asd

superD

Ny medlem
asd
jag tror tyvärr inte att du kommer hitta en cykel som passar till allt...och problemet är att om du är nybörjare så behöver du en downhillcykel för att tycka åre är kul...första gången jag var där så hade jag en cykel som var ett kompromiss mellan crosscountry och dirt och det blev många många ggr över styret kan jag lova...det är otroligt stor skillnad om man har en ren dh cykel.

så mitt tips är att köpa en begagnad dh-cykel tex. azonic,umf eller liknande...eller så köper du en hoj som funkar i skogen om det är där du tänker köra mest, men då hyr du cykel när du ska köra dh...men du ska veta att dh är så galet kul att du köper en sån cykel efter att ha provat.

NinaH77

Ny medlem
asd
Jag började cykla downhill ifjol och köpte en Scott Nitrous 10 begagnad som jag tyckte var mycket cykel för pengarna. Satsa i vart fall på en heldämpad cykel för även om ni börjar "light" så blir det ganska snabbt så att man vill cykla brantare leder och mer trixigt. Kolla med cykeluthyrare som ofta säljer ut cyklar efter säsongen och på begagnatannonser och se till att ha en bra ram i rätt storlek. Div. delar kommer du ändå att behöva byta i takt med att du sliter på cykeln.

JeppeN

Ny medlem
asd
Jag tror inte att du/ni skall köpa beg. Om ni inte vet exakt vad ni är ute efter eller om ni har ngn polare som vet det. Det kan se hur fräscht ut som helst men visa sig vara skit. Om ni nu skall handla 2 cyklar kanske man kan fixa lite rabatt av ngn snäll handlare, kolla runt. Dessutom skiljer sig inte cyklar speciellt mkt emellan vid de olika prisklasserna. vad jag menar är att köper du ett märke för 8000 pix så har de andra märkena modeller som mer eller mindre är likadana för samma peng.

Ni kommer ju dessutom behöva allehanda extrautrustning, flsakållare, cykeldatorer, spd-pedaler, cykelskor mm mm. Dessa prylar brukar man kunna pruta en del på speciellt vid köp av fler/dyra cyklar.

Dessutom får ni ju en perfekt storlek, anpassat just för dig/er om ni går till en handlare. Där får ni ju dessutom prova olika modeller. Men hade ni tänkt att cykla mycket samt ha kvar cyklarna ett par år så är mitt tips att lägg på ngn/några tusen så får ni en cykel som håller för era krav.

Shimano LX, med ngn schysst dämpare fram. Bak kanske i detta stadium inte är så viktigt. Då dessa blir betydligt dyrare med LX utrustning. Men som sagt, skall ni BARA köra utför Åreskutan i 100 blås........då får ni nog tredubbla er summa. (inkl livförsäkringen, ha ha)

Freddanblip

Ny medlem
asd
"Vi har tänkt att cykla på leder och i skogen typ lite lightdownhill.. Och undrar om man får en duglig cykel för typ 8000/st? "

Om ni ska cykla lite "lightdownhill" så är det nog inte så stora problem att hitta en duglig cykel för 8000kr, men jag VET att ni kommer börja köra hårdare och hårdare så det är lika bra att lägga ut lite extra från början.

Men som sagt, hör med cykeluthyrningar eller kolla på fjolårets cyklar som brukar vara några tusen kronor billigare än årets.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp