväll eller imorgon ang. Björkliden och Riksgränsen och senare i veckan informerar Dundret.

Media har ju framställt oss skidåkare som vårdslösa egoister som kan tänka oss att åka skidor i dessa tider....och givetvis påhejade av "allmänheten"...som gissningsvis inte är skidåkare....eller möjligtvis har gjort en after-ski resa till Österrike på 80-90 talet.

Var uppe i Idre förra veckan och åkte, och det jag såg gjorde mig hoppfull.....har aldrig tidigare sett sådan hänsyn och respekt i liftköer och liftar...inget att "fylla upp stolar"...åkte man som jag, som singel med någon annan så satt en till höger och en till vänster i en 6-stolslift!
På serveringar var det glest mellan borden, definitivt ingen okänd som satt vid samma bord, handsprit utplacerad lite överallt, personal som ständigt bytte engångshandskar o.s.v ....skulle gissa och tro att det var liknande på andra anläggningar!

Till detta kan man väl lägga till att merparten av skidåkarna i fjällen är nog inte vi som "hänger" på denna sidan....utan är barnfamiljer som bor i stuga, umgås och lagar mat/äter där.....d.v.s den sociala distanseringen är stor.
Ytterligare att lägga till är att många "fjällturister" åker längd och går på tur...så även där är den sociala distanseringen stor.
För de som pekar finger och säger....men se hur det gick i Österrike/Italien....de har inte förstått en stor skillnad...i alperna är liftåkning i stängda kabinbanor och gondoler där man står packade som sillar(ni vet vad jag menar) ...men här hemma är det vanligast med öppna stolliftar och ankar/knappliftar.

Skulle kunna fortsätta med många punkter(ålder, riskgrupp, hälsotillstånd på oss som åker skidor)
Men som ni förstått är min åsikt att det är helt fel att stänga möjligheter att utöva sin favoritsysselsättning....som sker ute i FRISKA LUFTEN!

Mvh Thomas
Hur ser du på om du smittats i din hembygd, har inkubationstid under resan och insjuknar på plats?

Profoo

Ny medlem
Vad sa Löfven. Folkvett. Så nu funderar ni och tipsar varandra vart ni ska åka skidor i fjällen. Säkert många stockholmare som tipsar. Skamligt. Jag tipsar Expressen om detta nu.

Profoo

Ny medlem
Men för helvete. Lista inte ut vilka anläggningar som kan ha öppet i påsk för att sedan åka dit. Det blir ju en jävla smitthärd när alla samlas där. Vad sa Löfven om folkvett? Ta ert förbannade ansvar nu. Åk inte.

Detta är helt sjukt. Jag tipsar Expressen om hur ni beter er.

Thomas61

Medlem
Hur ser du på om du smittats i din hembygd, har inkubationstid under resan och insjuknar på plats?
Med sunt förnuft och hänsyn precis som idag, om jag skulle känna mig krasslig så går jag inte till jobbet o.s.v.
Om jag hade varit och åkt någonstans och börjat känna mig dålig, hade jag ju helt enkelt åkt hem.
MEN...hypotetiskt nu...OM jag skulle blivit allvarligt sjuk idag så hade jag haft större möjlighet att få vård i Östersund än på många andra platser i landet.

noknees

Ny medlem
Med sunt förnuft och hänsyn precis som idag, om jag skulle känna mig krasslig så går jag inte till jobbet o.s.v.
Om jag hade varit och åkt någonstans och börjat känna mig dålig, hade jag ju helt enkelt åkt hem.
MEN...hypotetiskt nu...OM jag skulle blivit allvarligt sjuk idag så hade jag haft större möjlighet att få vård i Östersund än på många andra platser i landet.
För att sjukvården i Sverige ska ha någon chans att fixa det här krävs att alla tar sitt ansvar och följer de rekommendationer som ges. T ex att inte göra några onödiga resor. Det är inte läge att själv försöka bedöma risken att smitta, bli sjuk etc vid olika aktiviteter och scenarion bara för att komma fram till att, jo, jag kan visst resa!
Och blir du sjuk i Jämtland och behöver vård så riskerar du att belasta sjukvården där i veckor framöver. Vem vet hur läget är då...

unsuspected

Aktiv medlem
Men för helvete. Lista inte ut vilka anläggningar som kan ha öppet i påsk för att sedan åka dit. Det blir ju en jävla smitthärd när alla samlas där. Vad sa Löfven om folkvett? Ta ert förbannade ansvar nu. Åk inte.

Behöver inte ha öppna anläggningar för att gå på tur. Ut på tur, aldrig sur.

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Kittelfjäll meddelade precis att de stänger 5:e April

johan

Administrator
Kittelfjällsliftarna stänger för säsongen den 5 April.

Vi har efter ett styrelsemöte fattat beslut om att stänga skidliftarna tidigare än beräknat. Söndagen den 5 april blir den sista dagen vi håller öppet i skidanläggningen för denna säsong.

Vi har sedan tidigare följt Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer och då läget nu
har förändrats och de har skärpt sina råd för att minska smittspridning på grund av den pågående
pandemin, har vi fattat beslut om att stänga i förtid.
Skidshopen vid Hotelliften kommer att hålla öppet under Påsken, dock med begränsade öppettider.Här kommer vi att köra säsongsrea som vanligt.

Kittelfjällsliftarna AB
Jan Forsgren
VD

Rikard T

Medlem

Lugna dig lite tycker jag.. FHM har inget emot att folk är ute och åker skidor. tvärtom. de tycker till och med att det är ok med till exempel fotbollsträning och träingsmatcher som innebär kontakt under korta stunder.

Så det är inte svart eller vitt eller hur? Folk kanske har egen bil och bor relativt nära fjällen till exempel och då är det helt ok som jag tolkar det. Problemen blir när stora mängder stockholmare åker till Åre när vården inte är anpassad för det, och det andra problemet är att man insjuknar i fjället och då måste man antingen vara beredd på att sätta sig i karantän eller köra bil själv hem.

Lugna dig lite tycker jag.. FHM har inget emot att folk är ute och åker skidor. tvärtom. de tycker till och med att det är ok med till exempel fotbollsträning och träingsmatcher som innebär kontakt under korta stunder.

Så det är inte svart eller vitt eller hur? Folk kanske har egen bil och bor relativt nära fjällen till exempel och då är det helt ok som jag tolkar det. Problemen blir när stora mängder stockholmare åker till Åre när vården inte är anpassad för det, och det andra problemet är att man insjuknar i fjället och då måste man antingen vara beredd på att sätta sig i karantän eller köra bil själv hem.
Bra där, många har gått in i "Panic Mode" och har tunnelseende nu.

Jag tycker alla ska se gårdagens debatt på SVT och andas lite. Där diskuterar kunniga och sansade experter med olika representanter för samhället om läget i Sverige just nu. En bra och nyanserad sammanfattning som också kan fungera lugnande då många myter, rykten och missförstånd reds ut. Sverige möts debatt på SVTplay

Vad är "relativt nära"?

Tur att la familia kan dra på stighudarna och koppla ungarna där bak. Eller är det förbjudet att överhuvudtaget åka i backarna nu?
Lär ju dock bli många fikaraster om ungarna ska palla att stå på skidor uppför berget

rodney_piston

Aktiv medlem
Så nu ska ni ut och tura? Men om ni gör illa er då? Så kommer fjällräddningen och smittar ner er eller om ni smittar ner dem. Ni kanske gör illa er så pass att ni måste åka helikopter till Akademiska eller Karolinska. Och där finns det inte många lediga vårdplatser just nu. Men det klart det är ju inte i er region så det är ju inte eran farfars respirator ni får!!

V 16 är det väl påsklov för norra Sverige?? Hela fjället kommer vara fullt av jämtar som ska bara. Kanske t o m alpinåkare som aldrig åkt opreppat i hela livet, såna som hade tänkt spendera påsklovet emellan käpparna! Fjällräddningen kommer få jobba häcken av sig!!! Och vårdplatserna???

(Jag skojar, är bara avundsjuk på möjligheten)

Själv hade vi ju trecentimeters dump i morse. Fick Japan feeling!!! Påsken räddad!!!
IMG_20200403_085010.jpg

Sen dess har solen kommit men jag skottade ihop en hög som jag la i skuggan....Hoppas att det är kvar lite lite grann när ungarna kommer hem från plugget.. så blir det åka av......

IMG_20200403_103830.jpg

Den regionala sjukvården här ute på ön där jag bor!!!

Vi får nog alla försöka vara lite sansade i våra riskbedömningar o bete oss förnuftigt. Du kanske skulle fundera på att inte stanna hemma över påsk då det rent statistikt är så att det flesta olyckor sker i hemmet. Med det sagt så skall man självklart inte riskera att i onödan belasta vården i norr men åka bil ett par timmar till en i det närmaste tom liftanläggning o bo isolerat i en stuga samt undgå restauranger.... Ja då är nog riskerna väldigt små gentemot att åka T-bana i Stockholm.

Den här coronahysterin börjar anta groteska proportioner.
Visst det är en del som drabbas men är det värt att stänga ner hela världen i ett halvår?
Fatta när den ekonomiska notan kommer på detta, det kommer att få 2008 krisen att likna en stilla sommarbris...
Politrukerna får jobba stenhårt för att undvika stagflation. Strössla pengar från centralbanker har funkat bra under några år men detta börjar likna the perfect economic storm. Det är nästan så att man börjar tro på de bibliska profetiorna om att en ny ekonomisk ordning är på g.
Smäller trump upp tredje templet i jerusalem är antikrister inte långt bort och efter det jesu återkomst

Ang. Skidåkningen så kör vi givetvis i snälla backar(har f-n inte tänkt släpa ungar uppför svarta direkt)
Sen har man stugan full med guns&ammo, konserver och utbildad sjukvårdspersonal. Har inte alla det:)?

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Hej!
Ni som varit i Alperna denna vinter och på något sätt stött på corona, kika gärna här:
https://www.freeride.se/uppdrag-granskning-vi-soker-dig-som-har-varit-i-alperna-denna-vinter/
En journalistkollega som jobbar på SVT för Uppdrag granskning bad om hjälp att hitta skidåkare som varit i Italien/Österrike och åkt skidor i vinter och då sade jag att han kommit till helt rätt plats här på Freeride.se! Man kan givetvis vara anonym i detta, i enlighet med källskydd.
/Anders, chefred Freeride.se

rodney_piston

Aktiv medlem
Sen har man stugan full med guns&ammo, konserver och utbildad sjukvårdspersonal. Har inte alla det:)?
[/QUOTE]

Glöm inte respiratoren!!
IMG_20200403_131544.jpg

kurono

Aktiv medlem
"Dundret tar samhällsansvar – stänger för säsongen
.
Dundret stänger skidanläggningen för säsongen idag 20:00 (april 3).
.
Beslutet fattades vid ett extrainsatt styrelsemöte efter en uppmaning från Region Norrbotten att alla skidanläggningar bör stänga med anledning av coronapandemin.
.
Alla innehavare av säsongskort kommer att kompenseras för stängningen.
.
- Det var inget lätt beslut att fatta, men alla aktörer måste i det extremt ansträngda läget som vi befinner oss i ta sitt ansvar för att inte sjukvården ska kollapsa, säger Alexander Kult, vd för Dundret.
.
- Vi förstår att många blir jättebesvikna, påsken och hela april månad är ju av tradition årets mest eftertraktade månad för alla skidåkare, men vi vill absolut inte riskera att belasta sjukvården i onödan genom att fortsätta ha anläggningen öppen, säger Jeanette Wäppling, styrelseordförande i Dundret Gällivare Fjällanläggningar AB.
.
Region Norrbotten har de senaste dagarna vädjat till alla skidanläggningar att stänga, dels för att inte riskera smittspridning när många människor samlas, men också för att skidåkningen riskerar att belasta akutsjukvården med benbrott och andra allvarliga olycksfall.
.
- I det här allvarliga läget kliver vi fram och tar vårt samhällsansvar även om det känns jättetråkigt att stänga när säsongen är som hetast och förhållandena som absolut bäst, men jag är övertygad om att våra gäster förstår beslutet, säger Tobias Larsson, verksamhetschef på Dundret.
.
Dundret var på väg mot en rekordsäsong när det gäller liftkortsförsäljningen när stängningsbeslutet fattades. Enligt branschorganisationen SLAO:s riktlinjer behöver ingen återbetalning av säsongskort ske eftersom mindre än en tredjedel av säsongen återstår, men Dundret kommer ändå att kompensera sina innehavare av säsongskort.
.
- Vi har haft ett fantastiskt stöd från alla skidälskare under vår första säsong som anläggningsägare och som tack för det så kommer vi att erbjuda alla säsongskortsinnehavare en rabatt för liftkorten till nästa vinter när vi nu är tvingade att stänga, säger Jeanette Wäppling.
.
Vilka ekonomiska konsekvenser stängningen får för Dundret är ännu inte klart.
.
- Det kommer absolut att innebära ett ekonomiskt tapp när säsongens bästa månad försvinner, men med tanke på den allvarliga kris som hela världen kastats in i med anledning av coronasmittan så känns det för dagen som en sekundär fråga. Nu är det absolut viktigaste alla, såväl enskilda medborgare som företag tar sitt ansvar och följer de anvisningar som myndigheterna ger, säger Alexander Kult.

—————

Frågor och svar:
.
NÄR KOMMER NI ÖPPNA IGEN?
Tills vidare stänger vi för återstående vintersäsong.
.
VAD GÄLLER ÅTERBETALNING AV LIFTKORT, BOENDE, SÄSONGSKORT?
Vi arbetar med dessa frågor just nu, vi kommer att erbjuda alla som har ett säsongskort på Dundret en rabatt inför nästa säsong. Vi återkommer med information så snart vi kan. Tills dess ber vi er att avvakta. Det här är en händelse utanför driftledningens kontroll som driftledningen inte kunde räkna med, därför kommer vi inte återbetala säsongkort då det är mindre en 1/3 del av säsongen kvar. Boendet har fri avbokning.
.
HUR GÖR NI MED CAMPING, BOENDE OCH SERVICESTATIONER?
Camping och boende kommer att ha fortsätt öppet samt våra servicestationer.
.
FÅR JAG VARA I MIN EGNA STUGA I OMRÅDET?
Ja, som privat stugägare får du vistas i ditt boende.
.
FINNS DET PÅVISADE FALL AV COVID-19 PÅ DUNDRET?
Nej, så vitt vi känner till finns det inga påvisade fall av Covid-19 på Dundret. Vi känner dock ett ansvar för samhället att stänga ner verksamheten för att värna om regionens vårdresurser.
.
För övriga frågor kan ni kontakta oss på hej@dundretlapland.com"

rodney_piston

Aktiv medlem
Snyggt av Dundret att ge lite kompensation för säsongskortet.

Såhär gör Skistar!! Saxat från deras sida.

"Säsongskort för säsongen 19/20
För SkiStar All, Åre, Sälen, Vemdalen – inhandlade av person skriven i Sverige
Återbetalning utgår inte vid driftavbrott* som varat kortare tid än en tredjedel av SkiPassets giltighetstid (giltighetstiden räknas från anläggningens öppningsdatum). Detta innebär att återbetalning inte betalas ut för något av våra säsongskort på grund av stängningen i Åre, Sälen eller Vemdalen.

Detta enligt riktlinjer från SLAO läs mer om SLAOs riktlinjer"

Hade man vetat att säsongen skulle sluta såhär så hade man ju inte bokat mer än 1/3 del av sin egen säsong efter 5/4.

KaitsuH

Aktiv medlem
Onödigt med massa sjukvårdsprylar. Allt du behöver är en pistol:
När jag fyllde 50, eller litet innan det, (var det 2 eller 3 år sedan?) vår skolas rektor (jag är ju en lärare) frågade, om vad ville jag ha för 50-årsklappet från staden. Jag svarade bara, att en bra pistol. Hon tyckte om mitt svar inte alls. Så, jag var tvungen att välja mellan nåt fint bordstyg, kristall, osv. skit, och Leatherman multiverktyg. Jag valde Leatherman och hoppade bara, att knivarna är skärpa.

Men vist ville jag ha fått en bra pistol.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp