[Artikel] Vem äger vad i skidbranschen?

Redaktionen

Aktiv medlem
PeakPre-1000x662.jpg

Det är svårt att överblicka de olika bolagsstrukturerna i skidvärlden. Vi gör ett försök till en guide. Men vi fann även kopplingar till en skolskjutning, misstänkt brott mot mänskligheten och skatteparadis.

Läs hela artikeln:

PisteCarver

Aktiv medlem
Bra grävande artikel.
Jag blev naturligtvis mycket besviken av att läsa var ägaren till Salomon finns, jag trodde det fortfarande var franskt. Kommer aldrig att kunna se på mina pjäxor och skidor på samma sätt igen.:( Det blir annat märke nästa gång.

(y) För bl a Fischer och Head som är kvar i sina ursprungstrakter!

Bgn

Aktiv medlem
Absolut en intressant artikel som kan påverka vilka märken jag köper framöver. Kombinerar man den med var grejorna är tillverkade blir det än tydligare.
Tyvärr är artikel några år gammal så den stämmer väl inte helt å hållet, har för mig att tex Völkl flyttat sin tillverkning bort från Kina.

Oscar Tegni

Medlem
Väldigt intressant och välskriven artikel. Höjde på ögonbrynen flera gånger, så visar hur lite man vet om vem som äger vad.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ïntressant och uttömmande artikel. Dock förstår jag inte denna:
"När förra USA-presidenten Donald Trump skrek mantrat ”America First” tänkte kanske vi som inte bor just i USA ”America last”."

Varför skulle man välja amerikanska produkter sist för att Trump vill att USA och amerikaner ska sätta sitt land först? Det är ganska vanligt att ledare för länder vill just detta.

Men iövrigt, intressant!

PisteCarver

Aktiv medlem
Det var som faan!!!
Stor besvikelse att Salomon var Kinesiskt!!!! 🤮
Ja, och jag som aldrig skulle kunna tänka mig att köpa en Huawei, nu står jag där med både fötterna ”i” och ”på” Salomon.
Pjäxorna köpte jag för 5 år sedan, hoppas att Salomon fortfarande var franskt då.
Skidorna köpte jag i somras, så de har säkert inbyggda hemliga GPS-trackers samt en micro-kamera med ansiktsigenkänningsbiometri, och all data skickas till en server i Kina. Aj, aj, aj….😫

Hawk100

Aktiv medlem
Ja, och jag som aldrig skulle kunna tänka mig att köpa en Huawei, nu står jag där med både fötterna ”i” och ”på” Salomon.
Pjäxorna köpte jag för 5 år sedan, hoppas att Salomon fortfarande var franskt då.
Skidorna köpte jag i somras, så de har säkert inbyggda hemliga GPS-trackers samt en micro-kamera med ansiktsigenkänningsbiometri, och all data skickas till en server i Kina. Aj, aj, aj….😫
Tur man inte kör runt i en kinesisk bil (typ Volvo) också….😉

snej

Aktiv medlem
Det var som faan!!!
Stor besvikelse att Salomon var Kinesiskt!!!! 🤮

Nu är jag inte längre kvar i ngn roll hos Amer men blir ändå lite nyfiken när jag läser en sån kommentar.

Denna fråga är riktad generellt så fler får gärna svara. Det framstår alltså som ett stort problem med att Salomon, som fortfarande är ett franskt företag, köpts upp via sin paraplyägare och numer ägs av ngn kinesisk drake. Hur noga är ni med era övriga inköp? Har ni full koll på var och av vem era kläder tillverkas, köper ni bara svensk närproducerad mat eller odlar ni rent av allting själv (gissar f ö att ingen köper en endaste oatlyprodukt), vet ni om hur ägandesituationen ser ut för alla företag som producerar det ni konsumerar? Om det nu verkligen är så enkelt att kräkas på att ett företag som ägs av ett annat företag säljs till ett tredje företag och därmed sluta använda deras produkter, vad har vi då kvar att åka på? Åre skidfabrik kanske eller Wermlands skidfabrik, men hur fasen ska vi göra med bindningar? 🤷🏼‍♂️

Denryd

Ny medlem
Nu är jag inte längre kvar i ngn roll hos Amer men blir ändå lite nyfiken när jag läser en sån kommentar.

Denna fråga är riktad generellt så fler får gärna svara. Det framstår alltså som ett stort problem med att Salomon, som fortfarande är ett franskt företag, köpts upp via sin paraplyägare och numer ägs av ngn kinesisk drake. Hur noga är ni med era övriga inköp? Har ni full koll på var och av vem era kläder tillverkas, köper ni bara svensk närproducerad mat eller odlar ni rent av allting själv (gissar f ö att ingen köper en endaste oatlyprodukt), vet ni om hur ägandesituationen ser ut för alla företag som producerar det ni konsumerar? Om det nu verkligen är så enkelt att kräkas på att ett företag som ägs av ett annat företag säljs till ett tredje företag och därmed sluta använda deras produkter, vad har vi då kvar att åka på? Åre skidfabrik kanske eller Wermlands skidfabrik, men hur fasen ska vi göra med bindningar? 🤷🏼‍♂️
Håller med om att frågan är svår. Svårt också att se vidare på den viktiga frågan, vilka betalar skatt och vilka företag har avancerad skatteplanering. Försöker gynna "schyssta" företag men de blir färre och färre. Hade jag startat Extreme och fick 300 mill av riskapitalet hade jag sålt direkt och pumpat höjdmeter i Åre hela vintrarna. Knepig värld att förhålla sig i tycker jag.

fredw

Aktiv medlem
Intressant artikel i ett brett perspektiv. Ja det är en knepig värld och det är svårt att vara helt konsekvent och principfast. Funderar också på om jag ska sluta flyga med vissa flygbolag baserade i länder som styrs av (och domineras av) hiskeliga regimer. Samtidigt är det inte helt hugget i sten att köpbojkotter är en god väg till framgång. Å tredje (eller fjärde?) sidan, visst är det ett stort minus om något har tillverkats i en repressiv diktatur. De frågorna ställs ju allt mer på sin spets.

Hawk100

Aktiv medlem

Ha ha ha, visst har du rätt! Därav min efterföljande ironiska fråga om jag kan tänkas ha något annat kinesiskt hemma….!?!
Jag kan erkänna att jag gärna skulle se att jag bara hade produkter tillverkade av sjysta företag i demokratiska länder! Men kina är ju numera världens största fabrik och tillverkar allt från enkla plastprylar till sofistikerad apparatur och fordon. Detta dessutom till ett pris som västvärlden omöjligt kan konkurrera med…. Så det är klart att jag har och kommer fortsätta köpa prylar tillverkade i Kina eller från företag som ägs av Kina. Det betyder dock inte att jag gillar att läget är som det är. Och hade man sett att Kina blev ett sjystare land allteftersom deras välstånd och kunnande ökade så hade det ju inte varit något problem. Men istället verkar de ju mer och mer uppföra sig som den värsta mobbaren på skolgården som agerar som en skitstövel bara för att han är starkast och farligast. Så bygger man inte respekt hos den stora massan. Fruktan och rädsla kanske, men det är inte samma sak som redpekt i min bok!!!!
Eller så är jag bara naiv som gillar uttrycket ”Den som är stark måste också vara snäll” som brukar tillskrivas både Bamse och Pippi…..

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag beställde i går en flugspö, Maxcatch Nano Nymph. Kinesiskt märke, made in Kina, kinesiskt pris (kostade kanske en tredjedel av likadana spöna med nån Europeiskt eller Amerikanskt märke), men ett jätte bra spö. Jag köpte också i höstas ett made in NZ spö, dyr, bra, made in NZ. Men, jag är aldrig färdig att köpa ett kinesiskt spö, som har Europeiskt märke och Europeiskt prislapp på.

Samma med skidutrustning. Jag tycker mycket om Jones brädor, men nuförtiden tillverkas dem varsomhellst. Lyckligtvis tillverkas det ännu brädor i Europa. Kinesiska brädor går väl an, om de har kinesiska priser och nån kinesiskt märke, typ PlingPlong.

9simpen

Medlem
Det är bra och nyttigt att vakna och fundera runt denna typ av frågor. Sluta inte vid era skidprylar..

Sen om det är någon rik typ i Kina eller USA som sitter och håvar in spelar kanske mindre roll. Men att vi inte har en aning om vem som sitter på toppen och styr..

christopherlarsson

Aktiv medlem

Det är inget problem, men man ska alltid samla PK poäng. Flest vinner

Sanningen är ju att många sätter Shift på sina skidor och om Salomon hade sänkt priset till 299 hade majoriteten köpt de.

Hawk100

Aktiv medlem
Det är inget problem, men man ska alltid samla PK poäng. Flest vinner

Sanningen är ju att många sätter Shift på sina skidor och om Salomon hade sänkt priset till 299 hade majoriteten köpt de.
Aha, är det gör att Shift är kinesiskt som de aldrig rättar till alla små skitfel som irriterar så många??? 🤔

Frassin

Medlem
En sak som är lika viktig som vem ägarna är, är var produkterna tillverkas. Nu är Freeride ofta sponsrade av K2 så de tar inte upp det i artikeln men även om K2 är amerikanskt så tillverkar de sina skidor i Kina, vilket är bedrövligt. Så även om Salomon numera är kinesiskt är de ändå okej att köpa dem så länge de tillverkas i Europa.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
En sak som är lika viktig som vem ägarna är, är var produkterna tillverkas. Nu är Freeride ofta sponsrade av K2 så de tar inte upp det i artikeln men även om K2 är amerikanskt så tillverkar de sina skidor i Kina, vilket är bedrövligt. Så även om Salomon numera är kinesiskt är de ändå okej att köpa dem så länge de tillverkas i Europa.
Om du cyklar MTB eller landsväg så kommer du inte undan från Kina på ett eller sätt… Och de skidorna som tillverkas i Europa har nog säkert en del saker som kommer från Kina på ett eller annat sätt.

Frassin

Medlem
Om du cyklar MTB eller landsväg så kommer du inte undan från Kina på ett eller sätt… Och de skidorna som tillverkas i Europa har nog säkert en del saker som kommer från Kina på ett eller annat sätt.
Nu är K2 det enda märket som tillverkar sina skidor i Kina (förutom några modeller av Völkl). Så varför understöda dem när det fortfarande finns andra bra alternativ?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Nu är K2 det enda märket som tillverkar sina skidor i Kina (förutom några modeller av Völkl). Så varför understöda dem när det fortfarande finns andra bra alternativ?
Har aldrig sagt att man skall understöda dessa.. säger bara att det finns delar i skidorna som förmodligen kommer från Kina även om de är producerade utanför kina. Så skall man väl bojkotta allt med Kina?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Absolut en intressant artikel som kan påverka vilka märken jag köper framöver. Kombinerar man den med var grejorna är tillverkade blir det än tydligare.
Tyvärr är artikel några år gammal så den stämmer väl inte helt å hållet, har för mig att tex Völkl flyttat sin tillverkning bort från Kina.
Japp den där är gamla. Ett av de där märkerna tillverkas i Sverige tror jag. ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Scheiße! Jag som trodde att de kom från USA.😲
Där rök mina pistskidor också.😫

Admin, snälla stoppa den här tråden nu, jag har snart ingen utrustning kvar.😡🤬;)

fredw

Aktiv medlem
Titta också var de flesta FFP2-masker och covidtest tillverkas, som nu behövs om man vill åka skidor söder om Smygehuk… Man kan bli litet nojig för mindre.

DannyH

Medlem
Tack för detta. Framtida utrustningsköp kommer vara av märkena:
Head, Fischer, Norse skis, Blizzard, Nordica, Tecnica.

Som tidigare nämnts är det mkt svårt att få en överblick. Men varför inte agera på den begränsade info man ändå har? Det brukar ju räcka till vardags...

Hmps

Aktiv medlem

Köp tyrolia bindningar

Karlstad

Aktiv medlem
Det poppar upp nya skidmärken överallt, även här i Värmland(!), varför är det inte likadant med bindningar och pjäxor?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp