[Artikel] Tryggare Köp & Sälj på Freeride med BankID

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Hm. En idé skulle kunna vara att göra lite "reklam" i köp- och sälj-delen för digitalt köpekontrakt kanske? För de som endast, eller nästan endast, är i köp- och sälj kan det gå omärkt tänker jag?

czklvgn

Medlem
Obligatorisk verifiering? Varför kan ni inte ha den som ett val,så säljare eller köpare själva får fråga sin säljare/köpare att ideltifiera sig? Obligatorisk utesluter en massa folk,&skapar en norm om att alla (alla som får vara med) är svenska medborgare&har smartphones&giltiga personnummer&sånt.känns lite som kontantlösa butiker,så jäkla osynliggörande för dom som är i utkanten av att passa in i systemet(jag känner flera papperslösa,folk med skyddad identitet eller med utlänskt personnummer&andra som inte kan ha bank-id,men som är peppade skidåkare!eller bara min 78årige far som aldrig skulle kunna använda bankID,men endå surfa in på freeride&bli peppad)
Jag har sålt&köpt grejer på freeride&usidan&happyride i snart tjugo år,&efter några medelanden eller sms så skickar jag gärna iväg det jag sålt utan att jag fått betalning,köparen betalar när den fått paketet.det har kanske skitit sig nån gång eller två eller tre men för mig är det en miljon gånger viktigare att fortsätta skapa känslan av att vi alla är i samma gäng,att inte misstänkliggöra folk&att försöka få folk att känna sig välkommna.
Så enklaste är ju att ha det som ett fritt val,är säkert många som vill använda sig av det&då är det ju super,bara inte d bli obligatoriskt tycker jag.
Det är supertråkigt när nån drygar sig&lurar nån på pengar eller prylar,men vi få lista ut andra sätt att lösa det tycker jag.
Azum.

johan

Administrator
@czklvgn
Vi har under ett år haft digitalt köpekontrakt som är valfritt att använda. Men ändå har det förekommit att bedragare har annonserat och sedan övertygat köparen att inte använda köpekontrakt. Bedragare är duktiga på att luras och de har argument och underflykter som kan verka låta trovärdiga. Så tyvärr är det ett fåtal personer som tvingat oss att införa obligatorisk säkerhetsåtgärder.

Eskas

Medlem
Det här är funktionalitet jag saknat på Blocket länge och som jag föreslagit för dem, men de verkar ju överleva på att bedragare ska annonsera där.

Tack för en bra förbättring!

pd

Aktiv medlem
PaysonGaranti har jag använt flera gånger när beloppen varit så pass stora att varken säljare eller köpare vill bli lurade. Köparen betalar, men beloppet blir inte tillgängligt för säljaren förrän varan kommit fram och godkänts av köparen. Sen kan man givetvis råka ut för idioter, men så är det alltid.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
PaysonGaranti har jag använt flera gånger när beloppen varit så pass stora att varken säljare eller köpare vill bli lurade. Köparen betalar, men beloppet blir inte tillgängligt för säljaren förrän varan kommit fram och godkänts av köparen. Sen kan man givetvis råka ut för idioter, men så är det alltid.
Skulle ju effektivt innebära att det skulle börja kosta pengar att använda köp- och sälj, osäker på hur omtyckt det skulle vara. Sen är det ju en fråga om det öth stödjer integrering så att det kan göras obligatoriskt - jag kikade runt på sidan och hittade ingen information om det...

pd

Aktiv medlem
Skulle ju effektivt innebära att det skulle börja kosta pengar att använda köp- och sälj, osäker på hur omtyckt det skulle vara. Sen är det ju en fråga om det öth stödjer integrering så att det kan göras obligatoriskt - jag kikade runt på sidan och hittade ingen information om det...
Nu var det inte fråga om att göra det obligatoriskt utan som ett möjligt alternativ eller komplement till att ha digitala köpkontrakt och verifiering med Bank-ID. Ett annat alternativ skulle kunna vara att tidigare annonser syns och att köpare och säljare fick betygsätta varandra.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Nu var det inte fråga om att göra det obligatoriskt utan som ett möjligt alternativ eller komplement till att ha digitala köpkontrakt och verifiering med Bank-ID. Ett annat alternativ skulle kunna vara att tidigare annonser syns och att köpare och säljare fick betygsätta varandra.
Det inlägget jag svarade på handlade om var ju precis alternativ till annat än obligatoriskt bank-id... Precis som Johan sagt ovan har ju icke-obligatoriska alternativ provats, men eftersom bedragare ofta är väldigt duktiga på att snacka förekommer det ändå mycket skit i köp- och sälj, så en obligatorisk lösning är nog tyvärr vägen framåt...

czklvgn

Medlem
När ni skriver "ofta",kan vi inte få lite info om hur ofta,hur många gånger det händer?jag vill absolut inte förminska det jobbiga som ni varit med om,är ju supersegt att bli lurad! Jag har bara knappt upplevt det själv,jag tror att jag gått miste om pengar två eller tre gånger på snart tjugo år av sålda&köpta grejer på internet. Jag kanske har haft tur,men skulle gärna veta hur vanligt det är så vi inte i onöda skapar en kultur av att tycka saker är vanligt som enligt min erfarenhet är extremt ovanligt.
Ett alternativ skulle tex kunna vara att om nån bli lurad så skriver den det&så hjälps vi åt&ger den en tjuga var eller nått så den får tillbaks sina pengar.organisera det utan externa företag som ska tjäna pengar på oss&registrera oss.
Skulle bara kännas fint att inte stänga ut alla dom som inte kan ha bankID.

czklvgn

Medlem
Obs jag förstår att det är ett problem&ni som driver freeride gör det ju superbra att ni försöker komma på sätt så att alla vi som använder sidan är så nöjda som möjligt! Ni är grymma! &ni som blivit lurade hoppas jag inte tar illa upp av mina funderingar!
Jag förstår att 90% (eller mer) av alla som använder freeride säkert är helt possetiva till bankID&sånt. Bara att jag alltid vill att folk som befinner sig i marginalerna inte trycks ännu längre ut.

czklvgn

Medlem
Är bara lite orolig att tex obligatriskt bankID blir norm på andra sidor också,skulle va jobbit om tex friflyt.no, utemagasinet.no eller norsk-klatring.no började med en norsk variant,då kan inte jag köpa eller sälja där som jag gör nu då jag har nära t narvik&ofta är där.hur skulle du göra vattendroppeoscar?eller hur ska dina narvikkamrater göra om dom vill köpa ett par sweeta mt baker superlight i vassi eller om kautokeinojibbers vill köpa nå koola brallor i övre soppero?
Hm fattar att jag är jobbig haha,men det är ju jobbigt att lista ut hur alla ska känna sig välkommna.
Men en "blivit dragen vid näsan-fond" skulle jag gärna sätta in en slant till lite då&då.om det nu skulle va möjligt,&realistiskt.jag vet ju inte men om en blir lurad per femhundra köp&sälj är det ju lätt möjligt,men kanske blir var annan lurad?

Blir nog bra.men jag är såå glad att freeride finns! &happyride&utsidan&naturkontakt&alla andra forum så att inte allt bara händer på tex facebook.
Tack freeridefolket!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp