[Artikel] Vinterns stora nyhet: Pjäxor med BOA-spänne från K2

Redaktionen

Aktiv medlem
K2_utvald-1000x667.jpg

Freeride packar upp vinterns stora nyhet: pjäxor från K2 med BOA-spänne.

Läs hela artikeln:

Always-Sunny

Aktiv medlem
Även Atomic kör på detta, säkert fler. Också skeptisk till placeringen och ser inte riktigt behovet

rabbit

Aktiv medlem
Undrar vad den stora nyheten är med detta. Kanske för K2, men för konsumenterna en axelryckning.
Oavsett måste K2 flytta sin tillverkning från Kina innan jag ens går nära någon av deras produkter (inklusive sidomärken som Line).
1. Finns det pjäxor som inte tillverkas i Kina?
2. Du, som verkar ha koll, finns det någon sajt någonstans som listar olika skid-relaterade företags platser för produktion?

MnO

Aktiv medlem
2. Du, som verkar ha koll, finns det någon sajt någonstans som listar olika skid-relaterade företags platser för produktion?
1. Tecnica har sin huvudfabrik och kontor ganska nära flygplatsen i Treviso. Jag har kört förbi den ett par gånger på väg upp mot Alperna. Jag vet inte om de tillverkar alla pjäxor där (sannolikt inte), men det gjordes i alla fall en hel del dyrare modeller när jag spanade in stället för ett par år sedan.

MnO

Aktiv medlem
Är det förresten någon som vet om Boan har "minne"? Det måste ju vara sjukt störigt att behöva släppa allt och sen vrida tillbaka till rätt klick varje gång man åker lift. Jag och många andra släpper på spännena i varje liftåk i princip framförallt för att hålla värmen bättre och för att kunna åka med en hårdare pjäxspänning än vad som är komfortabelt att ha hela tiden.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Inga av de pjäxor jag har ägt var tillverkade utanför Europa. Möjligt att även K2 gör sina här, inte kollat specifikt. Står ju tom på wikipedia-sidan om K2 att de flyttade tillverkningen till Kina för att spara några cent.
Tyvärr känner jag inte till någon sida som listar tillverkningsland för skidprodukter och tyvärr är det ju väldigt dåligt deklarerat på deras hemsidor och även på nätbutiker.

rabbit

Aktiv medlem
Är det förresten någon som vet om Boan har "minne"? Det måste ju vara sjukt störigt att behöva släppa allt och sen vrida tillbaka till rätt klick varje gång man åker lift. Jag och många andra släpper på spännena i varje liftåk i princip framförallt för att hålla värmen bättre och för att kunna åka med en hårdare pjäxspänning än vad som är komfortabelt att ha hela tiden.
Efter att ha genomlidit några minuter av videon så drar jag slutsatsen att marknaden för pjäxor med boa är hyrpjäxor världen över.
Videon var för övrigt den värsta uppvisningen av skitsnack ifrån försäljaridioter jag sett/hört på många år.

zerode

Aktiv medlem
Nu är det här en K2-sponsrad artilel, men borde inte göra något att snacka om andra märken heller, då både Aromic och Salomon kommer med liknande system och även Fischer. Alla de märkena har BOA på sina värsting modeller vilket är intressant, det betyder ju att de tror på det här.

Första gången jag såg dem, så var skeptisk, men ju mer man tänkt på det, så tycker jag nog att det verkar intressant.
Nej, om du har sån kraft att du har sönder BOAn genom att du åker så nära ett träd i skogen så är nog en trasig BOA det minsta problemet man har
Vidare så tror jag inte det behövs något minne, de BOA systemen jag haft, har varit enkla på det sättet att man skruvar det tar stopp, det är ju det som enkelheten med systemet. Vare sig man vill ha det lite lösare eller hårt.

Snowbord åkarna har ju haft BOA på sina skor en längre tid, och är det några som är konservativa så är det ju dem. Så blir lite spännande att se hur det funkar

Always-Sunny

Aktiv medlem
Inget minne men går att "mikrojustera" både +/- Du behöver alltså inte släppa helt

Always-Sunny

Aktiv medlem
Klart man inte ligger klistrade mot träd jämt och ständigt men känns onödig risk på freeride-pjux. Min erfarenhet från MTB-skor är att det krävs ganska liten smäll för att man ska slå bort ratten, men kanske är mer robust på pjäxor

Bgn

Aktiv medlem
Inga av de pjäxor jag har ägt var tillverkade utanför Europa. Möjligt att även K2 gör sina här, inte kollat specifikt. Står ju tom på wikipedia-sidan om K2 att de flyttade tillverkningen till Kina för att spara några cent.
Tyvärr känner jag inte till någon sida som listar tillverkningsland för skidprodukter och tyvärr är det ju väldigt dåligt deklarerat på deras hemsidor och även på nätbutiker.
Här är en 5 år gammal artikel om var skidor tillverkas. En del har nog ändrats sen dess men mycket stämmer nog även idag.

Även jag håller mig undan skidprodukter som tillverkas i Kina. Svårast med det är nog skidkläder, där majoriteten tillverkas i Kina., finns så klart undantag som tex Houdini.

zerode

Aktiv medlem
De flesta pjäxorna tillverkas i Italien, det är en liten by som huserar de flesta av pjäxmärkerna. Har ingen koll om de enklare och barn/pjäxor tillverkas i Kina, men skulle bli förvånad om några pjäxor med BOA-systemet tillverkas någon annanstans än i Italien.

Problemet med klädtillverkningen i Kina, är att några av de bästa fabrikerna som gör Gore-Tex kläder ligger där, så ska du tillverka riktigt bra skidkläder i Gore-Tex så är det där du får tillverka dem...

rabbit

Aktiv medlem
Jag lyfter upp det här eftersom jag inte finner några svagheter i rejäla pjäxspännen och tillhör de som släpper på spännena i varje liftåk.

Visst känns det som att svaret på frågan om; " - Boan har'minne' " var att den INTE har det?
Eller har jag missförstått något?
("mikrojustering" är inget att komma med)

#snö #fredpåjorden

mac-O

Aktiv medlem
Lyssna på den här podden med Matt Manser, boss på Atomics pjäxlabb. Den mannen kan sin sak…:) Mycket om nya XTD men en bra bit in djupt och bra snack om BOA. Därmed inte sagt att jag kommer konvertera till BOA, men det låter onekligen som att man borde…

rabbit

Aktiv medlem
det låter onekligen som att man borde

Stäng av reklam-snacks-lyssnar-öronen som bara vill lura alla att köpa en massa nya grejer när dom redan har bra grejer. :D

'Blister' leder ju, dessutom, ligan i skitsnack sedan några år tillbaka. Allt får positiva recensioner. That's how you get paid...

"Use it up, Wear it out, Make it do or do without."

StefanAaroe

Aktiv medlem
Lyssnade på när Matt Manser gick igenom deras pjäxa. Tydligen kan man ställa den åt båda hållen så att den släpper stegvis, om man kör på något så ska den lossna och så ska man kunna trycka tillbaka ratten. Tydligen enklare att reparera än spännen eftersom allt är skruvat.
Atomic hade också varit väldigt skeptiska i början men kan se en fördel med den då man undviker punktryck för de med högt insteg t.ex.
Själv tycker jag att deras Gnar Bar verkar mer intressant. Men svårt att hitta info om den. 😊

StefanAaroe

Aktiv medlem
Lite sen på att rekommendera Blisters Podd tydligen.Tycker dock inte att det är så mycket reklamsnack där. Men deras ”shop talks” kan man kanske vara utan.

TailGunnar

Aktiv medlem
Själv tycker jag att deras Gnar Bar verkar mer intressant. Men svårt att hitta info om den.

Anzom

Aktiv medlem
Tror boa blir nästa big thing. Särskilt om man kan separera underdelen med ovandelen, och där behålla knäppen. Boa smyger sig in bland cykelskor och även bland löparskorna. Tidigare utmaningen att få nedre delen av hårdplasten att sitta tajt kanske gör att formgjuten innerpjäxa inte blir lika relevant med boa.

Senast ändrad:

StefanAaroe

Aktiv medlem
Coolt! Hade velat se en bild på den. Men det kommer väl. Undrar när den mannen sover. 😳

PetterElfsberg

Aktiv medlem
Detta är som sagt en sponsrad video, men jag kan erkänna att jag inför också var aningen skeptisk till innovationen. Men jag skulle bli förvånad om BOA inte är standard på pjäxor inom några år, men det återstår att se :)

Själva BOA-ratten har en funktion som gör att den kan lösa ut om jag förstått det rätt, och sitter då fast med ett slags snöre så du kan hitta den och fästa den på pjäxan igen. Och BOA:n går att vrida både framåt och bakåt och du behöver alltså inte dra upp den och börja om som det vanligtvis är på de flesta snowboardboots exempelvis. För att reda ut några frågetecken (y)

Senast ändrad:
Hade funderingar på att hitta ett par nya pjäxor denna säsong, men man kanske ska invänta och höra vad folk tycker om BOA. Har handikappklassade fötter, så det skulle inte vara dumt med en mer anpassningsbar knäppning.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Boa är den moderna typen av kardborrband.
Inget ont om kardborrband men det är för barn.
Tycker att det verkar ha sina fördelar helt klart. Har själv en hög vrist och problem med punkt-tryck där. Det som jag är tveksam till är om man kan få till olika tryck på spänne 1 och 2. Om man har en konstig fot (som jag) så kanske man inte vill ha ett jämnt tryck över hela foten? Kanske löser sig om man fått till en riktigt bra passform?

Christiam

Aktiv medlem
Boa är den moderna typen av kardborrband.
Inget ont om kardborrband men det är för barn.
Och cigg med filter är för kvinnor….
Effektivisering är bra grejer. Jag vet dock inte om det blir en förbättring på pjäxor, på boots är det en klar förbättring.

GoranC

Aktiv medlem
Inget nytt under solen 🤣

Bilagor

• 63A5FBD2-E9E3-4F20-8E72-E33BE4DA616C.png
    63A5FBD2-E9E3-4F20-8E72-E33BE4DA616C.png
    244.2 KB · Besök: 68

antikvitet

Aktiv medlem
Jävlar! Jag skulle behållt mina Weinmann (googla och bli upplysta) som jag investerade i 1981. Hade ju varit så het nu.

fredw

Aktiv medlem

Tror ej de har minne. En kombo med "flip-bar flärp" (typ pjäxspänne med vajerhållare) istället för någon av fästpunkterna borde enkelt ge den funktionen.
Annars tror jag som sagt (i annan tråd) mer på innersko-BOA. BOA utanpå ett hårt skal känns inte helt logiskt.

johan

Administrator
Om ni är intresserade av att testa BOA systemet på riktigt så har vi dragit igång en Testpilot med K2
testpilot_K2.jpg

PisteCarver

Aktiv medlem
Tror ej de har minne. En kombo med "flip-bar flärp" (typ pjäxspänne med vajerhållare) istället för någon av fästpunkterna borde enkelt ge den funktionen.
Har de inget ”minne” så är det en stor nackdel mot spännen.
Kanske kan rita ett streck på spännet?
Annars tror jag som sagt (i annan tråd) mer på innersko-BOA. BOA utanpå ett hårt skal känns inte helt logiskt.
Det blir väl ungefär samma som de gamla Salomon pjäxorna på 80- och 90-talet?

StefanAaroe

Aktiv medlem
Har de inget ”minne” så är det en stor nackdel mot spännen.
Kanske kan rita ett streck på spännet?

Det blir väl ungefär samma som de gamla Salomon pjäxorna på 80- och 90-talet?
Pjäxorna har ju en gradering så att man kan spänna till samma ställe. De visar det i filmen. ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Pjäxorna har ju en gradering så att man kan spänna till samma ställe. De visar det i filmen. ;)
Jo, nu har jag tittat på filmen, men då får jag ta på läsglasögonen varje gång jag ska spänna pjäxorna jämfört med mina metallspännen.
Och så tycker jag dessutom att den mer liknar en glyttig och klen snörkänga som en gammal moonboot, jämfört med en alpinpjäxa.
Men vad vet jag som är en konservativ trökmåns. :ROFLMAO: ;)

StefanAaroe

Aktiv medlem
Jo, nu har jag tittat på filmen, men då får jag ta på läsglasögonen varje gång jag ska spänna pjäxorna jämfört med mina metallspännen.
Och så tycker jag dessutom att den mer liknar en glyttig och klen snörkänga som en gammal moonboot, jämfört med en alpinpjäxa.
Men vad vet jag som är en konservativ trökmåns. :ROFLMAO: ;)
Ha ha! Det är väl bra att vara konservativ och inte köpa grejer som man inte behöver. Jag var sjukt skeptisk tills att en av skidvärldens mest konservativa och skeptiska män (Jonathan Ellsworth) sa att han var beredd att betala 300$ extra för en pjäxa med Boa-system efter att han testat den några dagar. 😳

rabbit

Aktiv medlem
... tills att en av skidvärldens mest konservativa och skeptiska män (Jonathan Ellsworth)
jösses! :)
nåja, det är väl, iofs, bra om åsikterna går isär men den där lägger jag på samma hög som dom som tycker det är ok att tränga sig i liftköer...
#snö #lol

Bgn

Aktiv medlem
Om man tycker att en boa knapp är för lite så kan man satsa på Apex som har 2 boa på sina skor.

Topp