[Artikel] Tåg till Alperna: 10 misstag att undvika

Redaktionen

Aktiv medlem
tag-till-alperna-1000x494.jpg

Funderar du på att åka ned till Alperna? Restriktionerna börjar lätta och skidresan utomlands verkar vara inom räckhåll. Att ta tåget ner har blivit alltmer trendigt, men hur smidigt är det egentligen? Här kommer 10 saker att tänka på innan du packar väskorna och hoppar på tåget... 

Läs hela artikeln:

Snakesson

Ny medlem
Seriöst en av de bästa ”resorna till målet” jag gjort i mitt liv! Jag och min och flickvän var svinnervösa innan, men väl ombord fylldes vi direkt av en god känsla! Vi åkte Snälltåget Malmö - Zell am see och 19h flög fram! Vi spelade kort i Köpenhamn, drack fördrink på Jylland, åt middag i Hamburg och serverades frukost i Wörgl. Det enda vi ångrar är att vi inte hade med 4 kompisar och bokat kupé. Transit från Zell till Saalbach var 30 min med lokalbuss 😂 Gör det ba!

David_K_J

Medlem
Jag tänkte dela med mig av några insikter av tåg till alperna efter vår sportlovstripp V8 till Zell am See.
Vi (2vuxna + 3barn) kände att vi ville testa att åka tåg både pga miljöskäl och att det inte direkt är en njutning att sträckköra autobahn.
Vår plan var åka kollektivt (buss + tåg) till Malmö för att därifrån ta Snälltåget över natten till Zell am See. Ett på pappret fantastiskt upplägg med tid för Yatzy, kortspel och andra trevligheter.
Då tillägget för egen kupé som var bäddbar hade kostat oss 14000kr valde vi att boka sittplats/vilstol.
När väl all packning var på Snälltåget kunde vi slappna av, (visualisera en hel del packning då vi har all utrustning....). Tåget rullade enl plan. Fredag kl 15:00.
Dock hade det varit storm i Tyskland Torsd-Fre, denna var värre än vi kunnat ana. Hamburg översvämmat, träd på rälsen etc. Vi blev stående i Padborg (dansk stad på gränsen till Tyskland). Snälltåget informerade så gott de kunde, "en stund" blev till timmar och sedan även natten tillbringades i denna danska metropol. (Netto och Brugsen har i år redan överträffat sin all-time-high fösäljning i denna by tippar jag.) Vid lunchtid på Lördagen kom följande utrop: "Vi har tråkiga nyheter. Tyskarna kan inte ge oss något besked om när vi får åka vidare, restaurangvagnen börjar bli tom och toaletterna fulla. Vi måste dessvärre återvända till Malmö. Planen är ny avfärd från Malmö sön kl 15:00"
Snälltåget skickade ut SMS att vi kunde avboka hela eller ena vägen av vår bokade resa. Nu blev det action i tåget. det surfades hyrbilar, flyg, tåg (jag hörde till och med en man som pratade om att köpa bil bara för denna veckan för att sedan sälja denna hemma i Sverige).
Vårt sällskap (som tot var 3 familjer) avbokade vår resa till Zell am See med Snälltåget, bokade Deutche Bahn reguljärtåg via Omio och hotell i Köpenhamn. Nya planen var avfärd Sön, 07:24 från Köpenhamn (Köpenhamn-Hamburg-München-Wörgl-Zell am See), beräknad arrival 22:20ish. Dock var det fortf lite effekter av stormen så vi missade tåget till Wörgl, vi fick ta ett annat till Salzburg och sedan ett till Zell am See, framme vid midnatt ungefär.

Summeringa av detta: Vår resa till alperna tog 61h.
Vi kunde skjuta på vårat liftkort som låg och väntade i hotellreceptionen så vi fick 6 dagars skidåkning som planerat. Vi missade dock de softa halvdagarna att kolla in Zell am See stad. Hemresan med Snälltåget gick enl plan.

Slutsats: Man skall undvika att åka tåg i samband med stormar, det blir bökigt. iPads underhåller barnen så att det inte ballar ur.
Personalen på Snälltåget var jättebra. Det finns inget att klaga på. Fantastiska människor som gjorde allt vad de kunde!
Att åka "reguljär-tåg" med DB är faktiskt riktigt bra, Det kan bli vårat option nästa gång. Varför? Jo:
Man kommer Köpenhamn-slutdestinationen på en lång dag.
Inget snack om mycket bagage.
Moderna tåg som man åker mycket bekvämt i.
Restaurangvagn fanns i 3 av de 4 tåg vi åkte.
Gratis Wifi på alla tåg.
Prisvärt alternativ om man bokar med lite framförhållning.
Visst lite bökigt att släpa bagage vid bytena men jag hade föreställt mig att det skulle vara värre.

#FortfarandeRailLagged

snälltåget.jpg

yoghurt (kanske även nån pils) på kylning i Padborg

fredw

Aktiv medlem
Jag tänkte dela med mig av några insikter av tåg till alperna efter vår sportlovstripp V8 till Zell am See.
Vi (2vuxna + 3barn) kände att vi ville testa att åka tåg både pga miljöskäl och att det inte direkt är en njutning att sträckköra autobahn.
Vår plan var åka kollektivt (buss + tåg) till Malmö för att därifrån ta Snälltåget över natten till Zell am See. Ett på pappret fantastiskt upplägg med tid för Yatzy, kortspel och andra trevligheter.
Då tillägget för egen kupé som var bäddbar hade kostat oss 14000kr valde vi att boka sittplats/vilstol.
När väl all packning var på Snälltåget kunde vi slappna av, (visualisera en hel del packning då vi har all utrustning....). Tåget rullade enl plan. Fredag kl 15:00.
Dock hade det varit storm i Tyskland Torsd-Fre, denna var värre än vi kunnat ana. Hamburg översvämmat, träd på rälsen etc. Vi blev stående i Padborg (dansk stad på gränsen till Tyskland). Snälltåget informerade så gott de kunde, "en stund" blev till timmar och sedan även natten tillbringades i denna danska metropol. (Netto och Brugsen har i år redan överträffat sin all-time-high fösäljning i denna by tippar jag.) Vid lunchtid på Lördagen kom följande utrop: "Vi har tråkiga nyheter. Tyskarna kan inte ge oss något besked om när vi får åka vidare, restaurangvagnen börjar bli tom och toaletterna fulla. Vi måste dessvärre återvända till Malmö. Planen är ny avfärd från Malmö sön kl 15:00"
Snälltåget skickade ut SMS att vi kunde avboka hela eller ena vägen av vår bokade resa. Nu blev det action i tåget. det surfades hyrbilar, flyg, tåg (jag hörde till och med en man som pratade om att köpa bil bara för denna veckan för att sedan sälja denna hemma i Sverige).
Vårt sällskap (som tot var 3 familjer) avbokade vår resa till Zell am See med Snälltåget, bokade Deutche Bahn reguljärtåg via Omio och hotell i Köpenhamn. Nya planen var avfärd Sön, 07:24 från Köpenhamn (Köpenhamn-Hamburg-München-Wörgl-Zell am See), beräknad arrival 22:20ish. Dock var det fortf lite effekter av stormen så vi missade tåget till Wörgl, vi fick ta ett annat till Salzburg och sedan ett till Zell am See, framme vid midnatt ungefär.

Summeringa av detta: Vår resa till alperna tog 61h.
Vi kunde skjuta på vårat liftkort som låg och väntade i hotellreceptionen så vi fick 6 dagars skidåkning som planerat. Vi missade dock de softa halvdagarna att kolla in Zell am See stad. Hemresan med Snälltåget gick enl plan.

Slutsats: Man skall undvika att åka tåg i samband med stormar, det blir bökigt. iPads underhåller barnen så att det inte ballar ur.
Personalen på Snälltåget var jättebra. Det finns inget att klaga på. Fantastiska människor som gjorde allt vad de kunde!
Att åka "reguljär-tåg" med DB är faktiskt riktigt bra, Det kan bli vårat option nästa gång. Varför? Jo:
Man kommer Köpenhamn-slutdestinationen på en lång dag.
Inget snack om mycket bagage.
Moderna tåg som man åker mycket bekvämt i.
Restaurangvagn fanns i 3 av de 4 tåg vi åkte.
Gratis Wifi på alla tåg.
Prisvärt alternativ om man bokar med lite framförhållning.
Visst lite bökigt att släpa bagage vid bytena men jag hade föreställt mig att det skulle vara värre.

#FortfarandeRailLagged

yoghurt (kanske även nån pils) på kylning i Padborg

Tack för att du delade med dig av värdefull erfarenhet! En anhörig till mig satt också på tåg ungefär samma sträcka exakt samma dag, så jag delar också...

Han steg på pendeltåget i Hyllie/Malmö mot Danmark ca kl 06:20 på fredagmorgonen. Storm på väg, och det var förvarnat att Öresundsbron skulle stänga för tågtrafik kl 18 (vilket den gjorde). Ca kl 07:25 steg han i Köpenhamn på tåget som via byten i Hamburg och München planerades anlända till Innsbruck ca kl 22 samma kväll. Tidballen hade tillåtit honom att hoppa av i Jenbach före Innsbruck och åka direkt till Mayrhofen (som var målet) men han ville se Innsbruck.
Stormen natten före hade dock fällt träd över huvudlinjen Hamburg-München, så under resan till Hamburg kom olika bud - i första hand skulle ett annat tåg via Berlin vara det bästa alternativet. Men sedan dirigerade man ordinarie tåg fr Hamburg förbi hindret, så han anlände till slut efter kl 23 (ca 6 timmar försenad) till München, där han övernattade på billigt fräscht boende vid stationen. Nästa fm vidare med tåget till Zillertal utan problem, ankomst sent på fm dvs ca 30 timmar efter avresan från Malmö. Men en stor del av den tiden tillbringades ju i bekväm hotellsäng, och det mesta av resten på ett tåg där man kan sträcka på benen och kissa när man vill.

Lärdom - det verkar precis som David skriver att reguljära tåg prioriteras framför chartertågen. Samtidigt var det en ovanlig vädersituation, och de som bilade hade minst lika stora problem (främst med färjorna). Och de flesta som skulle flyga från CPH på lördagen tog sig över till Danmark redan på fredagen för att inte riskera att bli fast om bron stängdes även för bilar.
Sammanfattningsvis verkar tåg vara ett klart rimligt sätt att ta sig ner åtminstone från sydsverige till de Österrikiska alperna.

kappakomplett

Aktiv medlem
När vi kom till Kastrup sent på lör 19:de (efter en vecka i Frankrike) var foajen på Clarion full av folk som hade suttit 30 timmar på tåg och nu skulle ladda om...

Men flyg har sina sidor också, när vi skulle checka på SAS-avgången lördagen innan var avgången inställt, föga förvånande beroende på att bagagehanteringspersonalen strejkade... som tur var så blev vi ombokade till ett Swiss-plan som gick senare. Men anslutningar i Geneve måste bokas om och framme i Chamonix var vi mitt i natten.

På hemvågen var det kaos i Geneve och köer ut på trottoaren.... kön till säkerthetskontrollen tog en timme. Massvis med britter som skulle hem m h a Easyjet!

Kanske bäst att köra bil!?

fredw

Aktiv medlem
Ja bil ger ju enorm flexibilitet och kontroll som ofta är praktiskt när inte allt går som man tänkt sig. Men också en del uppenbara nackdelar.

FMP

Aktiv medlem
Tack för att ni delar med er, intressant att få förstahandsinfo om hur det fungerat.

I optimalfallet gör ju tågresa att man vaknar någorlunda utvilad och får en extra dags skidåkning jämfört med bilresa. Plus att det bör vara bättre för miljön och förhoppningsvis bekvämare. Problemet när det skiter sig är ju att man har noll möjlighet att påverka, jämfört med bil där man kan ta andra resvägar, tidigare övernattning eller liknande.

pd

Aktiv medlem
I optimalfallet gör ju tågresa att man vaknar någorlunda utvilad och får en extra dags skidåkning jämfört med bilresa.
Alltså det där med att sova på tåg är ju sådär. Går ju an så länge tåget rullar och kränger men jag brukar vakna till varenda gång det stannar och det gör de ganska ofta för att invänta mötande, signaler m.m. Men ja, man får ofta en dag extra i början och slutet vilket förstås gör det så värt ett par skakiga nätter. Sova kan man göra under resten av året.

fredw

Aktiv medlem
Alltså det där med att sova på tåg är ju sådär. Går ju an så länge tåget rullar och kränger men jag brukar vakna till varenda gång det stannar och det gör de ganska ofta för att invänta mötande, signaler m.m. Men ja, man får ofta en dag extra i början och slutet vilket förstås gör det så värt ett par skakiga nätter. Sova kan man göra under resten av året.
Fast även om man väljer att åka tåg på dagen och stanna på hotell för natten vid behov (som i mitt exempel ovan) är det ju en mer vilsam resa, inte bara för den som annars skulle ha kört bilen. Men jag förstår att vågskålarna för flyg/bil/tåg blir annorlunda beroende på var man bor Sverige.
Jag ska bara tala för mig själv, men det är lätt att underskatta tidsåtgång vid både flyg- och bilresa ner, och dessutom lätt att underskatta kostnader vid bilresa.
Kan vara bra att veta att det finns en massa prisvärda övernattningshotell nära stationen i München.
Ett annat alternativ är att bosätta sig därnere och istället pendla upp till jobb och familj... ;-)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp