AT-boots med AT-bindningar - hur säkert är det egentligen?

JanN

Medlem
Gott folk,

Vad har ni för åsikter om AT-boots med gummisula (t.ex Dynafit Mercury/Vulcan) och AT-bindningar (Marker Baron/duke/f12 etc)? De sägs vara kompatibla, men hur säkert är det egentligen?

Köpte själv ett par Dynafit Mercurys ifjol, och eftersom jag var så sugen på att testa dem bad jag butiken att ställa om mina Marker Barons. Hann aldrig köpa Dynafit bindningar... 2 dagar senare lyckades jag krascha i relativt bra fart, men skidorna lämnade inte mina fötter, och vänstra knät vreds. Resultat: avslitet korsband. Både jag och mina vänner var förvånade att inte bindningarna hade löst ur.

Många månader av rehab senare tog jag skidorna till en annan butik och bad dem om åsikt angående inställningen av bindningen, samt combon Mercury & Barons. Bindningen var dåligt inställd, men de skakade också på huvudet över sulans lämplighet. Gick sedan till en annan butik i Chamonix och de var av samma åsikt. Båda respekterade butiker, och de försökte inte sälja Dynafit bindningar åt mig.

Dynafit säger alltså på sin hemsida att bootsen är kombatibla med alla AT-bindningar, men åsikterna verkar gå isär.

Borde man skruva ner DIN talet rejält? Skära bort en del av gummisulan?

Jag kommer hursomhelst att föredra hård plastsula i alpina/AT-bindningar i framtiden, och endast Dynafit för gummisulor. Såvida ni inte lyckas övertala mig...

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Jag har sett flera exempel på att butikerna skiter i att ställa in höjden på AFDn. Eftersom de verkar komma fabriksjusterade för alpinsulor leder det till att horistonalutlösningsfunktionen inte fungerar som den ska eftersom det blir åt helsike för tight i tådelen.

Jag har själv testat marker tour relativt genomgående och fått den att lösa ut ett flertal gånger med mina dynafit-dojjor (när den var korrekt inställd).

Senast ändrad:

carl_couloir

Aktiv medlem
sedan beror det väl också på hur utlösningsfunktionen är konstruerad i tådelen? dvs. det måste vara en platta som kan röra sig i sidled under tårna precis som marker har, för annars kommer gummisulan inte kunna "glida" av och bindningen lösa ut. Sedan är det som tidigare sagt viktigt med rätt inställd höjd, vilket gäller för alla typer av pjäxor

/C

KrisL

Ny medlem
Inga problem med mina Marker Tour + Dynafit tech, löser ut precis som de ska (med rätt inställd tåpjäs). Dock bara kört halv säsong på denna kombinationen.

AndreasM

Ny medlem
Kan nog vara ide att sänka din talet på bindningarna och kontrollera justeringen på plattan under tån som kallas AFD på markerspråk.

Vad stod bindningarna inställda på och hur var höjden justerad?

snorkel

Aktiv medlem
AT boots har i regel böjd sula för att vara bättre att gå i. Detta resulterar i att sulan kan ta i bindningen ca 5-10 cm bakom tån. AFD är i det fallet inte problemet. Hade detta problem med Scarpa och Naxo för 7-8 år sedan som jag löste genom att skära bort gummi från sulan.

Om kompabilitetsproblemet ligger hos pjäxtillverkaren eller hos bindningstillverkaren kan man ju tvista om men AT bootsens sulor har sett ut likadant minst 10 år innan Duke och efterföljare dök upp.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp