[Artikel] Världens 8 största fallhöjder i skidorter

Redaktionen

Aktiv medlem

Det här är listan för dig som söker riktigt långa åk och stora fallhöjder. Vi rankar topp 8 i hela världens skidorter när det kommer till höjdskillnad.

Läs hela artikeln:

pd

Aktiv medlem
Topplistor är en rolig funktion.

Uppdagar sig en del intressanta saker. Som att Fågelhällan har en lift och två blå nedfarter som summerar till 800 km pist. :love:

johan

Administrator
Topplistor är en rolig funktion.

Uppdagar sig en del intressanta saker. Som att Fågelhällan har en lift och två blå nedfarter som summerar till 800 km pist. :love:
En dold pärla med oändliga pister =)

Vi tar tacksam emot förslag på ändringar via denna länk under varje skidort
Skärmavbild 2020-12-18 kl. 13.04.33.png

johan

Administrator
Vad tycker ni om det nya måttet "Åkbar fallhöjd" som vi precis lagt till?

johan

Administrator
Det skulle vara intressant att se en redovisning av hur åket är tänkt. T. ex. för Chamonix.
Det utgår från fallhöjden nu i början. Sen tar vi tacksamt emot bidrag om fallhöjden skiljer sig från åkbar fallhöjd.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Gaustatoppen verkar leverera ca.1600 åkbara höjdmetrar, vet dock inte om det räknas med i detta sammanhang.

kappakomplett

Aktiv medlem
Det utgår från fallhöjden nu i början. Sen tar vi tacksamt emot bidrag om fallhöjden skiljer sig från åkbar fallhöjd.
Det finns större experter på Chamonix här i forumet, och vad som anses vara åkbart varierar väl också. Vet inte om jag skulle vilja hänga med på åket ner till dalstationen.

termons

Aktiv medlem
Är väl bara Les Arcs som har över 2000 höjdmeter pist? Annars är det offpist som gäller?

Edit. Dethär har jag ingen koll på... 😅

Senast ändrad:

kappakomplett

Aktiv medlem
Är väl bara Les Arcs som har över 2000 höjdmeter pist? Annars är det offpist som gäller?

Edit. Dethär har jag ingen koll på... 😅
Zermatt har oavbruten pist från Klein Matterhorn ner till daltstatioen i Zermatt. Man kan också åka pist hela vägen ner till Cervinia.. Ner till Valtournence (sp?) som skulle ge en ännu större fallhöjd blir det tyvärr en lite kort lift på vägen.

fredw

Aktiv medlem
Tycker Cervinia ska vara med, eftersom systemet är kontinuerligt med Zermatt med gemensamt liftkort. Valtournenche längst ner i Cervinias system ligger på 1524 m. Det blir minst 2359 meter välpistad fallhöjd.

Edit: Ok ser nu att det ska gå att åka i ett enda svep så då faller detta bort. Som sagt, det finns en kort sittlift på mitten.

termons

Aktiv medlem
Zermatt har oavbruten pist från Klein Matterhorn ner till daltstatioen i Zermatt. Man kan också åka pist hela vägen ner till Cervinia.. Ner till Valtournence (sp?) som skulle ge en ännu större fallhöjd blir det tyvärr en lite kort lift på vägen.
Ja. Been there done that...👴

kappakomplett

Aktiv medlem
Ja. Been there done that...👴
Ja, då vet du ju! Tänkte bara att det blev över 2000 meter fallhöjd pist. Man kan förstås diskutera hur bra åkning det är. Ner till Cervinia är det bra pist hela vägen. Ner till Zermatt blir det lite segt på den långa flacka sträckan över glaciären, och sista biten är inte så kul heller.

Heddious

Aktiv medlem
Kul artikel!
Nu vill pistkartsnörden vara med och leka!

Räknas Paradiski som ett eller två områden, för högsta ihållande fallhöjden är väl i Les Arcs från toppen av Aiguille Rouge (3226) ner till Villaroger (1200) går väl att göra i ett svep, även i pist? 2026 fallhöjdsmeter om inte min huvudräkning svikit mig totalt. På La Plagne-sidan är det istället från högsta liften på Bellecôte (3000-ish?) ner till botten av Montchavin (1250) som blir ett tapp på 1750?

Sen Alpe d'Huez – jag är typ 99,9 procent säker på att om man kör Tunnelpisten så behöver man ta en lift eller knata för att komma upp för slänten till Dome des Rousses och vidare, och då blir största fallhöjdsåket från Pic Blanc istället ner till botten av Alpauris, vilket borde bli omkring 1800 meter.
Från Dome des Rousses ner till Vaujany bör det gå att åka i ett svep och det blir isåfall 1500-nånting meters höjdskillnad.

Sen går det väl att diskutera om Col de Bouchet (3230) alternativt Cime Caron (3190) till Orelle (800) får räknas – finns det snö så går det att köra rubbet i ett svep, varav de sista 1500 fallhöjdsmetrarna enbart är offpist, sen den att snötillgången uppstår max tre dagar per säsong är en annan historia.. det är ju inte sådär våldsamt ofta det går att åka Midi topp till dal heller vad jag förstått.

• Gilla
Reactions: Ivo

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
@kappakomplett Chamonix tänkte vi nån variant på Valle Blanche från Aiguille du midi 2842 möh och hela vägen ner i glaciärdalen Mer de Glace (förbi isgrottan och tåget Montevers) fram till den lilla hajken upp till Buvette des Mottets, visst då får man ju knata lite... och sen hela vägen ned till byn med avslut i Planards pister.

• Gilla
Reactions: Ivo

fredw

Aktiv medlem
Ja, då vet du ju! Tänkte bara att det blev över 2000 meter fallhöjd pist. Man kan förstås diskutera hur bra åkning det är. Ner till Cervinia är det bra pist hela vägen. Ner till Zermatt blir det lite segt på den långa flacka sträckan över glaciären, och sista biten är inte så kul heller.
Tycker det är ganska trista transporter på Zermattsidan även efter man kommit ner från glaciären. Andra delar av Zermatt är mycket bättre.
Backarna ner mot Valtournenche är roligare och mindre flacka än ner mot Cervinia by, väderskyddad mysig dal, ofta med mycket ledig pistnära offpist.

Nidhugg

Medlem
I Chamonix kan man ju åka hela svepet ner till dalen, utan att gå och med riktigt bra åkning nästan hela vägen om man kommer ner från Cosmique eller Glaciere Ronde.

Heddious

Aktiv medlem
Men
I Chamonix kan man ju åka hela svepet ner till dalen, utan att gå och med riktigt bra åkning nästan hela vägen om man kommer ner från Cosmique eller Glaciere Ronde.
Men då behöver man väl snören och grejer i början istället?

kappakomplett

Aktiv medlem
@kappakomplett Chamonix tänkte vi nån variant på Valle Blanche från Aiguille du midi 2842 möh och hela vägen ner i glaciärdalen Mer de Glace (förbi isgrottan och tåget Montevers) fram till den lilla hajken upp till Buvette des Mottets, visst då får man ju knata lite... och sen hela vägen ned till byn med avslut i Planards pister.
Ja, det har jag gjort många varianter av själv. Men det är ju inte något oavbrutet åk alls?
Det öppnar för alla slags claim to fame för andra orter också. Då bör ju åket från Klein Matterhorn till Valtornenche räknas etc.
Tycker nog att det vore intressantare om bara oavbrutna åk räknades.

fredw

Aktiv medlem
Marmolada (3270 m) till Malga Ciapela (1450 m) ger 1820 m fallhöjd fördelat på endast 12 km oavbruten fin pist (med en del pistnära offpist för den som vill). Med andra ord fin lutning där, särskilt i början. Som åtta Gästrapp i följd fast brantare, bredare och bättre väder.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Ja, det har jag gjort många varianter av själv. Men det är ju inte något oavbrutet åk alls?
Det öppnar för alla slags claim to fame för andra orter också. Då bör ju åket från Klein Matterhorn till Valtornenche räknas etc.
Yes, du har en poäng. En liknande slamkrypare är ju Mürren också, där man näääästan kan få 2174 meter, men då får man spätta så det slår härliga till i motluten vid kring sittliften Maulerhubel. Hm.

pd

Aktiv medlem
Marmolada (3270 m) till Malga Ciapela (1450 m) ger 1820 m fallhöjd fördelat på endast 12 km oavbruten fin pist (med en del pistnära offpist för den som vill). Med andra ord fin lutning där, särskilt i början. Som åtta Gästrapp i följd fast brantare, bredare och bättre väder.
Fast det där med längden på pisterna får man ta med en stor nypa salt. Det överdrivs friskt. Marmolada får jag t.ex. till ca 8 km på Google Maps. Inräknat lutningen så kanske den kan landa på 9 km - men då gäller det att ha vallat rätt de sista två. Men den är vacker! Och var det finns någon 16 km lång pist i Val Gardena går jag bet på. La Longina påstås vara 11 km, men 7 - 8 km ligger närmare sanningen.

fredw

Aktiv medlem
Fast det där med längden på pisterna får man ta med en stor nypa salt. Det överdrivs friskt. Marmolada får jag t.ex. till ca 8 km på Google Maps. Inräknat lutningen så kanske den kan landa på 9 km - men då gäller det att ha vallat rätt de sista två. Men den är vacker! Och var det finns någon 16 km lång pist i Val Gardena går jag bet på. La Longina påstås vara 11 km, men 7 - 8 km ligger närmare sanningen.
Det har du säkert rätt i, men min poäng var iofs att Marmolada har fin fallhöjd särskilt i förhållande till sin längd (dvs den är just inte så lång). De flesta andra "pisterna" på topplistan är ju flacka och bortåt 20 km långa. Nu är denna också ganska platt på slutet kan jag säga... Men första biten är låååååång och mörkröd.
Du är också en Dolomitkännare, eller hur! :) Här är en som också får den pisten till 8 km. Längtar dit.

ojhart

Ny medlem
Väldigt intressant! I Davos kan man också få 2034 m från Weissfluhgipfel 2844 till Küblis 810 på oavbruten pist.

pd

Aktiv medlem
Du är också en Dolomitkännare, eller hur! :)
"Kännare" är väl att ta i, men gillar't skarpt och var i Selva en månad för ett par år sedan så pistkarta är överflödigt. Förra året skulle det blivit två veckor till men då kom det en liten förkylning.

Nidhugg

Medlem
Men

Men då behöver man väl snören och grejer i början istället?
Ja, i normala fall för Cosmique men inte för Glacier Ronde. Men det är klart, om det måste vara medlut hela vägen så faller de ju, efter den första biten ner runt Aiguille de Midi är det ju platt och lite lätt upplut några meter...

xQubeZ

Aktiv medlem
Åker du något av åken på norra eller nord västra (rond eller cosmique typ) facet av aiguille du midi så kan du få ett oavbrutet åk om snön tillåter. Kör du Valle Blanche får man ju bootpacka lite för o komma till bond tracket som sen för dig ner till dalen.

Wily

Ny medlem
Yes, du har en poäng. En liknande slamkrypare är ju Mürren också, där man näääästan kan få 2174 meter, men då får man spätta så det slår härliga till i motluten vid kring sittliften Maulerhubel. Hm.
Mürren har ett härligt åk, men jag vill se den som lyckas spätta på så pass att man lyckas åka upp för backen på mitten av pisten.....vore kul att se om någon lyckats??
:D

termons

Aktiv medlem
De flesta andra "pisterna" på topplistan är ju flacka och bortåt 20 km långa. Nu är denna också ganska platt på slutet kan jag säga... Men första biten är låååååång och mörkröd.
Salati till Alagna ca 1800 höjdmeter och Aiguille Rouge till Villaroger i Les arcs +2000 höjdmeter är inte specielt platta på något ställe. Riktigt trevligt lut hela tiden.

Wily

Ny medlem
Intressant tråd! Jag tycker nog att vi skall genomskåda skidorternas egna marknadsföringsbeskringar av långa pister utan försöka lyfta fram de som har högst fallhöjd med ok lutning utan liftar och uppförsbackar på vägen. Det diskvalificerar därmed Cervinia/Valtournenche t.ex. även om det är ett fantastiskt trevligt åk.

Zermattåket uppfyller kriterierna ganska väl, men är lite väl smal och transportbetonad i lägre delen för min smak.

Av de som nämns (har inte testat Chamonix) tycker jag nog att Alagnaåket från toppen är det bästa med rejäl fallhöjd som jag åkt, med hyfsad lutning hela vägen till byn. Och dessutom mycket vacker.

HakanBarman

Medlem
Sen Alpe d'Huez – jag är typ 99,9 procent säker på att om man kör Tunnelpisten så behöver man ta en lift eller knata för att komma upp för slänten till Dome des Rousses och vidare, och då blir största fallhöjdsåket från Pic Blanc istället ner till botten av Alpauris, vilket borde bli omkring 1800 meter.
Från Dome des Rousses ner till Vaujany bör det gå att åka i ett svep och det blir isåfall 1500-nånting meters höjdskillnad.
Alpe d'Huez ska väl ha typ tre piståk på 2000+ höjdmeter? Tror det stod så på liftkartan.
Och det är extremt platt på mitten av åket men lift åkte vi inte. Men jag är nog bara 0,1 % säker på att jag kommer ihåg rätt :)

Heddious

Aktiv medlem
Alpe d'Huez ska väl ha typ tre piståk på 2000+ höjdmeter? Tror det stod så på liftkartan.
Och det är extremt platt på mitten av åket men lift åkte vi inte. Men jag är nog bara 0,1 % säker på att jag kommer ihåg rätt :)
Nu blir jag också osäker.. får helt enkelt åka dit på rekognoscering när Monsieur Macron behagar öppna liftarna igen.

Räknas nu Aiguille du midi som en skidlift, vilket går att diskutera, borde även skyway monte bianco upp till Helbronner göra det (2166 hm!). Vill minnas att det går att åka hela vägen ner obrutet på vintern.

Senast ändrad:

steglund

Aktiv medlem
Jag tycker egentligen att det mest intressanta är vilka orter som har högst fallhöjd med ihållande, stadig lutning, utan långa transportsträckor. Gränsdragningen blir svår, men Aiguille du Midi går tokbort. Däremot har väl närliggande Grand Montets drygt 2000 m stadig lutning? Förmodligen går även Zermatt bort och i La Grave består väl det sista hundratalet meter av en släplift som ligger lite avigt till och som sällan är öppen, om jag inte minns fel.
En fördel är också om det går att ta sig tillbaka till toppen snabbt och effektivt, med bara ett fåtal liftar och även där utan transportsträckor.
Alagna ser lovande ut, med långa, fallhöjdsslukande liftar i en rak linje. Tyvärr har jag inte varit där.
Revelstoke gillar jag också (i teorin - har inte varit där heller). 1500 fallhöjdsmeter svart lutning och sedan två effektiva liftar direkt tillbaka.

fredw

Aktiv medlem
Om vi börjar diskutera liftburen åkbar fallhöjd helt utan liftbyten så lyfter kabinen i Jackson Hole direkt 1261 meter upp som jag tror du kan klippa i ett enda svep ner. Finns det kanske bättre i denna kategori?

Om vi skippar krav på liftar så lär Mount St Elias i Alaska ha världens högsta åkbara fallhöjd (5489 meter). Ingen lär ännu ha klarat att åka hela vägen ner samma dag, och en del har dukat under när de försökt.

Om du lastar skidorna i din SUV upp till Mauna Kea på Hawaii en dag när det snöat där (vilket händer) så kan du berätta att du har åkt skidor på det berg med högst total fallhöjd på planeten jorden. Iofs bara 4205 meter från toppen till havsytan men hela 10280 höjdmeter från toppen till bergets bas en bra bit under havsytan där dock snötillgången är riktigt usel.

Olympus Mons på Mars har ca 24 kilometer fallhöjd och antagligen är delar av dess yta täckt av glaciärer och således troligen åkbar i framtiden (Skistar?). Gravitationen är bara 38% av jordens så glöm inte skruva ner bindningarna till DIN 4 typ. Dock troligen hutlöst dyr transfer och logi, tveksam atmosfär i den mindre genuina byn och oftast kallare än Särna i januari (typ 60 minus). Har ej varit där och rekat själv men utelivet lär under överskådlig framtid vara bättre på en närmare belägen planet.

Senast ändrad:

jorgenaasa

Ny medlem
Fallhöjden 2807m för Chamonix verkar vara beräknat på start på 3842m. Men den rätta höjden som åkningen startar på är 3776m. Det är restaurangen högst upp i tornet som ligger på 3842. Ett mycket knepigt inledande klipphopp om man ska börja åket därifrån ;).
Gå in i hissen upp till restaurangen så ser ni starthöjden 3776.
/Säsongare från förra seklet

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp