Gillar mina Deacon 80 sedan två år (samma skida som i testet). D80 är fartstabila, elastiska, går som sagt på räls. Fladdrar aldrig (men jag skidar i tvåsiffriga farter). Jag är glad att det inte finns mer metall i dem, de är "more than a handful" för mig och kommer bäst till sin rätt vid aktiv åkning. This is Völkl.
Kvalitetsintrycket är 10 poäng (ähum...) - de känns extremt välbakade. Undantaget viss "glapp" vid frambindningen vilket dock försvinner när man klickar i (har diskuterats i nån tråd här på FR). Känner inte att det har praktisk betydelse. Och ju jättebra med inbyggd bindning som passar alla pjäxor.
De har en sorts 3D-radie som är snävare mitt på skidan och som verkar kräva litet mer kantning/kraft vid kortsväng än jag lätt lyckas åstadkomma. Förstår därför Jespers tveksamma kommentar om kortsvängar. Jag funderar på att testa ett par riktiga carvingskidor med kort radie för att se om det hjälper min carvingteknik. Eller litet mjukare skidor. Gör också att jag har litet svårt med isgreppet i kort sväng / låg fart. Säkert inget problem för den med bättre teknik än jag.
Dock gör deras fartstabilitet att det går riktigt bra att "bränna småpucklig vårslask/eftermiddagspist" i stora svängar - en favoritsysselsättning - med äran i behåll trots den ringa bredden. Det blir mer "genom" än "över" stöket jämfört med bredare AM-skidor men ibland är det faktiskt en fördel. I nysnö, även vind- eller tö-packad sådan, sjunker man dock igenom - de är ju trots allt bara 80 mm.
Jag är 186cm/84 kg, åker på 182 cm Deacon80 (möjligen aningen för långa för min nivå/vikt), är en självlärd medelålders skidentusiast med alltför gammaldags "elegant" åkstil (sägs det), alp-älskare, hyggligt tränad numera. Lärde mig åka på smala "spett" vars "svängradie" man själv fick skapa aktivt dynamiskt i varje sväng (eller sladda).
Saknar ibland de litet mer utförliga testresultat, beskrivningar och intryck som t.ex. tyskar och amerikaner producerar... Gäller inte alls bara här utan generellt inom svensk fackmedia. Litet kargt. Känns som ni lägger många persontimmar på ett test som tar mindre än två minuter att läsa. Synd - jag vill veta mer om era upplevelser och tankar.
Edit: Glömde ju titta på videon där man får litet mer kött på benen. Instämmer i Jespers frågetecken kring den potentiellt "korta radien" - funkar istället bäst i större svängar (för mig). Instämmer dock också i Rickards kommentarer - för att ha 80 mm midja så funkar den utmärkt i all pist, ända tills den rena nysnön börjar falla och man helst vill ha tresiffrigt midjemått.