[Artikel] Vilken är Sveriges bästa skidort 2019/2020?

hakongson

Ny medlem
Tipsar varmt om Borgafjäll som kandidat i kategorierna Topptursområde och Offpistberg. Främst med tanke på den varierade och lättillgängliga terrängen för toppturande (gles granskog till mer alpin terräng) samt det fokus backarna lägger på att gallra roliga löpor i hela skidsystemet :)

Fraxen

Ny medlem
Jag saknar Järvsö i listan för barnfamiljer. Det är ett fantastiskt ställe för oss med barn. Lagom stort och med järvzoo bredvid så finns alternativ till trötta barnsben.

Mvh
Fredrik

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Hur hade tex en "svensk" Alplista sett ut för er därute? Något sånt här? Vilka orter saknar ni och varför? Alltså: Vilken är Alpernas bästa skidort?

Badgastain
St Anton
Ischgl
Saalbach-Hinterglemm

Val Thorens
Chamonix
Val d'Isere
Serre Chevalier

Engelberg
Verbier
Zermatt
Andermatt

Champpoluc (Monterosa Ski)
Cervinia
Canazei (Dolomiti Superski)
Livigno

Norderman

Medlem
Saknar Bjursås i barn-kategorin. Jag tror inte den kan vinna, men är rätt inriktad på barnfamiljer. Men finns säkert tusen till mindre orter så någonstans måste man väl dra gränsen. :)

johan

Administrator
Jag saknar Järvsö i listan för barnfamiljer. Det är ett fantastiskt ställe för oss med barn. Lagom stort och med järvzoo bredvid så finns alternativ till trötta barnsben.
Saknar Bjursås i barn-kategorin. Jag tror inte den kan vinna, men är rätt inriktad på barnfamiljer. Men finns säkert tusen till mindre orter så någonstans måste man väl dra gränsen. :)
Dessa orter bli nominerade till nästa års omröstning.

Heddious

Aktiv medlem
Hur hade tex en "svensk" Alplista sett ut för er därute? Något sånt här? Vilka orter saknar ni och varför? Alltså: Vilken är Alpernas bästa skidort?

Badgastain
St Anton
Ischgl
Saalbach-Hinterglemm

Val Thorens
Chamonix
Val d'Isere
Serre Chevalier

Engelberg
Verbier
Zermatt
Andermatt

Cervinia
Livigno
Jag skulle nog slänga med Mayrhofen/Tux/vad det nu heter (Zillertal?) också, och La Grave.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
@Heddius Ja, Mayerhofen ska med, såg det nu när jag kollade lite statistik hos vad folk faktiskt är inte på för skidorter och rotar information om.
Champoluc får nog skrivas om till Monterosa Ski också så slinker byarna, Alagna och Gressoney också med, vilka är populära. Sölden ska också med, likaså Alpe d'Huez och italienska Val Gardena (Selva) och Courmayeur. Tignes ska nog också med, men hur är det nu: det sitter ju liftmässigt ihop med Val d'Isere eller hur?

Heddious

Aktiv medlem
@Heddius Ja, Mayerhofen ska med, såg det nu när jag kollade lite statistik hos vad folk faktiskt är inte på för skidorter och rotar information om.
Champoluc får nog skrivas om till Monterosa Ski också så slinker byarna, Alagna och Gressoney också med, vilka är populära. Sölden ska också med, likaså Alpe d'Huez och italienska Val Gardena (Selva) och Courmayeur. Tignes ska nog också med, men hur är det nu: det sitter ju liftmässigt ihop med Val d'Isere eller hur?
Japp, Tignes och Val d'Isère sitter ihop. Tror att samlingsnamnet fortfarande är Espace Killy, men jag ska inte svära på det. Dock är det en klurig en, för de är så olika som orter att de typ borde få vara med var och en på egna meriter trots delat liftkort och skidområde. Plus att bägge "halvorna" är poppis bland svenskar. Jämför med här, där det bara är Val Thorens av åtta större orter i systemet som har någon större besöksandel svenskar. Men om VT (eller Tignes, som ju också lider av viss trädbrist) bara ska bedömas på sin egen del av skidområdet och inte alltihopa så är det långt ifrån bäst i världen. (Det är snöstorm, allt är stängt och jag är tjurig.) Där ligger ju Valdi lite bättre till, för den halvan är mer mångsidig. Och har träd. Tyvärr även högre "tanter-i-päls"-ratio också, men en kan ju inte få allt här i världen. 😁

Heddious

Aktiv medlem
(Fick just en stark lust att sammanställa en lista över vilka skidorter i världen som hamnar högst på en "tanter-i-päls"-skala. Finns det ens någon ort i norden som kan kvala in?)

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
(Fick just en stark lust att sammanställa en lista över vilka skidorter i världen som hamnar högst på en "tanter-i-päls"-skala. Finns det ens någon ort i norden som kan kvala in?)
Låter som en skojig idé, särskilt om man via någon form av data kan få fram det... oklart vilket institut som för sådan statistik dock. Eller: någon marknadsmedveten pälshandlare kanske?

JesperAdamsson

Aktiv medlem
Låter som en skojig idé, särskilt om man via någon form av data kan få fram det... oklart vilket institut som för sådan statistik dock. Eller: någon marknadsmedveten pälshandlare kanske?
Jag har en bättre idé!
Om du Anders ger mig en stor budget, säg några 100k, så kan jag ta med min flickvän ner till alperna nästa vinter!
Hon är kraftigt allergisk mot päls vilket blir ett perfekt test, det skidort där vi klarar oss längst utan medicin vinner?!

pd

Aktiv medlem
Hon är kraftigt allergisk mot päls vilket blir ett perfekt test, det skidort där vi klarar oss längst utan medicin vinner?!
Markerar hon även för syntetpälsar?

Jag har en teori. Tanter-i-päls samvarierar med prisnivån på orten samt ryssar-som-åker-i-toppluva. Frågan är vad som orsakar vad.

Bohica

Medlem
Har en synpunkt rörande omröstningen:
"Omröstningen är öppen 11 december – 31 januari."
Det innebär att majoriteten av rösterna kommer läggas på meriter från förra säsongen, snarare än innevarande säsong. Så ska omröstningen gälla säsongen 19/20 års bästa skidort, så borde omröstningen pågå när säsongen är över, eller i vart fall när dom flesta har hunnit vara iväg.

Stor sak - små sak, kanske helt oviktigt. Men jag tycker i vart fall att detta blir missvisande. Man kan ju rimligtvis inte rösta på säsongens bästa ort innan man provat just för innevarande säsong.

Wangler

Medlem

Badgastain
St Anton
Ischgl
Saalbach-Hinterglemm

Val Thorens
Chamonix
Val d'Isere
Serre Chevalier

Engelberg
Verbier
Zermatt
Andermatt

Cervinia
Livigno
ja ska vi fråga bara mig så är alla exakt lika bra :) samma gäller ju sälen, åre vemdalen eller hammarbybacken.. bara det är jag där utan liftköer, solsken vindstilla runt minus 3-4gr och mellan 35-70cm nytt.. då ser jag ALLA orter som lika bra :)

men ok skriv dit Neustift, Schlick 2000 fulpmes och glöm inte Stubaier glaciären.. att hiita ett sånt ställe så nära en flygplats.. att hitta ett sånt ställe så enkelt med bil.. att också hitta ett sånt ställe med ganska lite folk i.. ja det är svårslaget :)

men för att gå tillbaka till originaltråden.
Heja sälen under lågsäsong :)

bliparne

Medlem
Bjursås är jättebra för skidåkande barn och pga dess närhet till Falun. Saknas dock allt annat som barnfamiljer vill ha.. Barnpassning, lekgrupper, lekrum (dom har ett i storlek liten toalett), skidskola för yngre barn. Barnvänlig transfer mellan boende och barnområde osv.

Men helt okej med bil när man inte prioriterar skidor, faktiskt ganska avslappnande.

pd

Aktiv medlem
Bjursås är jättebra för ...
Skriv en recension vettja så att de höjer sig från 3.3.

Random, helt ogenomtänkt tanke:
Hade det inte varit mera rättvisande att i tävlingen utgå från de recensioner som har skrivits de senaste åren. Man kan ju vikta efter hur aktuell recensionen är. Alla skidorter får vara med och så kanske det kan bli lite fler aktuella recensioner. I just Bjursås fall tycks det ju som att där skett en uppryckning mellan recensionerna som skrevs 2011 och 2015.

nicolai2

Ny medlem

Badgastain
St Anton
Ischgl
Saalbach-Hinterglemm

Val Thorens
Chamonix
Val d'Isere
Serre Chevalier

Engelberg
Verbier
Zermatt
Andermatt

Cervinia
Livigno
Skulle det vara bättre att ha Arlberg heller än St. Anton?

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp