Atris vs Camox

Atris vs Camox
Hej!

Jag skriver här idag med en extrem beslutsångest. Jag har tröttnat på mina BC Captis, och har därför börjat blicka mot grönare ängar. Dessa ängar består av Atris och Camox. Jag är en åkare som är på pisten för det mesta, men jag blickar avundsjukt mot offpisten och det är väl ambitionen att kunna åka mer där. Men då jag vet att jag huvudsakligen kommer åka i pisten så skrämmer bredden på Atrisen mig rätt mycket. Det är nog egentligen denna jag är mest sugen på då personalen på Skistore i Göteborg berättade att Atrisen uppsida i pisten är betydligt högre än Camoxen i offpisten. Men jag känner mig ändå tveksam...

Har ni några råd för en velig stolle som mig? Ledsen om detta är den 10000 tråden om denna skida:rolleyes:

Med vänligt hälsning, Jakob

Senast ändrad:

Robban_12

Ny medlem
Atris vs Camox
Hej Jacob,

Förstår ditt dilemma, jag hade exakt samma tankar.
För mig slutade det med att jag valde Camox då jag åker mest i Sverige.
Jag är sjukt nöjd och tycker den är en suveränt rolig allround skida. Den är grym i pisten och när det är uppkört och jag tycker att den funkar okej i off pisten. Sen är det ju såklart så att hade jag haft tillgång till mer fet djup snö så hade jag gått direkt på Atrisen.

Vilken du än väljer så kommer du få en grymt rolig skida:)

Lycka till // Robban

xQubeZ

Aktiv medlem
Atris vs Camox
Inte åkt på camoxen men när man kollat på den är det ju en väldigt annan skida sett till typ bredd o rockerprofil. Har dock ett par atris jag åkt mycket på. Jag gillar de verkligen och det går bra i pisten men är det hårt o isigt kan de vara lite svårare att få upp på kant. De gör ju sig bäst i offpisten eller uppkörd pist imo. Jag tycker de är jäkligt lättsvänga men du kan också stå på o åka bra fort om du känner för det utan att de känns oroliga. Oavsett vad du väljer blir du säkert nöjd. Men väljer du atris hade jag nog köpt rätt långa. Mina är 184cm o jag 176cm o hade nog övervägt ett par 189 ifall jag skulle byta ut mina.

Jontajibb

Ny medlem
Atris vs Camox
Har du kollat över Justis? Jag stod i valet och kvalet på ett par Justis och Camox men bestämde mig för ett par Justis, helt suveräna i pisten och bra utanför med lite mer bredd än vad Camoxen har. :)

frejno

Ny medlem
Atris vs Camox
För en-skida valet skulle jag gå vidare och välja Camox, bra härlig respons på lång och kort sväng, bred spade som gör sig bra i svenska offpisten. Atris är sjukt bra och förutsägbar men som xQubez säger kräver mer tryck i benen för att hålla på kant i hårt/isigt.
Om du på sikt kan tänka dig köpa en beggad pistskida för 1,5k så kan du välja Atris.
Har bägge, men då Camox freebird i 183 och Atris i 184. Freebirden har en lite annan profil än reg Camox. jag är 178.

Atris vs Camox
Tack för råden allesammans! Jag kände att jag tar det säkra före det osäkra och valde Camox. Känns inte som att det kan gå fel, då jag ändå känner mig själv bäst och vet att det är i pisten jag kommer hänga mest, och i den offpist jag åker så kommer inte Camoxen att skämma ut sig.

Primary

Aktiv medlem
Atris vs Camox
Hej, jag bumpar tråden med en liknande fråga.

Jag har för tillfället ett par lite äldre Salomon Rocker2 108 som jag älskar att åka på. Dock har jag upplevt de senare åren (när det främst blivit åkning i norden) att den är lite svårare så fort underlaget är lite hårdare. Det blir främst pist då offpisten inte alltid tillåter det. Det jag upplever är att den kan vara svår att få upp på kant och tappar kantfästet något när det blir hårt och isigt, den blir lite orolig.

Det jag söker nu är en lite smalare skida som jag kan ta med när jag åker i norden, åker jag till alperna kommer jag nog välja mina salomon skidor. Men i norden kan det vara skönt med en något smalare all mountain. Har hittat Black Crows Captis 21/22 till ett bra pris och tänkte höra era tankar kring den, som jag förstått ska den vara lite mjukare och fortfarande freeride inspirerad men min fråga är främst hur bra den presterar i pisten, även under lite hårdare underlag.

Tack!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp