Kul artikel!
Nu vill pistkartsnörden vara med och leka!
Räknas Paradiski som ett eller två områden, för högsta ihållande fallhöjden är väl i Les Arcs från toppen av Aiguille Rouge (3226) ner till Villaroger (1200) går väl att göra i ett svep, även i pist? 2026 fallhöjdsmeter om inte min huvudräkning svikit mig totalt. På La Plagne-sidan är det istället från högsta liften på Bellecôte (3000-ish?) ner till botten av Montchavin (1250) som blir ett tapp på 1750?
Sen Alpe d'Huez – jag är typ 99,9 procent säker på att om man kör Tunnelpisten så behöver man ta en lift eller knata för att komma upp för slänten till Dome des Rousses och vidare, och då blir största fallhöjdsåket från Pic Blanc istället ner till botten av Alpauris, vilket borde bli omkring 1800 meter.
Från Dome des Rousses ner till Vaujany bör det gå att åka i ett svep och det blir isåfall 1500-nånting meters höjdskillnad.
Sen går det väl att diskutera om Col de Bouchet (3230) alternativt Cime Caron (3190) till Orelle (800) får räknas – finns det snö så går det att köra rubbet i ett svep, varav de sista 1500 fallhöjdsmetrarna enbart är offpist, sen den att snötillgången uppstår max tre dagar per säsong är en annan historia.. det är ju inte sådär våldsamt ofta det går att åka Midi topp till dal heller vad jag förstått.