Att välja monteringspunkt

Pistgubbe

Medlem
Hej,

Har alltid bara kört skidor med bindningen på rekommenderad monteringspunkt. Har dock läst nyfiket om folks åsikter om monteringspunkt. För att ta ett kliv in i denna sfär har jag just köpt ett par skidor (Line Prophet 98) med ett par Jester Schizo. Tänkte be om lite starttips för att slippa testa mig fram helt på måfå.

Vilka avväganden gör ni när ni väljer monteringspunkt?
Vad skulle ett typiskt tecken på montering för långt bak resp fram vara?
Byter ni monteringspunkt efter förhållanden / inriktning för dagen? Hur tänker ni i så fall?

Tacksam för alla tips och synpunkter!

Eskilno1

Medlem
En mittmonterad skida passar bäst för Parkåkning/Offpist där ansats och landning ibland sker switch (baklänges) - nackdelen/tradeoffen med denna montering är att lekfullheten i park ger en skida som:

1. Får lite konstig sweetspot, vid carving
2. Har en tendens att dyka ner i lössnön i offpisten.

Har själv erfarenheter från både Rossignol S7 och feta mjuka K2 lagg (flera varianter) där montering av bindningen 2-3 cm bakom skidans naturliga centerpunkt ger en BETYDLIGT mer lättåkt skida - i offpisten.

Sweetspot i pisten borde dock vara centerlinjen i skidan, som brukar vara väl definerad och skall ligga i linje med pjäxans motsvarande markering.

Allt beroende personliga önkemål, åkstil och terrängen man åker i naturligtvis.

Hoppas det hjälper till på vägen mot rätt montering (har själv skruvat om flera gånger när det inte kännts bra).

Mvh
;) Stefan Ek

Pistgubbe

Medlem
Tack Stefan!

Ang carvingpåverkan. Om jag minns rätt är t.ex. Hendryx 917 märkta med mittpunkt och någon cm fram står det aggressive och sedan något om mer aggressive. Jag hade föreställningen att om man flyttade fram lite så fick man aggressivare skidor och mer sväng även vid mindre plöstryck. Kan du utveckla "konstig sweetspot" i relation till detta?

Eskilno1

Medlem
Ups, noterade aldrig att jag fick en fråga på detta. Med konstig sweetspot menar jag att svängen under skidan inte alls hamnar där du vill och hur du än försöker kommer du och skidan aldrig komma överens, i pisten på skär. Offpist märker du sannolikt ingenting. (Samlade mod och kunskap i fem år för att kunna svara på detta 😂😂😂)

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp