[Artikel] Syltraversen på skidåkarvis

Redaktionen

Aktiv medlem
64549_4.jpg

Lovisa Rosengren gav sig av med Tim Larsson till Sylarna i mars 2021 för att leta några klassiska linjer: Martins åk, Pyramiden och X-files. Men vädret blev inte precis vad den skidsugna duon hade hoppats på...

Läs hela artikeln:

tmlarsson

Aktiv medlem
Vädret är ju classic Sylarna XD Synd att det ska vara så långt bort då vässlan inte tar persontransport längre då endast en lucka på 3-4 dagars väder gör det värt att åka dit om man vill åka något.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Aldrig kul att baila i såna förhållanden, men å andra sidan känns det sällan så bra att komma ner efter såna heller :P

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Vädret är ju classic Sylarna XD Synd att det ska vara så långt bort då vässlan inte tar persontransport längre då endast en lucka på 3-4 dagars väder gör det värt att åka dit om man vill åka något.
Man kommer i princip lika nära med skoter från andra hållet 😉

Om någon vill tolka ljungdalen-Helags- sylsjön/sylarna så kan ni höra av er🎿
(Utgår från Östersund)

tmlarsson

Aktiv medlem
Men skoter är inte bara miljöförstöring, bensinlukt och oljud utan även fusk.
Det är hög tid att skidåkare inte sänker sig till sånt.
Får inte glömma att även cykla i fjällen på sommaren än högst olämpligt. Ända sättet att uppleva naturen på riktigt är i vandring med tung ryggsäck. Annars hinner man ju inte njuta av den fina utsikten... /s

larchii

Aktiv medlem
Får inte glömma att även cykla i fjällen på sommaren än högst olämpligt. Ända sättet att uppleva naturen på riktigt är i vandring med tung ryggsäck. Annars hinner man ju inte njuta av den fina utsikten... /s
Och man får absolut inte lämna markerade leder pga livsfara.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Pff, amatörer. Det enda riktiga sättet att uppleva livet är att gå ut i naturen helt naken och meditera. Men bara meditation du upptäckt själv. Allt annat är sell-out.

Hawk100

Aktiv medlem
Pff, amatörer. Det enda riktiga sättet att uppleva livet är att gå ut i naturen helt naken och meditera. Men bara meditation du upptäckt själv. Allt annat är sell-out.
Pff!!! Gå??? Krypa ut på hörntänderna med en törkrona på huvudet, ögonen insmorda i ett tjockt lager Tigerbalsan och släpande en 20 kilos skivstångsvikt fäst med en säkerhetnål i det känsligaste delarna i underlivet…

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Men skoter är inte bara miljöförstöring, bensinlukt och oljud utan även fusk.
Det är hög tid att skidåkare inte sänker sig till sånt.
Jag gissar att du är ironisk. Men visst: jag kunde ju önska att svenska fjällen hade mer restriktioner kring skoterkörning, helikopter och renskötsel (som Norge).

Med min tysta, luktfria 4-taktare når jag berg som annars kräver kräver milslånga anmarscher. Alternativet är att topptura på närliggande, uppkörda fjäll (typ Snasahögarna) eller ge sig ut på expeditionsliknande turer med pulka och tält. Funkar bara om man har oceaner av tid...

I Sverige är skoter närapå ett måste för att nå intressant skidåkning ;)

Senast ändrad:

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
...

Jag var inte det minsta ironisk och det där sista påståendet är rent och skärt skitsnack som du använder för att 'motivera' ditt skotermissbruk så du skall slippa ta ansvar.
Nu blir jag nyfiken:
Turar du enbart på fjäll som du når med tåg eller cykel?

Kom gärna med förslag på intressanta toppturer som inte kräver skoter

PisteCarver

Aktiv medlem
...

Jag var inte det minsta ironisk och det där sista påståendet är rent och skärt skitsnack som du använder för att 'motivera' ditt skotermissbruk så du skall slippa ta ansvar.
Nu är jag ju ingen fjällturare så jag borde kanske inte yttra mig, men det gör jag ändå när någon yttrar sig PK-aktigt på gränsen till imbecillt.
Du ger dig på @Ivo del Scandi och övriga skoterförare för att de förstör och smutsar ner den ömtåliga fjällmiljön.
Om du verkligen vill rädda den, så har jag följande förslag:
Samla dina "trupper" av likasinnade, och åk och sätt er på och blockera vägarna för infartstrafiken av bilar till Sälen- och Årefjällen.

Innan du återkommer med ett motinlägg, så vill jag att du gör en beräkning på den samlade utsläppsmängden från den här biltrafiken och gör en motsvarande beräkning av skotrarnas utsläpp och ställer dessa mot varandra.
Lycka till med kalkylen.

farsan56

Aktiv medlem
Nu är jag ju ingen fjällturare så jag borde kanske inte yttra mig, men det gör jag ändå när någon yttrar sig PK-aktigt på gränsen till imbecillt.
Du ger dig på @Ivo del Scandi och övriga skoterförare för att de förstör och smutsar ner den ömtåliga fjällmiljön.
Om du verkligen vill rädda den, så har jag följande förslag:
Samla dina "trupper" av likasinnade, och åk och sätt er på och blockera vägarna för infartstrafiken av bilar till Sälen- och Årefjällen.

Innan du återkommer med ett motinlägg, så vill jag att du gör en beräkning på den samlade utsläppsmängden från den här biltrafiken och gör en motsvarande beräkning av skotrarnas utsläpp och ställer dessa mot varandra.
Lycka till med kalkylen.
Och resorna ner till alperna som du gör och vurmar så för, dom belastar inte miljön det minsta antar jag då.
Eller?

farsan56

Aktiv medlem
Nu är jag ju ingen fjällturare så jag borde kanske inte yttra mig, men det gör jag ändå när någon yttrar sig PK-aktigt på gränsen till imbecillt
Förklara gärna.
Som att sätta upp blockader in till alperna då, tråkigt där fick du vända.
Framför allt: förklara stycket ovan där du tycker att en åsikt är på gränsen till imbecillt för att den inte stämmer överens med din.
Jag trodde vi diskuterade sakfrågor här och inte person.
Märk väl att en text inte kan vara inbecill, men skaparen av texten kan gott vara.
Så?

PisteCarver

Aktiv medlem
Förklara gärna.
Som att sätta upp blockader in till alperna då, tråkigt där fick du vända.
Framför allt: förklara stycket ovan där du tycker att en åsikt är på gränsen till imbecillt för att den inte stämmer överens med din.
Jag trodde vi diskuterade sakfrågor här och inte person.
Märk väl att en text inte kan vara inbecill, men skaparen av texten kan gott vara.
Så?
Menar du seriöst att du inte förstod liknelsen, som jag gjorde för att tydliggöra det onödiga, som en annan person gjorde när han gav sig på @Ivo del Scandi 's skoteråkande?
Godnatt.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Fascinerande hur fort vuxna människor på internet kan devalvera till småbarnsbeteende... Speciellt fint blir det när Ivo gick i täten och höll god ton själv. Så undrar folk varför moderatorerna kan verka bittra ibland?

Eller i andra ord: Ni är vuxna människor - skärp er!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp