[Artikel] Vidunderliga skiddagar i Finlands största skidort Ylläs

Redaktionen

Aktiv medlem
Yllas-Finland-Gondol-1000x563.jpg

Vidunderliga vidder och vita finska fjäll finns i landets största skidort Ylläs. Vi prövade skidåkningen med drygt 450 fallhöjdsmeter och över sextio nedfarter.

Läs hela artikeln:

Karlstad

Aktiv medlem
Lärde mig visserligen åka skidor i Björkliden men Ylläs kommer alltid vara hemmabacken då det ligger nära stugan plus släkten i Äkäslompolo.
Gillar bara inte kommersialiseringen som drog igång i början på 2000-talet med invasionen av ryssarna. Men det är nog enda sättet för skidorter att överleva nuförtiden

Emmis

Aktiv medlem
Äkäslompolo var länge min slalomort men då visste jag inte om bättre. Då jag tänker tillbaka på 90talets Äkäslompolo åkdagar är det -25,snålblåst och topplift som stängde då man var på Ylläs sidan och fick använda kreativiteten för att ta sig tillbaka eller lifta 7 mil runt eller vad det var… det var innan gondol, ny landsväg och nokia. Å reiska ur Jouninkauppa, som då verkligen inte var ett shoppingcenter. Inte helt olikt skribentens upplevelser. Men ingen vinter komplett utan ett åk i ylipitkä

Ja just de, min o makens första resa gick till Äkäslompolo…

Senast ändrad:
Riktigt kul artikel!
Nästa gång ska ni passa på att hyra e-fatbikes (...finns i barnstorlekar också) då vädret busar och testa på vintercyklingen där!
Riktigt jäkla kul och det finns ca 100 km vinterstigar som körs så gott som dagligen upp med snöskotrar och en specialgjord "hyvel" som som plattar till rutterna ordentligt. Vissa rutter går även över kalfjällen och då är det riktigt najs men lite el-hjälp uppför.
Dessutom finns det 330 km preparerade skidspår som även är anpassade för skate. Spåren lockar jättemånga åkare, såväl unga som gamla.
En liten tumregel brukar vara att om det blåser duktigt nere i byn så väljer man de smalare skidorna eller e-fatbike den dagen.
Det var lite synd att inte sittliften ännu hade öppnat på Äkäslompolo sidan som ligger en bit söder om restaurangbyggnaden.
Då hade ni nog blivit lätt nostalgiska...
Det är nämligen den gamla sittliften från Åre som monterades ner där då nya VM-8:an byggdes. 😄
Återbruk is da shit!
Å stort tack för tipset om spa-delen på toppen.
Det visste jag inte om!

Lärde mig visserligen åka skidor i Björkliden men Ylläs kommer alltid vara hemmabacken då det ligger nära stugan plus släkten i Äkäslompolo.
Gillar bara inte kommersialiseringen som drog igång i början på 2000-talet med invasionen av ryssarna. Men det är nog enda sättet för skidorter att överleva nuförtiden
Nja-a...
Ryssar finns det nog inte så värst många av men engelsmän och mellaneuropéer är nog betydlig flera.
Plus att finländarna under pandemin har lärt sig att det kanske inte är hållbart/
eller ens möjligt att flyga runt hela halva världen i framtiden.
Därmed byggs det stugor som aldrig förr. Samma fenomen som i svenska fjällen antar jag...
I dagsläget räknar man att det finns ca 20 000 bäddar i Ylläs-området och bara i år har det beviljats rekordmånga byggnadsrätter (ca 200 st) i kommunen.
Vissa tomter köpte man per telefon utan att ens ha sett dem.
Allt var bättre förr...eller?🤓

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp