[Artikel] Träna nu, undvik kraschen på sportlovet

Redaktionen

Aktiv medlem
19a13c90-599e-4a8e-9776-c02022d71159-1000x492.jpeg

En vecka i pisterna och eventuellt lite offpist tär på en otränad kropp. Många skidskador kan undvikas med målinriktad träning under månaderna fram till skidsemestern. Ska du åka på skidsemester i februari är det nu du ska börja träna nu. 

Läs hela artikeln:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Är faktiskt lite stolt över mig själv att jag äntligen börjat försäsongsträna (tog bara 38 år innan man förstod det) med fokus på ben och bålträning.
Gymmet har dessutom skaffat en sån där stavdragsmaskin (nu står det still i huvudet; en sån som simulerar att staka sig fram med stavar) som jag kör varje gång jag är där.

pd

Aktiv medlem
Samma här. Började i och för sig lite blygsamt för två år sedan, kände att det gav utdelning, gjorde en lite mer målveten satsning inför förra säsongen, vilket verkligen gjorde skillnad och nu är det om inte all-in så i alla fall en seriös satsning med fyra dubbelpass i veckan. Kör inget egentligt fokusområde utan går på klasser med ledare som antingen åker själva eller som kör extremt varierat. Finns ju egentligen ingen muskel som man inte har nytta av vid skidåkning.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Samma här. Började i och för sig lite blygsamt för två år sedan, kände att det gav utdelning, gjorde en lite mer målveten satsning inför förra säsongen, vilket verkligen gjorde skillnad och nu är det om inte all-in så i alla fall en seriös satsning med fyra dubbelpass i veckan. Kör inget egentligt fokusområde utan går på klasser med ledare som antingen åker själva eller som kör extremt varierat. Finns ju egentligen ingen muskel som man inte har nytta av vid skidåkning.
Samma här; jag varvar klasser med gym. Men nu går jag på alla klasser där man fokuserar på ben & bål så att dessa blir så bra som möjligt. :)
Men annars har du såklart rätt.

AndersWingqvist

Aktiv medlem
Är ju så mkt roligare (och säkrare) att åka skidor när man är i form!
Hederliga Friskis & Svettis körde med en tagline ett tag som har etsat sig fast som ett (bra) myggbett på min hjärna:
Den bästa träningen är den som blir av.
Så tänker jag mkt, inte krångla till det. Den träningen man får till är den bästa. Ringer en kompis och vill spela paddel, hey jag är med! Vill nån åka skridskor, hey jag är med. Eller ta en promenad, hey jag är med! Jogga lite i skogen själv, absolut. Cykla lite asfalt, allright. Cykla lite stig: JA (nu börjar bi snacka utslag på rolighets-mätaren också). Lyfta lite skrot på gymmet, why not.
Att bara ha ett ständigt yes-förhållande till all fysisk aktivitet som kommer i ens väg kommer man rätt långt på.
Och så får man faktiskt lära sig sin hjärnas ständiga smarta sätt att komma på ursäkter/skäl till varför man inte hinner/kan/orkar/vill/har råd att träna, och helt sonika banka ner de argumenten och tänka på att man bara får en enda kropp i sitt liv.

PisteCarver

Aktiv medlem
Är ju så mkt roligare (och säkrare) att åka skidor när man är i form!
Hederliga Friskis & Svettis körde med en tagline ett tag som har etsat sig fast som ett (bra) myggbett på min hjärna:
Den bästa träningen är den som blir av.
Så tänker jag mkt, inte krångla till det. Den träningen man får till är den bästa. Ringer en kompis och vill spela paddel, hey jag är med! Vill nån åka skridskor, hey jag är med. Eller ta en promenad, hey jag är med! Jogga lite i skogen själv, absolut. Cykla lite asfalt, allright. Cykla lite stig: JA (nu börjar bi snacka utslag på rolighets-mätaren också). Lyfta lite skrot på gymmet, why not.
Att bara ha ett ständigt yes-förhållande till all fysisk aktivitet som kommer i ens väg kommer man rätt långt på.
Och så får man faktiskt lära sig sin hjärnas ständiga smarta sätt att komma på ursäkter/skäl till varför man inte hinner/kan/orkar/vill/har råd att träna, och helt sonika banka ner de argumenten och tänka på att man bara får en enda kropp i sitt liv.
Extra viktigt nu efter allt stillasittande hemarbete under pandemin!🏋️‍♂️🏃‍♀️

fredw

Aktiv medlem
Jag tror till och med att Friskis och Svettis startades av ett gäng skidåkare som ville hålla igång kropparna under det gröna delen av året. Men det kanske är en skröna.

Så mycket roligare egentligen att träna inför en härlig skidsäsong, än att träna inför diverse obehagliga mandomsprov som ger blodsmak i munnen och bara bryter ner kroppen.

Talade faktiskt med F&S-chefen i Gbg om detta en gång. Han brukade anmäla sig till diverse motionslopp, använda det som motivation och träna till dem, men sedan skippa själva loppet! 😄

pd

Aktiv medlem
Så mycket roligare egentligen att träna inför en härlig skidsäsong, än att träna inför diverse obehagliga mandomsprov som ger blodsmak i munnen och bara bryter ner kroppen.

Mmm, det hjälper när regnet vräker ner att kunna föreställa sig lyckan om det hade varit lite kallare och när energireserverna tar slut och mjölksyran börjar komma smygande så går det alltid att krama ur lite till om man zoomar ut till nåt av ens favoritåk.

Man får intala sig att man är "en sån som rör på sig" och som du skriver tackar ja till varje chans att röra på sig. För varje gång blir tröskeln lite lägre.

fredw

Aktiv medlem
Litet off topic, hittade litet om (och skrivet av tror jag) Johan Holmsäter, grundaren av Friskis och Svettis. Se länk. Det stämde med skidkopplingen - han var skidreseledare och började bl.a. med att organisera motion för Snöresors gäster. Intressant, det har tydligen gått upp och ner. Jag tycker att han borde ha medalj.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Tycker skadefri är ett helt fantastiskt koncept:

Går också att göra som @Jarle - helt effektivisera bort skidåkningen och försäsongsträna på heltid!

Topp