[Artikel] UCPA – Vinterkollo för vuxna

Redaktionen

Aktiv medlem

Vinterkollo för vuxna – det är vad skidresearrangören UCPA sysslar med. Freeride hängde på en späckad off pist-vecka i franska Chamonix. Följ med på ett arrangemang som är mer som ett träningsläger än en slapp semester.
Det är blåsigt och kallt i li

Läs hela artikeln:

Pillard

Aktiv medlem
Några små reflektioner bara. Centret på bilden ser ut att vara det i Serre snarare än Cham. sen när man beskriver UCPA-upplägget bör man nog poängtera att baguetteluncher varje dag bara sker i Cham och Argentiere. På övriga center får man normal lunch, förutom om din grupp väljer picknick någon dag. Sen brukar inte guiderna i offpistgrupperna vara bergsguider utan det är bara i Cham-dalen normalt, så glaciäråkning gör man oftast inte

Sen var det kul att se att Pierre är precis som sist, fåordig. Inte heller han direkt representativ för UCPA-guider.

Boson

Ny medlem
Mycket har sagts om UCPA, har själv åkt 12 gånger - tror jag, har tappat räkningen. Vill bara tillägga: alla är där för att lära sig något, oavsett hur duktig man var innan. Det gör att ytterst få kommer dit med Jag-är-bäst! - attityd, och därför är atmosfären nästan alltid avspänd och trevlig.

Yggdrasi1

Ny medlem
Åkte första gången med UCPA i år vecka tre till Chamonix. Helt fantastiskt, kommer absolut åka igen. Bra skrivet och beskrivet!

Stefans

Medlem
Riktigt kul reportage som jag känner igen en massa i (inte minst det där om allas flin när man kommer ner efter att ha skrotat) :)

Har också en liten kommentar, "Toute Neige" är också en ren offpist grupp...när dom pratar all snö så menar dom verkligen allt utom i pisten (dvs puder/vindpinat/skare/blötsnö....väldigt fostrande ;-)). Skillnaden ligger i åknivån, det är en confirme grupp i stället för expert och tempot/svårigheten är lite lägre, men är man ren nybörjare i offpist bör man vara en duktig piståkare iaf (mina 2 senaste resor har folk flyttats ner i pistgrupperna första dan = surt om man hoppas på offpist åkning).

Ellekari

Medlem
Åker på min fjärde UCPA-resa imorn. Prisvärt, utvecklande och alltid en massa sköna människor!

Robban72

Ny medlem
Rolig och igenkännande läsning! Precis hemkommen från mitt femte UCPA-äventyr, denna gång Les Arcs. Där var det mer party än i Cham/Argentiere men det kanske var en tillfällighet.

Låter som en riktigt bra resa, dimma, sol, guidning.
Rekommenderar att åka med UCPA om man inte är rädd för att dela rum med andra trevliga personer.
Maten är helt grym och de har väldigt bra utrustning.
Offpistträningen är också väldigt bra och det kan bli så att du får offpist även om du inte valt det beroende på hur bra gruppen är. Körde Snowboard confirme för att träna teknik nu förra året i VAL D’ISÈRE och helt plötsligt står man i offpist(snowboard), med en massa personal från centret. Det var ett dump på 1m puder.

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp