[Artikel] Välj rätt längd på dina alpina skidor

Redaktionen

Aktiv medlem
hur_langa_skidor_ska_jag_kopa-750x380.jpg

I och med de kraftigt skurna skidornas intåg på marknaden har det börjat att tillverkas en mängd skidor i olika längder. För att ta reda på vilken skidlängd du ska ha räcker det inte med en standardformel för alla skidtyper.

Läs hela artikeln:

Granli

Ny medlem
tycker dock att de inte stämmer så bra, men ja vet inte är 185 lång å väger ca 70 tycker inte ett pack 162cm långa twintips är tillsäckligt för mig? :P åker troublemaker 175 cm nu å ja vill ha lite längre.

Minnis

Ny medlem
stämmer inte så bra. =/ resultatet gav 165 cm men jag åker med skidorna som är 180cm. :) beror väl på åkaren.

peert

Ny medlem
Mja, testade lite olika alternativ ... väger man över 83 kg ska man aldrig ha under 172 cm skidor ... och åker man i höga farter i preparerad pist med slalom (tävling, racecarv) så ska skidan vara 182 cm!? Går det ens att köpa slalom racers i såna längder? Själv letar jag efter ett par 165 cm ...

Kollade datum på originalartikeln - den (och jag antar guiden) är från 2001. Tror vi har lite annan uppfattning nu (2008)?

Mister_Sid

Ny medlem
tyckte att jag ficj ganska korta skidor gemfört med min längd, testet sa 157cm men jag e 167cm!!! en deci kortare lät mycket!

Jokle

Ny medlem
Ni som kommenterar denna artikel. Obeservera att den är 7 år gammal. Antar att det kan ha hänt lite på skidfronten sedan dess?

royysen

Ny medlem
haha nice det funkar underbart köpte nya head pro jon olssoon sikidor efter denna guide så det får en 10/10p

Albano

Medlem
Jo ola jag har en fråga! Skulle du inte påstå att det är bättre med en lite längre skida om man vill jibba och köra mittmonterat? twintip alltså.

Daweee

Ny medlem
de stämmer inte riktigt om man har 160 slalom brukar man oftast ha minst 180 storslam xD

Ericman

Ny medlem
Jag skulle haft 167cm långa twintips men jag de är bara 162 cm långa, gör det nåt?

sweetspot

Ny medlem
Är denna guide verkligen aktuell fortfarande? Vad jag kan se så skrevs den i 2001 och det har väl hänt en hel del sedan dess. Jag är själv 170cm lång och väger 75kg och åker nästan enbart snabbt i stora svängar i pist och klassar mig som avancerad åkare (fd tävlingsåkare).

Enligt guiden ovan ska jag då ha skidor kring 178-185cm medans alla handlare idag rekomenderar mig skidor från 163 - 170cm. Eller skidor som når mellan näsan och toppen av huvudet.

Dags att revidera guiden ovan?

Antonski

Ny medlem
Hej, till skillnad från fg inlägg är guiden högaktuell igen, efter några år med skidor som skulle vara lite kortare (carving intåget) så har nu skidorna gått tillbaka till lite riktiga längder igen. Jag har hyrt under några år och alla franska uthyrare har försökt pracka på mig en massa korta skidor, typ max 170. Jag är 182 cm. Nu säger guiden 185 och det är precis vad som stämmer numera när det gäller all mountain.
Bra guide!

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Nu har vi uppdaterat guiden som vi publicerade för nära tjugo år sedan år 2021, i grunden är den fortsatt densamma.
Den har stått sig extremt bra måste jag säga!

EpicCrasher

Ny medlem
Vad roligt att denna guide är uppdaterad. Jag tittar på ett par Salomon QST 99 och har varit i valet och kvalet mellan 175 och 181 långa. Är 177 cm lång och väger 77 kg. Då tänker jag att 181 vore rätt val, inte sant?

EpicCrasher

Ny medlem
Vad roligt att denna guide är uppdaterad! Jag tittar på ett par Salomon QST 99 och har varit i valet och kvalet mellan 175 och 181 långa. Är 177 cm lång och väger 77 kg. Då tänker jag att 181 vore rätt val, inte sant?

EpicCrasher

Ny medlem
Vad roligt att denna guide är uppdaterad! Jag tittar på ett par Salomon QST 99 och har varit i valet och kvalet mellan 175 och 181 långa. Är 177 cm lång och väger 77 kg. Då tänker jag att 181 vore rätt val, inte sant?
Men man blir inte klok på rekommendationerna. T.ex. på Salomon så hänvisar de för AllMountain max sin egen kroppsläng. https://www.salomon.com/sv-se/alpine/alpine-advices/how-choose-the-right-type-of-skis
  • Allmountainskidor: Från 10cm kortare än dig själv upp till kroppslängd.

PisteCarver

Aktiv medlem
Kul fråga eftersom jag hade exakt samma frågeställning själv (QST 99 i 174 eller 181 cm)!
Jag är bara något längre och tyngre än du, så det är helt jämförbart.
Jag köpte mina skidor i somras och har åkt en vecka på dem. Åker annars på K2 pistskidor längd 170cm (= 172 cm i andra fabrikat).
Jag ställde också frågan här på forumet (var själv inne på 174cm), men fick rådet av erfarna allmountain-åkare att gå upp i längd eftersom de flyter bättre och är stabilare. Så jag valde 181 cm och det blev helt rätt.

När jag jämför med mina pistskidor så har QST 99:orna trots att de är en dm längre pga tip/tail rocker en klart kortare skärlinje, så i en hård pist känns de snarare kortare, men i mjuk snö så använder du ju hela längden.

OBS!
QST 99 utgick förra säsongen och tillverkas inte mer (men de finns nog fortfarande att köpa). Efterföljaren heter QST 98 och är enligt blisterreview.com en annorlunda skida, mjukare, mer tapered, djupare rocker profil, mer lekfull och mindre stabil.
Nu vet jag inte vilken sorts åkning du är ute efter, men för mig skulle inte QST 98 passa (tror jag).
Vill du kunna brassa på i pisten också, så köp QST 99 (181 cm).
Jag köpte mina i juni på glisshop.com till kanonpris, de fanns även hos sportconrad.de.

Lycka till med ditt köp!

EpicCrasher

Ny medlem
Hej @PisteCarver!

Wow, tack för info, mycket värdefullt.
Jag har nu rejält korta (164 cm) pistskidor och vill prova nåt nytt. Jag gillar både korta/snabba svängar OCH långa böljande "starslalomsvängar" OCH puder de få gånger det erbjuds under en säsong. Hatar intensivt snösockret i slutet på dagen och mot den bakgrunden känns allmountain som rätt val som skidtyp. 181 känns ju dock som backhoppasrskidor jämfört med vad jag kör på idag (som iofs känns alldeles för korta, känns väldigt fladdriga i höga farter). Att de slutat tillverkas förklarar varför jag inte hittar dem ens på Salomons hemsida :).

PisteCarver

Aktiv medlem
Hej @PisteCarver!

Wow, tack för info, mycket värdefullt.
Jag har nu rejält korta (164 cm) pistskidor och vill prova nåt nytt. Jag gillar både korta/snabba svängar OCH långa böljande "starslalomsvängar" OCH puder de få gånger det erbjuds under en säsong. Hatar intensivt snösockret i slutet på dagen och mot den bakgrunden känns allmountain som rätt val som skidtyp. 181 känns ju dock som backhoppasrskidor jämfört med vad jag kör på idag (som iofs känns alldeles för korta, känns väldigt fladdriga i höga farter). Att de slutat tillverkas förklarar varför jag inte hittar dem ens på Salomons hemsida :).
De blir alldeles utmärkta för allt du skriver ovan utom för korta/snabba svängar.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp