[Artikel] Världens första superskidtest 2019

Redaktionen

Aktiv medlem
puff-3-750x380.jpg

Om man slår ihop essensen av världens fem största och bästa skidtest: Vad får man då? Jo, ett superskidtest. Det är precis det vi har gjort här, välkommen till världens första superskidtest med över femtio par lagg!

Läs hela artikeln:

MnO

Aktiv medlem

@Vattendroppe Tanken var att det skulle bli en comeback med skidtest i år, men dessvärre satte en rejäl krasch första åkdagen på skidtestet i Lindvallen (borde vara en omöjlighet, det medges) stopp för att göra ett test av den omfattning som jag/vi hade ambition till. Några skidor hann testas och jag var på plats i Åre, men en ordentlig fotstukning och två brutna revben gjorde att jag inte kunde köra på som vanligt.

Bud66

Aktiv medlem
Jag håller inte med för 5 öre att detta är trevlig läsning.
Snarare tragisk läsning.
Superskidtest?
Nope, snarare en enkel sammanställning av andra skidmediers tester.
I min värld, om man kallar en artikel "Superskidtest" så krävs det betydligt mer än detta.
Läser man ett skidtest så vill, iaf jag, veta var skidorna är testade?
Av vem är skidan testad?
Vikt och kunskapsnivå på nämnd testare?
Vad har denne testare för preferenser gällande andra skidor?
Vad var det för underlag när skidan testades?
Hur länge testades resp. skida?
Vilka skidor testas mot varandra? Dvs. vilka skidor är jämförbara i samma kategori?
Sen anser jag att ska man skriva om skidtester på "sitt eget media" så gör man det i egen regi. Absolut inte göra ett hopkok av eget och andras skidtester med någon egen form av betygssättning och sedan kalla det "Superskidtest"
Kollar man tex. på de skidor som varit med i 3 tester blir det ju heltokigt. Det är ju helt olika skidor som testas här? Salomon QST Stella 106 mot Dynastar PROTO?? Vad är det för en jämförelse?? Enl. betyget så är ju QST Stellan betydligt bättre än Dynastaren.
Vilket givetvis får mig att tänka på Reine Barkered. Tänk vad mycket bättre han hade kört ner för Bec på ett par Stella isf....
Nej, Freeride, denna artikel anser jag inte alls är bra. Snarare riktigt kass.
Frågar ni mig, som läser varenda skidtest jag kommer över, så kolla hur Åka Skidor och
@MnO gör sina skidtester för där är det klass och läsningen blir relevant.
Tex. ska man läsa den gode
@MnO & Co´s test så behöver man ju traggla igenom ett mindre uppslagsverk med info om allt som är relevant innan man kommer till resp. skida.
Likaså är det med Åka Skidors test. Där står också all relevant fakta så man lätt förstår. Dessutom så testar Åka Skidor under lång tid, med många olika testare, vilket jag tycker gör att deras skidtest är ett av det mest rättvisande skidtestet som finns.
Ni gjorde ett tappert försök förra vintern med ert skidtest. Tyvärr anser jag att det inte blev helt lyckat. Jag både läst det och sett det men tyvärr tycker jag inte detta test tillför något som helst av värde.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd

@Bud66 Tack för matig feedback! Håller med om delar av det du skriver och vi tar med oss dessa tankar. Kategori-indelning hade som du skriver varit på sin plats. Även helt enig i att både Åka skidor och de andras mediernas tester är riktigt bra och välgjorda.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp