[Artikel] Urspårad miljöresa till Riksgränsen

Redaktionen

Aktiv medlem

Smutsigt och miljöbelastande är flyget med nuvarande bränsle, men ur led är stundtals den svenska tågtabellen. Häng med på en skidresa till Riksgränsen. En färd med grönt uppsåt mot vår fjällhöga vita nord.

Läs hela artikeln:

ella_swan94

Ny medlem
Du kanske har halverat utsläppen jämfört med flyg i båda riktningar, men du har inte bara dubblat utsläppen jämfört med tåg i båda riktningar. Nej, du ökade utsläppet (enligt din egen info) med 73 000 gånger. Snyggt.

Heddious

Aktiv medlem
Tänkte bara säga att jag gillar hur texten är skriven, bra mix av siffror och fakta och intryck.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Hur är det med kart-kunskaperna? Det är väl ändå Vuoiddasriida och inte Vassitjåhkkå på bilden? ;)

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd

@Vattendroppe Oh, tack där!
@Heddious Tack tack! Det är kul att blanda både känsla, fakta och reportage ibland. Roligt att du gillade det!
@ella_swan94 Du har helt rätt där när det gäller siffrorna! Och jag hade helt fel när jag säger halvera, har korrigerat detta i texten och skrivit ut räkneexemplet i faktarutan så att det blir tydligt. Ökningen av utsläpp CO2 blir nära 21 000 gånger värre, när man istället för att åka tåg Gbg-Sthlm och Sthlm-Riksgränsen t/r, byter ut som denna resa, en av sträckorna Sthlm-Riksgränsen till flyg istället. Och kör man flyg hela ena vägen är det som du säger över 70 000 gånger mer utsläpp.
Men vilket perspektiv man ska utgå ifrån är kanske lite knivigare och inte lika självklart, det går ju att resonera lite olika där vilket jag försöker mig på i texten.
Hur som helst är tåget sjukt bra när det går i tid och fungerar! Vi åkte hela familjen t/r Åre veckan före påsk med dagtåg och det var både kul och smidigt för både oss vuxna och våra två kids. NM 2018 rullade tåget från Gbg-Gränsen utan försening och då gick det också fint.

kappakomplett

Aktiv medlem
Göran Kropp var före sin tid när han cyklade från Sverige till Everest. På hemvägen hade han sällskap av Renata Chlumska vilket, på grund av visumkrångel, ledde till att de var tvungna att ta tåg en del av sträckan tillbaka till Stockholm.

tallhage

Ny medlem
Ledsen att vara en glädjedödare men hur du kunde hå från att ha klimataspirationer med din resa till att tycka att trade offen några timmars skidåkning kontra 73400/2 tons koldioxidutsläpp är helt okej gör det svårt att ta dina klimataspirationer på allvar.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp