[Artikel] Världens bästa friåkare gör upp i Spaniens puder

Redaktionen

Aktiv medlem
FWTSPain-1000x543.jpg

Freeride World Tour är tillbaka och vinterns stora nyhet är att tävlingens första stopp blir på ny ort, nämligen spanska Baqueira Beret som är landets största skidort och en riktig puderhåla.

Läs hela artikeln:

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Skandinavien är nog problematiskt - (vad jag vet) inga skidorter i fjäll som har nog kaliber för FWT, Norge har generellt helikopterförbud (går förvisso att få tillstånd med en hel del pappersarbete inblandat) och i Sverige ligger (igen, vad jag vet) de flesta fjällen med potential i olika typer av nationalparker och naturskyddsområden, dvs inget helikoptrande.

Sen är det ju det där med att kunna få till det med lite publik, och infrastruktur för att kunna kabla ut sändningarna... Och så all personal runt omkring.

Jag tror inte det är omöjligt, frågan är om arrangörerna anser att det är värt mödan.

Anzom

Aktiv medlem
Hög andel skandinaviska åkare med i fwt som självklart måste kunna visa upp sig på hemmaplan. Tycker inte amerikanarna att blåsten eller oppdals framsida är tillräckligt attraktiv får man väl åka hem och lite färre poäng inkasseras ;)

Skämt åsido. Exotism är väl FWT varumärke i sin kärna. Om inte svensk och norsk skidåkning är exotisk så vet inte jag vad som är det! Även om vi på hemmaplan ibland kan tycka annorlunda. Men norrsken, vildmark och ev fjord slår stort.

Läste idag kritik mot att man använde helikopter vid filmning när drönare finns. Skidåkare i den klassen borde dessutom kunna knata upp med om det är så att det är transporten som är problemet och helikopter måste finnas. I Norge finns det alltid en väg i närheten, och i Sverige är skoter+helikopter ok. Något för de yngre, halvunga och halvgammla att drömma om på hemmaplan!

Jag röstar på Sunnmöre i FWT 2023 :)

Senast ändrad:

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Hög tid för ett nordiskt alternativ!
-Akka? Annat sarekfjäll?
-Narvik, Röldal?
undrar vilka krav som ställs på arrangörsorten? fallhöjd, publikvänligt, infrastruktur osv
Skulle inte nordsidan av åreskutan funka? (lite väderkänsligt)
Annars tänker jag på Ottfjället ner mot ottsjön:riktigt brant, fullt av klippor och enkelt att ta sig till.

Lars_Ilis

Aktiv medlem
Hög andel skandinaviska åkare med i fwt som självklart måste kunna visa upp sig på hemmaplan. Tycker inte amerikanarna att blåsten eller oppdals framsida är tillräckligt attraktiv får man väl åka hem och lite färre poäng inkasseras ;)

Skämt åsido. Exotism är väl FWT varumärke i sin kärna. Om inte svensk och norsk skidåkning är exotisk så vet inte jag vad som är det! Även om vi på hemmaplan ibland kan tycka annorlunda. Men norrsken, vildmark och ev fjord slår stort.

Läste idag kritik mot att man använde helikopter vid filmning när drönare finns. Skidåkare i den klassen borde kunna knata upp med om det är så att det är transporten som är problemet. I Norge finns det alltid en väg i närheten, och i Sverige är skoter+helikopter ok. Något för de yngre, halvunga och halvgammla att drömma om på hemmaplan!

De borde stanna hemma istället för att resa/flyga från hemlandet till tävlingarna först och främst om det nu är åkarna som klagar över den där helikoptern :)

dannedieharder

Aktiv medlem
Körde dom inte i Röldal något år?

Det svåra i skandinavien är ju som sagt att hitta hyfsat lättåtkomliga face med minst 450-600 fhm där det finns möjliga features i stora delar av åket (gärna också att det ska finnas dåligt väder alternativ). Rätt ofta på stora åk i skandinavien blir det ju att det finns bra med klippor högt upp men att det sedan övergår till öppna fält.

Vi har ju också tyvärr rätt ofta kasst väder i vår fjällkedja som gör det svårt att planera in tävlingar

linkan_110

Medlem
Sen är det en kostnad för arrangören, alltså den lokala t.ex. skidorten. Tror jag hörde ryktesvägen runt DH världscupen i Hafjell att det handlar om några miljoner för att få arrangera. Svagt minne runt att det är något liknande för FWT om jag inte minns fel..

Wille1504

Medlem

Läste idag kritik mot att man använde helikopter vid filmning när drönare finns. Skidåkare i den klassen borde dessutom kunna knata upp med om det är så att det är transporten som är problemet och helikopter måste finnas. I Norge finns det alltid en väg i närheten, och i Sverige är skoter+helikopter ok. Något för de yngre, halvunga och halvgammla att drömma om på hemmaplan!

Om jag inte minns fel knatar åkarna allt som oftast själva upp. Undantag endast om vädret/väderluckor är extra besvärliga. Helikopter finns väl främst vid olyckor och sedan en del filmande.

jaksu

Aktiv medlem
Seriös artikel?

"Detta är en skidort med omfattande alpin terräng som lämpar sig perfekt för en tävling av denna kaliber och dessutom faller det vanligtvis kopiösa mängder snö i området varje vinter. Puder så det förslår, förhoppningsvis blir Baqueria Beret en värdig ersättare till japanska Hakuba som inte finns med på schemat denna vinter."

Nej, vinterns nederbörd i Hakuba är på helt annan nivå än nederbörd i Pyrenéerna. Dock kommer det mesta ner som regn i Hakuba 😀

"Kvalificeringen inför finalen i Verbier sker på det tredje stoppet av touren istället för det fjärde, vilket gör tävlingen i Kicking Horse högst avgörande."

Nej, tävlingen i Kicking Horse är lika avgörande som tävlingarna innan i Spanien och Andorra.

PetterElfsberg

Aktiv medlem
Seriös artikel?

"Detta är en skidort med omfattande alpin terräng som lämpar sig perfekt för en tävling av denna kaliber och dessutom faller det vanligtvis kopiösa mängder snö i området varje vinter. Puder så det förslår, förhoppningsvis blir Baqueria Beret en värdig ersättare till japanska Hakuba som inte finns med på schemat denna vinter."

Nej, vinterns nederbörd i Hakuba är på helt annan nivå än nederbörd i Pyrenéerna. Dock kommer det mesta ner som regn i Hakuba 😀

"Kvalificeringen inför finalen i Verbier sker på det tredje stoppet av touren istället för det fjärde, vilket gör tävlingen i Kicking Horse högst avgörande."

Nej, tävlingen i Kicking Horse är lika avgörande som tävlingarna innan i Spanien och Andorra.
Kan hålla med om att det känns något osannolikt att Spanien kommer bjuda på puder i stil med Japan, men förhoppningsvis… men en rejäl gnutta tur.😅

Och ja alla tävlingar är förstås avgörande på sitt sätt, men det är på det tredje stoppet som det faktiskt avgörs vilka som går vidare🙂

Senast ändrad:

Dubbis

Medlem
Seriös artikel?

Seriöst svar?

Du jämför nederbörden på en ort i Japan med en hel bergskedja. Vet inte om du har varit i Baqueira? Det har jag, flera gånger och just i den här delen av Pyreneerna kommer det ofta sanslöst med riktigt torrt puder. Helt annat om man t ex jämför med en annan stor spansk skidort i Pyreneerna, La Molina, där det ofta är osäkert med snön.

Som sagt, har du varit där kanske du har haft otur men otur kan man ju ha överallt...

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp