[Artikel] Test: 4 lätta friåkningspjäxor

Redaktionen

Aktiv medlem
test-puff-750x380.jpg

De senaste säsongerna har pjäxmarknaden genomgått en revolution. Numera finns många bra alternativ av pjäxor med gåläge och techinsersts för friåkare. Vi prövat fyra pjäxor med låg vikt från Atomic, Scarpa, Dynafit och Tecnica.

Läs hela artikeln:

Always-Sunny

Aktiv medlem
Snyggt!
Säkert jag som är blind men hittar inte hänvisning(*) i meningen "Den funkar inte i Kingpin eller i Beast, men den funkar faktiskt i Tecton*." Sista meningen för Hoji

SNUGEN

Ny medlem
Att säga att Hojin inte är kompatibel med Beast bindningarna är ju dock inte korrekt, Dynafit säger själva att det går och att pjäxan inte behövs modifieras för att fungera med bindningen.

Corin

Aktiv medlem

@Rajden Tack
@Always-Sunny Allra längst ned just ovanför sista bilden *Dubbelkollat med Dynafit
@KalleBackeus Egentligen mest för att den har ett gäng år på nacken, och jag villa ha med S1, men den tillverkas inte i år
@MnO Tack!
@SNUGEN Hojin fungerar inte med Beast tyvärr, som sagt har jag dubbelkollat detta med Dynafit. Men det har varit ytterst tvetydigt förut, och någon säljare har tidigare förstått fel i frågan.

MnO

Aktiv medlem
Det är ju väldigt konstigt att Dynafit väljer att inte göra Hojin garanterat kompatibel med åtminstone Kingpin och Tecton (även om det sägs att den fungerar med Tecton). Ok, då att tån i nuvarande form ger vissa fördelar i form av reducerad vikt och en mer komfortabel gång, men att få pjuckan att funka i Kingpin kan ju inte vara någon större utmaning. Är det hälen som inte är av standarformat då eller vad är det som gör att det inte garanterat fungerar?

LawndartGustav

Aktiv medlem

@MnO Då Hojis dynafitinserten hamnar närmre fotens mitt hamnar också pjäxan tår, speciellt ovansidan längre fram och tar då i vissa bindningar när man lyfter hälen mkt, oklart om detta är fallet i Kingpin dock. Detsamma gällde ju några andra pjäxor när Beast16 kom, Salomon och K2 har jag för mig att det var.
Sen är det nog många som hade velat ha Hoji i Shift iår men finns ju många andra pjäxor. Mina Technica Guide Tour Pro väger 1320g för skal och innersko i 26,5 och känns riktigt bra utför hittils. Kan jämföras med Arcteryx Procline carbon som vägde 1260 med den innerskon jag behövde. Såklart skönare gåläge på Procline men usel utför i jämförelse (för mjuk för mig, årets är styvare men väger som Tour Pro)

Corin

Aktiv medlem

@MnO
@LawndartGustav Det svaret jag har fått är att Dynafit centralt ser Beast som en egen nischad produktkategori, som de dessutom fasat ut. Därför finns det enligt dem ingen anledning för Hojin att fungera med Beast. Jag har väl inte skrivit det, men det verkar som om att det är något på gång till nästa vinter som funkar dock.

Corin

Aktiv medlem

@MnO Och just det, det är hälens utformning och sulans gummi som gör att det inte funkar. Tecton har inte alls samma häl som Kingpin, så därför är det möjligt att bara den ena fungerar. Men nog är det lite knasigt.

SpineOfGod

Ny medlem
Mkt intressant och bra test. Va läääängesen jag va inne på Freeride. Typ 14 år sen när jag tittar på min profilbild. Haha.
Men så hittar man det här synnerligen informativa testet när man letar jämförelser mellan just Maestrale RS och Zero G.
Om du har åkt förra modellen av Maestrale RS (den med orange spännen): går de att jämföra? Är nya väldigt mkt bättre? Men fr.a. är passformen olika? Jag har låg-volym-fötter och läst att nya är mkt bredare än den gamla...
Har du testat Zero G Scout? Eller skulle du välja Zero G Pro alla dagar i veckan? Tänker att om inneskon är så tunn kanske det blir kallt i längden om man e lite klen på kalla fötter (som jag...). Nu ver jag ju inte om den är ngt mindre tunn i Scout... Men det verkar ju osm att en del av viktsparandet på Pro skett just i innerskon. Vilket absolut inte innebär att den är sämre. Snarare tvärtom just för åkkänslan. Men tunnt kan ju bli lite kallt som sagt...
Turar gärna långt och länge men kör oxå gärna hårt utför. Kör BMT 109 med g3 ion för freeride och zero G 85 med ATK crest för (snabb)touring.
Tack igen för intressant test och sorry att vara sen på tråden :) / Anders

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp