[Artikel] Sveriges 12 högsta toppar

Redaktionen

Aktiv medlem
unnamed-1000x667.jpeg

Jackie Paaso och Reine Barkered klippte Sveriges 12 högsta toppar i en expedition på 26 dagar våren 2021, här ser du den långa filmen om äventyret. 415 kilometer plattförs visar sig vara en utmaning för friåkningsrävarna Reine och Jackie.

Läs hela artikeln:

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Men satan så bra då! Årets skidfilm 2022? Beredd att dela ut det redan nu, jag är tveksam om det kommer komma något bättre alltså. Hoppas Jackie, efter att det gått lite tid för reflektion, kan plocka ut en höjdpunkt. Om inte annat bara att ha lyckats genomföra ett sånt, faktiskt, helt sinnessjukt projekt.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Hörde intervjun med Jackie på Blister innan jul. Har väntat på filmen sedan dess. Hade höga förväntningar men att det skulle bli såhär bra. Verkligen grattis!

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Riktigt grym film! Tycker synd om Jackie som lagt ner mycket energi på detta så blir det sån trist gruppdynamik, men sådant är väl tyvärr oundvikligt ibland.
Riktigt lyckad film i slutändan, likväl!

Inka

Medlem
Grymt bra och inspirerande! Intressant också att man i klippningen har låtit problemen med gruppdynamiken få så stort utrymme, tummen upp för det. Är ju inte optimala förutsättningar heller att vara i exponerad och lavinfarlig terräng när gruppen inte drar åt samma håll.

Pillard

Aktiv medlem
Om inte annat bara att ha lyckats genomföra ett sånt, faktiskt, helt sinnessjukt projekt.
Bedriften i sig är ju sjukt imponerande. Filmen däremot tycker jag inte alls når upp till de förväntningarna jag hade (måhända för höga). Dels lyckas den inte fånga hur enormt jobbigt det är att färdas så pass långt. Det känns som att det inte riktigt kommer med alls. Sen är det förstås lite spännande att få se hur den här typen av expeditioner förstås kan gnaga på inblandades psyken men det blir lite för mycket. Nästan så att jag får känslan av att titta på ett psykologiskt drama när jag vill titta på en expedition och skidåkning. Nu överskuggas nästan allting av dålig gruppdynamik. Det är förstås tråkigt att det blir så men för publiken är det ju slutprodukten som är det relevanta, filmen. Hur jobbigt det var att göra den behöver iaf inte jag se som huvudnummer i filmen.

Vad gäller "Årets skidfilm" så håller jag Wavy långt högre (om vi nu pratar rena expeditionsfilmer). Övriga skidfilmer från MSP, TGR osv har jag inte ens sett än.

tmlarsson

Aktiv medlem
Bedriften i sig är ju sjukt imponerande. Filmen däremot tycker jag inte alls når upp till de förväntningarna jag hade (måhända för höga). Dels lyckas den inte fånga hur enormt jobbigt det är att färdas så pass långt. Det känns som att det inte riktigt kommer med alls. Sen är det förstås lite spännande att få se hur den här typen av expeditioner förstås kan gnaga på inblandades psyken men det blir lite för mycket. Nästan så att jag får känslan av att titta på ett psykologiskt drama när jag vill titta på en expedition och skidåkning. Nu överskuggas nästan allting av dålig gruppdynamik. Det är förstås tråkigt att det blir så men för publiken är det ju slutprodukten som är det relevanta, filmen. Hur jobbigt det var att göra den behöver iaf inte jag se som huvudnummer i filmen.

Vad gäller "Årets skidfilm" så håller jag Wavy långt högre (om vi nu pratar rena expeditionsfilmer). Övriga skidfilmer från MSP, TGR osv har jag inte ens sett än.
Jag skulle vilja hålla med att detta kanske inte är årets "skidfilm", håller Wavy högre där med. Men som expeditionsfilm med focus på resan och gruppen mer än skidåkningen tycker jag de lyckats riktigt bra 👍

sajo

Medlem
Mycket bra. Förvånande med en Bergsguide som beskriver sig som att ha Asbergers. Jag trodde att den viktigaste förmågan hos en guide var att kunna hantera människor i stressade och pressade situationer.
Annars tänker jag som vanligt att om man har packning så behöver ingen vara sist. Det är bara att flytt om packningen till dess att alla går lika fort (eller sakta).
Tummen upp och fler filmer här på Freeride!

Pillard

Aktiv medlem
Jag skulle vilja hålla med att detta kanske inte är årets "skidfilm", håller Wavy högre där med. Men som expeditionsfilm med focus på resan och gruppen mer än skidåkningen tycker jag de lyckats riktigt bra 👍
Ja om man ser det som en film om gruppdynamik under press blir den iaf lite bättre. Dock är det ju inte det som 95% förväntar sig att få se

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp