Åsikter/erfarenheter Völkl Rise Beyond 96?

zanoii

Aktiv medlem
Tja!

Jag lurar på ett par Rise Beyond. Bra pris nu på slutsäsongsrean, men saknar lite omdömen om dem.

Bakgrund: har ett par QST 118 med shift för offpist, och ett par Deacon V-werks för pist. Har letat ett par lättare skidor att tura med (har hudar till QST:arna men man går ju inga avancerade/långa turer med dem).

Den här recensionen verkar tycka att de är lättsvängda/överstyr och funkar bäst för låg hastighet: https://alpinemag.com/ski-test-volkl-rise-beyond-96/

Mina V-werks kör jag hårt och fort (i pist), tycker de blir tråkiga i låg fart. Jag har inte jättelätt att hantera mina QST i offpist, upplever att de är svårsvängda och kanske lite för mycket skida för mig - min teknik lämnar nog en del att önska utanför pisten, men jag utvecklas. QST är dock klart över förväntan i pist. Att de inte är så lättsvängda i lössnö kan förutom min teknik bero på att de är lite långa och breda - jag är 175 cm lång och letade ett par 106:or i lagom längd för mig men det enda som gick att få tag på var 118 i 186 cm.

Det känns lite som att Rise Beyond kan fylla luckan.. ett par skidor som är lätta, lättsvängda och funkar lågfart kan vara precis det jag letar efter för turande. Men äger nån ett par och kan fylla på med erfarenheter?

zanoii

Aktiv medlem
Det blev ett köp. Kombinerade med Marker Alpinist för en riktigt lätt setup, 1590 gram per skida, känns sjukt. Min QST+shift setup väger nästan 1,3 kg mer per skida..

lmk30

Aktiv medlem
Jag har ett par av föregångarna, Rise beyond 98 som jag är väldigt nöjd med! Enkla att manövrera, lätta och flyter ändå bra i kallsnö. Tror du kommer bli nöjd om du primärt ska ha dem för tur.

zanoii

Aktiv medlem
Summerar de intryck jag hann få under slutet av säsongen:

Uppför verkar det nästan bli dubbla mängden höjdmeter per timme jämfört med QST-setupen ovan. Det blir säkert annorlunda om det blir halvdagsturer, men kortare turer går fort!

Utför
Medan Deacon håller tailen så det nästan blir löjligt - hamnar man i 15 cm lössnö eller följer med ungarna till "skogen" är de ju halvt omöjliga att svänga med - är Rise Beyond något av deras motsats. De första teståken i pist var nästan chockartade: Jag tappade tailen i första svängen så jag snurrade runt. När jag kom igång igen hände direkt samma sak igen! Alpine Mag skojade inte när de sa att de var överstyrda! Men det gick snabbt att hitta rätt åkstil och herregud så roliga de är att åka på! Av de tre skidor jag har är Rise Beyond utan konkurrens min favorit i vårslushen, och det lilla jag hann prova i kall lössnö var också väldigt lovande! Det går till och med att carva med dem, men för att det ska funka får man ställa upp dem ordentligt på kant, det måste nästan till liggande svängar. Men full patte i Hovdebacken i vårslush var i alla fall inga problem alls.

De är ganska sladdriga/slagiga i hög fart, men de är så roliga att åka lite långsammare på att det inte gör något.

Sjukt nöjd!

Topp