[Artikel] Vindplank ska läa Sadelexpressen i Åre

Redaktionen

Aktiv medlem
Skistar-1000x560.jpg

I Åre planerar Skistar att bygga ett stort plank som ska fungera som vindskydd för liften Sadelexpressen som ofta är utsatt för kraftig vind. Dessvärre verkar skidanläggningens konstruktion inte bli riktigt så pampig som vi hoppats på.

Läs hela artikeln:

PisteCarver

Aktiv medlem
Läste i artikeln att gondolbanan är byggd 1989… ja, den är alltså 32 år gammal….
Ska den vara i drift tills gondolerna börjar ramla ner?
Man jämför ju ofta kvaliteten på flygbolag med hur gammal snittålder de har på sin flygplansflotta.
Kanske vi borde göra liknande jämförelser på snittålder av liftsystem?

På skiresort.info finns info på alla liftar.

fredw

Aktiv medlem
Gondolen i Branäs har redan ett vindskydd upptill, se nedan. Låter som en ganska enkel och billig lösning - om det hjälper - på ett uppenbart problem.

1633705016274.png

fredw

Aktiv medlem
Apropå säkerhet - allvarligt talat så skulle jag tveka att åka i Åres kabin. Om den måste köras i typ max 0,5 m/s eller helst stå helt stilla så litar de nog inte på den ens själva. Problemet är väl att det kostar pengar att ta ner den, och att bristerna i det eftersatta liftsystemet blir alltför tydliga om den helt försvinner från pistkartorna. Plus att gondolen väl inte går ens 50% av tiden (min personliga, generösa gissning). Nu kan man ju ännu ett år låtsas att det finns välfungerande förbindelser till toppen.

1633762373660.png

Kanske också kan vara värt att påpeka att Tegeliften (en av de tre senaste stolliftarna i Åre/Duved) blev verklighet efter ett lokalt initiativ med finansiering från stugägarna.

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Problemet är väl att det kostar pengar att ta ner den, och att bristerna i det eftersatta liftsystemet blir alltför tydliga om den helt försvinner från pistkartorna.

Ibland säger en bild mer än tusen(tals) ord. Det där systemet ser ju inte så aptitligt ut.

Skulle inte förvåna mig om det för ett par år sedan var först när de ritade pistkartan för kommande säsong som de bestämde sig för att inte gå vidare med rivningen trots att de fått rivningslov och basunerat ut att Kabin skulle rivas.

PisteCarver

Aktiv medlem
Apropå säkerhet - allvarligt talat så skulle jag tveka att åka i Åres kabin. Om den måste köras i typ max 0,5 m/s eller helst stå helt stilla så litar de nog inte på den ens själva. Problemet är väl att det kostar pengar att ta ner den, och att bristerna i det eftersatta liftsystemet blir alltför tydliga om den helt försvinner från pistkartorna. Plus att gondolen väl inte går ens 50% av tiden (min personliga, generösa gissning). Nu kan man ju ännu ett år låtsas att det finns välfungerande förbindelser till toppen.

Visa bilaga 12349

Kanske också kan vara värt att påpeka att Tegeliften (en av de tre senaste stolliftarna i Åre/Duved) blev verklighet efter ett lokalt initiativ med finansiering från stugägarna.
Kanske Åreskutan kommer att ha förvandlats till ett topptursberg, när väl Skistar är ”färdiga” med liftsystemet?:unsure:

johanb

Medlem
Utvecklingskurvan för liftar i Åre dyker brant nedåt från 2013 till 2019 detta för att sedan störtdyka till 2021 års bottennotering ett träplank. Ökningen av gäster samt liftkortpriser har däremot kurvor som pekar brant uppåt.
Skistars aktiekurs har också gått rätt så bra de åren, från typ 35 kr/aktie 2011 till dagens 161 kr/aktie, så något gör de väl rätt? Om inte för skidåkare så för aktieägarna. Men kan tänka mig att Skistars aktieägare och Skistars gäster är till stor del samma del av befolkningen.

Hawk100

Aktiv medlem
Absolut!
Bra avkastning och minimala investeringar är ju en grym kombo!
Så länge den funkar.
Och eftersom konkurrensen är liten i Skandinavien fortsätter den funka.
I alla fall ett tag…..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp