[Artikel] Vemdalen öppnar till helgen – men skidtestet är inställt

Redaktionen

Aktiv medlem
unnamed-31-1000x563.jpg

Vemdalen har säsongspremiär till helgen och snöläget ser riktigt bra ut, men skidtestet är inställt.

Läs hela artikeln:

MnO

Aktiv medlem
Lika bra det när det bara är en glidarblå som är öppen. Otroligt konstigt att de inte satsar på Hovde + nån av turistvarianterna istället. Men det kanske har med vindriktning för snöproduktion eller något sådant att göra. Skidtest i Pers hade ju varit fullständigt meningslöst.

Lars_Ilis

Aktiv medlem
Lika bra det när det bara är en glidarblå som är öppen. Otroligt konstigt att de inte satsar på Hovde + nån av turistvarianterna istället. Men det kanske har med vindriktning för snöproduktion eller något sådant att göra. Skidtest i Pers hade ju varit fullständigt meningslöst.

Jag tycker Pers och skalspasset är det bästa området. Finaste vyerna, högre fallhöjd m.m. Men man tycker olika.

Anzom

Aktiv medlem
Kanske jag som tänker fel och blandar ihop pisterna. Är inte Pers en cruise-blåing?
Jag upplever att man lättare får veta en skidas egenskap genom en blå/röd backe. Snarare än en svart. Carvingkänslan+kortsväng får man till i den färgen i det brantare hanget av backen. Det ska mkt till för att man ska ligga och pressa i en svart för majoriteten.

MnO

Aktiv medlem
Jag upplever att man lättare får veta en skidas egenskap genom en blå/röd backe. Snarare än en svart. Carvingkänslan+kortsväng får man till i den färgen i det brantare hanget av backen. Det ska mkt till för att man ska ligga och pressa i en svart för majoriteten.
Det håller jag iofs med om. Det bästa är en kombination. Jag tycker att det är helt centralt för ett skidtest att åtminstone ha en del av testpisten tillräckligt brant för att man ska vara tvungen att hålla ner farten och pressa ur skidorna ur skäret, inte för att man vill utan för att man måste. Det behöver då inte vara mer brant än "röda" partier, men är det så att man klarar av att ligga på skär hela vägen blir det inget bra test. Det blir det inte heller om det är tvärtom och så brant att man inte klarar av att släppa iväg skidorna och låta dom löpa heller. Det bästa är om pisten/pisterna erbjuder båda varianterna.
Det kan mycket väl vara så att jag har underskattat Pers som testpist. Jag kan inte påstå att jag har nött den frekvent precis. Det är ju inte direkt så att jag tar höger ner i en blåing om det finns ett rött eller svart alternativ rakt fram, oavsett vart jag är.

Topp