[Artikel] Undersökning: Alperna i vinter? Hur tänker du?

Redaktionen

Aktiv medlem

Freeride.se och den österrikiska turistbyrån undrar hur ni svenska skidåkare tänker inför den kommande vintersäsongen med tanke på corona.  

Läs hela artikeln:

Jonas1968

Ny medlem
Svårt att veta nu hur coronaläget ser ut i alperna i februari. Jag skulle nog avvakta med att boka.
Sedan om man bestämmer sig för att åka så bör man nog skippa afterski.

Anzom

Aktiv medlem
Inte för att förekomma, eller påverka, undersökningen men Österrike går nog bort med tanke på hur hårt man reagerat i våras. Hårdast av alpländerna.

Heddious

Aktiv medlem
Det största problemet som jag ser det, är vad som händer om folk blir sjuka under en pågående resa. Tänk ett scenario med fyra pers i ett hotellrum eller en liten lägenhet och två får feber och hosta efter halva veckan? Då bör väl egentligen samtliga personer i sällskapet isolera sig? Och hur rolig blir hemresan/transfern till flygplatsen? Blir en person med markant hosta ens tillåten att kliva på ett flygplan som läget är nu?

Visserligen är ju möjligheterna att testa för covid tusen gånger bättre nu än när det bröt ut förra vintern, men jag tror ändå att det kommer uppstå en hel del logistiska trassel, kanske inte i första hand kring den faktiska skidåkningen, utan kring allt annat.
(Och under högsäsong lär liftköerna bli ett helvete i sig om vi antar att orterna har full beläggning.)

Köra bil till en ort med hyrd stuga/lägenhet och bara umgås med sitt eget sällskap lär väl funka relativt bra, men alpcharter.. jag vet inte jag.

felixscr

Ny medlem

Freeride.se och den österrikiska turistbyrån undrar hur ni svenska skidåkare tänker inför den kommande vintersäsongen med tanke på corona.

Läs hela artikeln:
Svårt. Beror väl på läget när säsongen börjar. Vem har lust att trängas i liftkabiner med hostande skidåkare. Kanske satsa på mindre ort med enklare liftsystem. Funderar på att bila runt i Italien och Frankrike. Eller i Norge/Sverige för en gångs skull. Flyga känns inte genialt.

rodney_piston

Aktiv medlem
Det största problemet som jag ser det, är vad som händer om folk blir sjuka under en pågående resa. Tänk ett scenario med fyra pers i ett hotellrum eller en liten lägenhet och två får feber och hosta efter halva veckan? Då bör väl egentligen samtliga personer i sällskapet isolera sig? Och hur rolig blir hemresan/transfern till flygplatsen? Blir en person med markant hosta ens tillåten att kliva på ett flygplan som läget är nu?

Visserligen är ju möjligheterna att testa för covid tusen gånger bättre nu än när det bröt ut förra vintern, men jag tror ändå att det kommer uppstå en hel del logistiska trassel, kanske inte i första hand kring den faktiska skidåkningen, utan kring allt annat.
(Och under högsäsong lär liftköerna bli ett helvete i sig om vi antar att orterna har full beläggning.)

Köra bil till en ort med hyrd stuga/lägenhet och bara umgås med sitt eget sällskap lär väl funka relativt bra, men alpcharter.. jag vet inte jag.
Håller med om flyget. Det är ännu mer ohållbart än någonsin. Tar de dessutom tempen på en vid ditresan och man inte har feber och sen har feber vid hemresan så antar jag att det blir en massa trassel och någon form av karantän som någon får betala för på något sätt. Det är tåg, med egen kuppe som gäller??

Jag litar på något sätt på att en stor del av mina medmänniskor stannar hemma vid minsta lilla symptom när man slipper karränsdag o s v när det är vardagsarbete vi pratar om.

Jag tror tyvärr att jag inte litar på att lika många offrar skiddagar på semestern för att man har lite kill i halsen.

Just nu är jag i ett land där de tar tempen på en varje gång man går in i en affär eller tunnelbana eller vart som helst. Samtidigt säljs det rekordmängder av paracetamol över världen. Inte svårt att få ner 38,2 till 37,5 om man inte har råd att vara hemma.

Men vi håller väl tummarna för att r talen går ner i Europa nu när den andra vågen verkar storma på. Att vi lyckas skydda våra äldre, vårt klimat och får en riktigt vit jul om några månader. Förhoppningsvis kanske man kan känna sig lite tryggare då.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Nej, jag håller mig hemma nästa säsong. Hade jag i och för sig gjort helt oavsett, för mycket okörda fjäll här för att motivera att resa nånstans för att åka skidor :D

fredw

Aktiv medlem
Inte för att förekomma, eller påverka, undersökningen men Österrike går nog bort med tanke på hur hårt man reagerat i våras. Hårdast av alpländerna.
Jo det är bra att förekomma! Det vore bra för turismen i alla länder om deras regimer är tydliga med vad som kommer att gälla. Ju mer osäkerhet desto större risk att man stannar hemma.
Alltså:
Mindre osäkerhet, färre godtyckliga panikartade nedstängningar, mindre otydliga regler som varierar stort i tid och rum.
Mer tydliga regler, mer proaktiva välplanerade förutsättningar inför olika tänkbara scenarier (inklusive helt förutsägbara händelser som lokala utbrott, övrig ökad smittspridning, sjuka medresenärer etc).
Välmotiverade restriktioner och regler är inget hinder vid god information i god tid.
Vi vill veta vad som gäller innan vi bokar, och sedan vill vi att man håller sig till det.

Heddious

Aktiv medlem
Jag tror tyvärr att jag inte litar på att lika många offrar skiddagar på semestern för att man har lite kill i halsen.
Exakt. Och samma problematik finns ju när det kommer till oss som bor på skidorter/jobbar inom turismindustrin. En vanlig vinter är det normala i min värld att man går till jobbet som vanligt om man inte är sjukare än att ett par värktabletter får en att kunna stå upprätt. Förväntas vi stanna hemma för minsta lilla halsont i år? Det har jag svårt att tro på att det kommer hända, helt ärligt. Folk som jobbar med "kundkontakt", mjo, men diskare, folk i verkstäder, städare etc..?
Det är säkert olika i olika länder (jag bor i Frankrike) och även beroende på anställningsform, men för många säsongsjobbare finns ingen sjukersättning att tala om – jobbar du inte får du inga pengar, punkt slut.
Karensdag who?
Lägg till att folk bor trångt och kommer ha svårt att isolera sig, och att vara morgonförkyld är normaltillståndet för många på vintern.. det finns en hel del krångel som kan uppstå om man säger så, både ekonomiska och logistiska.

Men ingen vet ju idag vad som kommer att hända om ett par månader, det är väl bara att hålla tummarna.

Edit/tillägg: vad gäller nedstängningar så är informationen från politikerna här att de "i möjligaste mån vill undvika en till nationell nedstängning", och att om det behövs så blir det lokala/regionala nedstängningar först. Långsiktig plan för vintern har nog ingen hört något konkret om – snacket på byn just nu handlar mest om vad de gör på skidorterna i Australien, för att få ett hum om hur det skulle kunna bli häromkring sen.

Senast ändrad:

Corin

Aktiv medlem
Exakt. Och samma problematik finns ju när det kommer till oss som bor på skidorter/jobbar inom turismindustrin. En vanlig vinter är det normala i min värld att man går till jobbet som vanligt om man inte är sjukare än att ett par värktabletter får en att kunna stå upprätt. Förväntas vi stanna hemma för minsta lilla halsont i år? Det har jag svårt att tro på att det kommer hända, helt ärligt. Folk som jobbar med "kundkontakt", mjo, men diskare, folk i verkstäder, städare etc..?
Det är säkert olika i olika länder (jag bor i Frankrike) och även beroende på anställningsform, men för många säsongsjobbare finns ingen sjukersättning att tala om – jobbar du inte får du inga pengar, punkt slut.
Karensdag who?
Lägg till att folk bor trångt och kommer ha svårt att isolera sig, och att vara morgonförkyld är normaltillståndet för många på vintern.. det finns en hel del krångel som kan uppstå om man säger så, både ekonomiska och logistiska.
Så sant detta. När vi i våras blev tvungna att stanna hemma vid minsta lilla symptom blev det helt plötsligt personalbrist. Trots att det knappt var några gäster så var det ändå superslitigt för de som fick jobba. Vid några tillfällen kunde inte ens alla liftar hålla öppet, då det inte fanns tillräckligt med personal att bemanna dem.

Det visar kanske mer på att "normalläge" i besöksnäringen inte är särskilt hållbart från början. Men å andra sidan är det, precis som du skriver, normalt med lite morgonförkylning på vintern, av olika orsaker. Den som snubblade hem från efterfesten ca två och en halv timme innan den stämplar in på jobbet kan nog inte förväntas vara helt utan minstas symptom för nånting.

För att svara på den ursprungliga fråga så tror jag definitivt på en ökad beläggning i svenska skidanläggningar. Kanske även i norska, men de är så extremt nyckfulla och ologiska med sina gränskontroller att jag tror många svenskar har svårt att räkna med Norge som ett alternativ.

Med det sagt finns inget som säger att inte heller Alpernas skidorter kommer få en högre andel besökare från det egna landet i vinter. Enligt rapporter från kollegor i Annecy så har all form av utomhus- och friluftsaktiviteter fullkomligt exploderat under sommaren. Kanske kan det spilla över på vintern.

Anzom

Aktiv medlem
Jo det är bra att förekomma! Det vore bra för turismen i alla länder om deras regimer är tydliga med vad som kommer att gälla. Ju mer osäkerhet desto större risk att man stannar hemma.
Alltså:
Mindre osäkerhet, färre godtyckliga panikartade nedstängningar, mindre otydliga regler som varierar stort i tid och rum.
Mer tydliga regler, mer proaktiva välplanerade förutsättningar inför olika tänkbara scenarier (inklusive helt förutsägbara händelser som lokala utbrott, övrig ökad smittspridning, sjuka medresenärer etc).
Välmotiverade restriktioner och regler är inget hinder vid god information i god tid.
Vi vill veta vad som gäller innan vi bokar, och sedan vill vi att man håller sig till det.
Jag kan inte annat hålla med. Skrev det i annan tråd i våras att jag tror mer på Frankrike, Italien och Schweiz i vinter. Nu kanske Frankrike börja falla ur med tanke på mängden fall och fransk desperation. För oss som reser ner med bil och bor i ett och samma boende ser jag ärligt talat inte skillnaden mot att vara i Sverige.

Norge är att räkna bort om man vill ha tydlighet. Finland med😅 Svenska orter kommer få ett uppsving.

Hawk100

Aktiv medlem
Lösningen måste ju bli Italien! I norra delarna måste väl merparten ha antikroppar (Eller T-celler) vid det gäller laget??? (Som i Sthlm alltså!!)

fredw

Aktiv medlem
Jag kan inte annat hålla med. Skrev det i annan tråd i våras att jag tror mer på Frankrike, Italien och Schweiz i vinter. Nu kanske Frankrike börja falla ur med tanke på mängden fall och fransk desperation. För oss som reser ner med bil och bor i ett och samma boende ser jag ärligt talat inte skillnaden mot att vara i Sverige.

Norge är att räkna bort om man vill ha tydlighet. Finland med😅 Svenska orter kommer få ett uppsving.
Tror iofs att Österrike hade extra otur i feb/mars med extrem snabb smittspridning i Ischgl/St Anton utifrån ett läge med (upplevd) god situation. Jag var i Arlberg (i Warth) vecka 11, bokat mycket sent bara 4 dagar före avresa just dit pga låg smittspridning, och sedan ändrades allt inom 5-6 dagar. På första söndagen skröt jag hem om lägre smittspridning i Österrike än i Sverige. Sex dagar senare stängde hela systemet och Tyrolen rödlistades av svenska UD. Vår värdinna/ägarinna på boendet grät. Jag tyckte och tycker ännu att de gjorde rätt. Men nu vet vi mer och jag kan inte säga att jag idag har mindre förtroende för just Österrike. Italien hade mer utdragen successiv smittspridning och därmed något "mjukare" nedstängningsmönster.

Tittade nu på Arlbergs aktuella sida inför nästa säsong och den är relativt koncis och informativ. Med reservation för myndigheternas nycker förstås:

Mindre nöjd med motsvarande sida på Dolomiti Ski, ludd och fluff, "We care" jovisst men man får leta efter fakta (de har iofs utlovat mer detaljer framöver). Däremot utmärkt info om ersättning till dem vars liftkort inte kunde utnyttjas förra säsongen:

Exakt hur och när bära ansiktsskydd? Är en buff ok som skydd? På restauranger? I liftköer? I liftarna? På gatorna? Vad kommer att vara öppet? Finns det risk att det står liftpoliser och motar bort alla som nyser eller har över 37,5 grader temp? Hamnar jag i karantän om någon i familjen blir förkyld? Vad händer om någon annan på hotellet får Covid? Får man tillbaka liftkortspengar? Sånt vill man veta.

Senast ändrad:

kappakomplett

Aktiv medlem
Svårt. Beror väl på läget när säsongen börjar. Vem har lust att trängas i liftkabiner med hostande skidåkare. Kanske satsa på mindre ort med enklare liftsystem. Funderar på att bila runt i Italien och Frankrike. Eller i Norge/Sverige för en gångs skull. Flyga känns inte genialt.
Kabiner, äggliftar, 6-12 personers slutna liftar! Hur ska det gå att hålla avstånd där?
Det blir nog liftköer om det ska genomföras en begränsning av antalet personer per enhet i liftsystemet. Tänk 2 meters avstånd både när man väntar på kabinen och när man väl kommer in i den...
Kanske blir att åka till ett ställe där man kommer runt i systemet med stolsliftar!

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag tror, att det skall bli en längdåkning vinter nu för mig. Kanske en bil resa till Lyngen och Tamokdalen också.

KaitsuH

Aktiv medlem
Vågar du komma till Norge? Gränsen till Troms og Finnmark fylke är ju stängd pga Corona ;)
I somras var det i varje fall ok att resa till Norge utan karantän, om vi bara inte stoppade i Sverige på vägen dit. Just därför var hela Norr Norge full av Finländska turister. Så, kanske Lyngen och Tamok, för då behöver jag inte köra via Sverige.

Senast ändrad:

Nidhugg

Medlem
För mig blir det också bilresa ner (alperna huvudalternativ, Norge känns för nyckfullt) och sent bestämd destination. I år inte bara beroende av snöläge utan också aktuell Corona-status. Orter med mycket stolliftar får också plus i år.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp