[Artikel] Völkl Deacon 80 [2024]: Fartstabil pistskida med bra isbett

Redaktionen

Aktiv medlem
Volkl-Deacon-1000x667.jpg

Völkl Deacon 80 går som ett tåg på räls, i alla fall om man ska tro våra teståkare. Den fartstabila pistskidan är "inte bäst på någonting men den är jäkligt rolig på allt", som Rickard Eidenbrant från Völkl sa.

Läs hela artikeln:

fredw

Aktiv medlem
Gillar mina Deacon 80 sedan två år (samma skida som i testet). D80 är fartstabila, elastiska, går som sagt på räls. Fladdrar aldrig (men jag skidar i tvåsiffriga farter). Jag är glad att det inte finns mer metall i dem, de är "more than a handful" för mig och kommer bäst till sin rätt vid aktiv åkning. This is Völkl.

Kvalitetsintrycket är 10 poäng (ähum...) - de känns extremt välbakade. Undantaget viss "glapp" vid frambindningen vilket dock försvinner när man klickar i (har diskuterats i nån tråd här på FR). Känner inte att det har praktisk betydelse. Och ju jättebra med inbyggd bindning som passar alla pjäxor.

De har en sorts 3D-radie som är snävare mitt på skidan och som verkar kräva litet mer kantning/kraft vid kortsväng än jag lätt lyckas åstadkomma. Förstår därför Jespers tveksamma kommentar om kortsvängar. Jag funderar på att testa ett par riktiga carvingskidor med kort radie för att se om det hjälper min carvingteknik. Eller litet mjukare skidor. Gör också att jag har litet svårt med isgreppet i kort sväng / låg fart. Säkert inget problem för den med bättre teknik än jag.

Dock gör deras fartstabilitet att det går riktigt bra att "bränna småpucklig vårslask/eftermiddagspist" i stora svängar - en favoritsysselsättning - med äran i behåll trots den ringa bredden. Det blir mer "genom" än "över" stöket jämfört med bredare AM-skidor men ibland är det faktiskt en fördel. I nysnö, även vind- eller tö-packad sådan, sjunker man dock igenom - de är ju trots allt bara 80 mm.

Jag är 186cm/84 kg, åker på 182 cm Deacon80 (möjligen aningen för långa för min nivå/vikt), är en självlärd medelålders skidentusiast med alltför gammaldags "elegant" åkstil (sägs det), alp-älskare, hyggligt tränad numera. Lärde mig åka på smala "spett" vars "svängradie" man själv fick skapa aktivt dynamiskt i varje sväng (eller sladda).

Saknar ibland de litet mer utförliga testresultat, beskrivningar och intryck som t.ex. tyskar och amerikaner producerar... Gäller inte alls bara här utan generellt inom svensk fackmedia. Litet kargt. Känns som ni lägger många persontimmar på ett test som tar mindre än två minuter att läsa. Synd - jag vill veta mer om era upplevelser och tankar.

Edit: Glömde ju titta på videon där man får litet mer kött på benen. Instämmer i Jespers frågetecken kring den potentiellt "korta radien" - funkar istället bäst i större svängar (för mig). Instämmer dock också i Rickards kommentarer - för att ha 80 mm midja så funkar den utmärkt i all pist, ända tills den rena nysnön börjar falla och man helst vill ha tresiffrigt midjemått.

Senast ändrad:
Själv tycker jag att 15-radien stämmer bra. Har två andra par skidor med 16-radie, och Deacon 80 svänger mer.

Hade Deacon 80 i 177 cm, dock sålda nu. Tyckte det var en pigg och rolig skida. Jag tror att det kanske är lite beroende på att jag är ganska lätt (70 kg). Jag fick lite slalomskida-vibbar av den, fast mycket mer lättåkt och förlåtande. Och den liksom sög sig fast på is.
Trippla radien förstod jag mig aldrig på, dock.

Trevlig skida! Hade jag inte gillat mina Kästle MX83 bättre hade jag behållt dem. Nu får jag istället stå mitt kast och inte slarva med barmarksträningen.

Rogszy

Medlem
Upplever inte alls några problem att ändra radie. Testat en del andra "går på räls skidor" som varit betydligt mer ovilliga att ändra radie (tex, head rally och magnum, atomic s9 och g9).
Numera är jag mest trygg med mina d80 i alla förhållande i pisten.
Testat en del andra skidor i vinter när tillfälle getts men varje gång har jag haft samma längtan att få på mina d80 så snabbt som möjligt 😃

Frasse-Masen

Aktiv medlem
Spenderade precis tre dagar i Vemdalen med omnejd och provåkte en handfull olika skidor, men när jag fick ett par Deacon 80 under pjäxorna var det -Shut up and take my money efter första svängen. Jag drog rätt ner till Skistar-shopen i Björnrike och köpte loss ett par under deras member deal, dvs 5999:- ink. bindning. Jag var ute efter ett par skidor som var lite tyngre och längre än de jag vanligtvis kör i pist med. Köpte alltså ett par på 177 cm som passar mina 183 cm långa och 86 kg tunga lekamen som handen i handsken. Skidan känns oerhört trygg och fartstabil, ja, jag är supernöjd, och det enda tråkiga i den här historien är att säsongen håller på att klinga av och det snart är dags att lägga dem på hyllan.
337694238_171920352344563_7733794430734235087_n.jpg

fredw

Aktiv medlem
Spenderade precis tre dagar i Vemdalen med omnejd och provåkte en handfull olika skidor, men när jag fick ett par Deacon 80 under pjäxorna var det -Shut up and take my money efter första svängen. Jag drog rätt ner till Skistar-shopen i Björnrike och köpte loss ett par under deras member deal, dvs 5999:- ink. bindning. Jag var ute efter ett par skidor som var lite tyngre och längre än de jag vanligtvis kör i pist med. Köpte alltså ett par på 177 cm som passar mina 183 cm långa och 86 kg tunga lekamen som handen i handsken. Skidan känns oerhört trygg och fartstabil, ja, jag är supernöjd, och det enda tråkiga i den här historien är att säsongen håller på att klinga av och det snart är dags att lägga dem på hyllan. Visa bilaga 24243

Snyggt foto. Hmm får mig att fundera på att kanske 177 cm hade funkat ännu bättre för mig. Inte första gången i såfall som jag köper skidor som är aaaningen för långa. Rådet till publiken är kanske att D80 bör införskaffas i försiktig längd.

1680609908935.jpeg

Topp