Du har helt rätt. Skidorna blir bara mer och mer lika varandra oavsett märke. Vissa låter innovatörer hållas inom bolagen, men de blir färre och färre. Line är ett exempel på det. K2 - som äger Line - låter Eric Pollard hållas år efter år, vilket vi skidnördar kan glädjas åt.
Det blir så när fler och fler märken samlas under samma paraply i stora konglomerat styrda av marknads- och siffernissar. Innovationslusten går ner drastiskt när det enda som betyder något är volymer och kvartalsrapporter. De stora drakarna är inga innovatörer längre, bara fega krakar utan andra visioner än att tjäna så mycket pengar som möjligt på kortast möjliga tid.
"Ja, men Salomon tog ju en chansning och utvecklade den revolutionerande Shift-bindningen!", säger kanske någon då?
Nej, det gjorde de inte. Den idén innebar så gott som noll risk. Lyckades man bara bygga den på ett vettigt sätt så var den en kassaskåpssäker framgång. Salomon ingår förresten i samma finska konglomerat som Atomic, Armada, Peak Performance, Arcteryx, Suunto m fl...
En högrisksatsning i skidvärlden var när Shane McConkey uppfann rockerskidan hos lilla, exklusiva Volant. Det kunde ha blivit ekonomisk ruin, men när K2 snappade upp både idén och uppfinnaren spreds den över världen. Kan hända lärde sig K2 då att det är bra att ha en del idésprutor nära? Kanske är det därför herr Pollard finns kvar i dotterbolaget.
Och ju just det ja... K2 ägs av samma riskkapitalbolag som äger Völkl, Dalbello, Marker, Bauer och ett gäng andra bolag i andra branscher. Dotterbolag till K2 är bl a Line Skis, BCA, Full Tilt, Madshus m fl.
Världen blir tristare och tristare.