Avdankad gör comeback. Boendetips?

HotDogging

Medlem
Tjena!
Har bestämt mig för att göra comeback. Gubbe 52år har fått möjlighet att jobba borta. Gammal meritlista består av 8 sässonger i nordamerika och alperna på tiden laggen var långa och smala. :-O
Skämt och sido. Jag skall ner och gubbåka nån månad eller så, ska jobba samtidigt och lyckades övertala min chef idag, så jag letar eget boende, ett kök och en säng så är jag nöjd, behöver inte ligga mitt i smeten. Val disere, Verbier, Val Thorens.... men italiensk mat är ju också gott. Hög höjd är prio. Är det någon som har tips? Det kommer gå bra mycket lugnare till än back in the days.

/P

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
En kompis som är myyyyycket äldre än mig ;) hyrde lägenhet i tre veckor i Meribel (tre dalarna) via vanliga turistbyrån där när han firade att han blev 50. Måste vara möjligt på diverse ställen, men kanske inte billigaste sättet.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ställ undan fredagsgroggen, du har fått nog.
Ja, förlåt det var under bältet. För övrigt bara bockat av ett glas 🍷till middagen och dagens lucka i adventskalendern🍺. Måste vara pigg imorgon, kommer bli nytt säsongsrekord i antal höjdmeter. ⛷️
Sanningen är ju ändå tyvärr att man tillbringat mycket tid väntandes på brädåkare.

Christiam

Aktiv medlem
Ja, förlåt det var under bältet. För övrigt bara bockat av ett glas 🍷till middagen och dagens lucka i adventskalendern🍺. Måste vara pigg imorgon, kommer bli nytt säsongsrekord i antal höjdmeter. ⛷️
Sanningen är ju ändå tyvärr att man tillbringat mycket tid väntandes på brädåkare.
Här väntas det på minusgrader så kanonerna kan börja gå.
Jag vet precis vad du menar med att vänta på brädåkare. Det gäller att veta vart man ska åka så det inte flackar ut.
Men att vänta på folk som inte kan hantera tech bindningar gör mig mer frustrerad, hur svårt är det att ha pjäxan rakt och klicka i.
Brädåkare som behöver sätta sig och tar tid att spänna fast behöver öva under barmarkssäsongen!

Hawk100

Aktiv medlem
Tjena!
Har bestämt mig för att göra comeback. Gubbe 52år har fått möjlighet att jobba borta. Gammal meritlista består av 8 sässonger i nordamerika och alperna på tiden laggen var långa och smala. :-O
Skämt och sido. Jag skall ner och gubbåka nån månad eller så, ska jobba samtidigt och lyckades övertala min chef idag, så jag letar eget boende, ett kök och en säng så är jag nöjd, behöver inte ligga mitt i smeten. Val disere, Verbier, Val Thorens.... men italiensk mat är ju också gott. Hög höjd är prio. Är det någon som har tips? Det kommer gå bra mycket lugnare till än back in the days.

/P
Med risk för att låta tjatig, men La Plagne eller mer precis Belle Plagne är inte helt fel om du vill få bra pist åkning, bra off pist, god mat och är helt ointresserad av after ski-röj……

lamboren

Aktiv medlem
Här väntas det på minusgrader så kanonerna kan börja gå.
Jag vet precis vad du menar med att vänta på brädåkare. Det gäller att veta vart man ska åka så det inte flackar ut.
Men att vänta på folk som inte kan hantera tech bindningar gör mig mer frustrerad, hur svårt är det att ha pjäxan rakt och klicka i.
Brädåkare som behöver sätta sig och tar tid att spänna fast behöver öva under barmarkssäsongen!
Off topic, men iallafall, tycker denna är bra:
(jag har bara skidåkande åkkompisar)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
jag tyckte tipsen var bra - det motbevisar ju att är för folk på hög nivå😉
Har för mig att jag sett bildbevis på att du inte är direkt nybörjare.;) Tips som involverar isyxor mm är ju knappast för nybörjare som inte ens klarar att planera åket och ta fart för att komma över mindre motlut i pisten. :unsure: För att inte tala om skidåkare som tragglar sig ner i rännor smalare än längden på sina skidor.
Men allt är ju relativt.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
OK, point well taken som det uppenbarligen heter - hur många höjdmeter blev det idag?
Starka Föhnvindar på toppen, så de öppnade inte där. Sen lite strul med liftarna som hade säsongspremiär idag och rätt mycket folk.🤬 Så blev bara lite drygt 3000 fhm. Allt i pisten, må det äntligen snöa ordentligt snart! 🙏

Flennstrom

Medlem
Jag har tittat på liknande och räknar man med guidekostnad så ger Ucpa ändå väldigt mycket för pengarna. Åksällskap på köpet och service med mat. I val d’Isère/Tignes finns även https://www.chaletchardons.com/en/chalets/tignes-hattiers-longstay-room/ där du får boende i sovsal plus mat för ca 400 euro per vecka. Ligger i les brevieres så har ju nackdel att ligga en bit ifrån den vanliga åkningen. Jag har ingen aning om hur det är att bo där dock. Ucpa har sina fördelar och nackdelar också förstås. Lycka till med comebacken!

MrHotDog

Aktiv medlem
Jag har tittat på liknande och räknar man med guidekostnad så ger Ucpa ändå väldigt mycket för pengarna. Åksällskap på köpet och service med mat. I val d’Isère/Tignes finns även https://www.chaletchardons.com/en/chalets/tignes-hattiers-longstay-room/ där du får boende i sovsal plus mat för ca 400 euro per vecka. Ligger i les brevieres så har ju nackdel att ligga en bit ifrån den vanliga åkningen. Jag har ingen aning om hur det är att bo där dock. Ucpa har sina fördelar och nackdelar också förstås. Lycka till med comebacken!
Nu är väl TS för gammal för Ucpa. 52år.. plus att han ska vara nere ca en månad.

Flennstrom

Medlem
Förstår, på dagarna är centret ofta helt tomt dock. Och sen finns en fantastisk lounge på toppen av Solaise där man kan jobba med utsikt. Gratis att sitta där. Men inte helt privat förstås.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Menar du byn eller skidåkningen på hög höjd? Chamonix har väl varken eller? :unsure: Iaf inte jämfört med Cervinia mfl.

HotDogging

Medlem
Skidåkningen på höjd. Byn bryr jag mig mindre om, men det är ju kortare väg upp om byn ligger en bit upp. Har funderat på byn som ligger i dalen nedanför (kommer inte ihåg vad den heter)Verbier, går ju kabin upp därifrån.

MKOL

Aktiv medlem
Har ni några idéer om Chamonix, Cervinia...andra ställen på hög höjd?
Nu inskränker sig mina alpäventyr till Cervinia (och Valtournenche) och Serre Chevalier men jag tycker att Valtournenche är en kalasmysig sömnig liten by. Inte direkt liftnära men beroende på var i byn man bor är det ca. 15 minuters promenad till listen som tar dig vidare till Cervinias system. Och du har även närheten till Zermatt. Bussarna till liften går för övrigt rel. ofta.

Hur det är med lgh. eller annat lämpligt boende ska jag låta vara osagt men när jag var där 2018 och 2019 fick jag intrycket att byn var på g igen efter en tid på dekis men att det fanns ganska gott om boenden. Kan ju gå att hitta lgh. på AirBnb el. motsvarande också. Ett gäng bra och prisvärda restauranger och två mindre livsmedelsaffärer finns i byn. Ytterligare några barer, ett par sportaffärer, ett apotek, en simhall finns också. Kort & gott det mesta som behövs.

Specifika tips är Stella Alpina för rustik, grymt god & prisvärd mat från regionen. La Maison Du Coc Rouge för galet bra bra käk med lite mer ambition och influenser utifrån. Och så Biblos för härlig stämning, riktigt bra pizza och sagolika "hemlagade" desserter. Nu är dessa erfarenheter förvisso ett par år gamla men i princip alla verksamheter är ju familjeföretag så ......

HotDogging

Medlem
Nu inskränker sig mina alpäventyr till Cervinia (och Valtournenche) och Serre Chevalier men jag tycker att Valtournenche är en kalasmysig sömnig liten by. Inte direkt liftnära men beroende på var i byn man bor är det ca. 15 minuters promenad till listen som tar dig vidare till Cervinias system. Och du har även närheten till Zermatt. Bussarna till liften går för övrigt rel. ofta.

Hur det är med lgh. eller annat lämpligt boende ska jag låta vara osagt men när jag var där 2018 och 2019 fick jag intrycket att byn var på g igen efter en tid på dekis men att det fanns ganska gott om boenden. Kan ju gå att hitta lgh. på AirBnb el. motsvarande också. Ett gäng bra och prisvärda restauranger och två mindre livsmedelsaffärer finns i byn. Ytterligare några barer, ett par sportaffärer, ett apotek, en simhall finns också. Kort & gott det mesta som behövs.

Specifika tips är Stella Alpina för rustik, grymt god & prisvärd mat från regionen. La Maison Du Coc Rouge för galet bra bra käk med lite mer ambition och influenser utifrån. Och så Biblos för härlig stämning, riktigt bra pizza och sagolika "hemlagade" desserter. Nu är dessa erfarenheter förvisso ett par år gamla men i princip alla verksamheter är ju familjeföretag så ......
Tack för tipset. Låter som något i min stil 😁

MKOL

Aktiv medlem
Tack för tipset. Låter som något i min stil 😁
Jag är 40+ och tyckte att byn var precis lagom på alla sätt & vis :cool:

Framförallt så gillar jag det mycket mer personliga bemötandet man får på en mindre ort, man snackar och skojar lite med personalen och så är man stammis efter två kvällar. I.o.f.s. inget unikt för Valtournenche utan så är det på dom flesta mindre orterna men ändå.

Järmfört med Serre Chevalier där man (med undantag för UCPA-centret) mest verkade vara i vägen :rolleyes:

MKOL

Aktiv medlem

HotDogging

Medlem
Nån som bott i Le Chable/Val de Banges i Verpan i modern tid? När jag sässongade där var det en riktigt mysig sömnig bondby.

Fatboy

Aktiv medlem
Verbier är ju inte billigaste stället direkt. Det borde ju gå att hyra lägenhet i Bourg-Saint-Maurice och ta tåget upp till Les Arcs, kanske inte mysigste alternativet men kanske billigt

Hawk100

Aktiv medlem
Nån som bott i Le Chable/Val de Banges i Verpan i modern tid? När jag sässongade där var det en riktigt mysig sömnig bondby.
Det är en hel del säsongare som blivit kvar som flyttat ner dit. Tydligen vågar man t.o.m. besöka barerna där numera även om man inte är infödd. (När jag bodde där nere en säsong sa alla att vi skulle få stryk om vi gick ut en kväll i Le Chable….)

HotDogging

Medlem
Haha Känner igen mig. Var ute en kväll när jag sässongade. Man hade ett öga över axeln hela tiden.
Nja så farligt var det i te, nog mycket snack som gick.
Nån som har en kontakt eller tips?

Topp