Backcountry, klättring, Vart? + Skibuddy!

Tjena!

Jag och min tjej har lite planer på att åka ner till alperna i vinter för en andra säsong (lutar mot Verbier). Vi båda har börjat intressera oss och gått en del toppturer de senaste åren. Jag känner även att jag skulle vilja testa på lite svårare terräng och börja köra lite enklare klättring och dylikt. Jag har planerat att ta några kurser i sommar och ta grönt/rött kort.
Det jag undrar egentligen är vad folk har för erfarenheter av Verbier, tror ni att det skulle passa för detta? Varit i Chamonix och Verbier tidigare men min uppfattning är att Chamonix är förknippat med större risker och svårare terräng, men att Verbier kan vara en bra "början" för lite svårare turer, eller har jag missförstått det helt?😅 Om någon har tips på andra orter som kan passa för detta så uppskattas det! :)
Även om det är någon som ska iväg i vinter och är intresserad av lättare klättring (och dessutom orkar släpa med mig) så hör gärna av er, oavsett vart ni ska!

Hawk100

Aktiv medlem
Hej.
I Verbier finns msssor av bra åkning, men väldigt lite av den innehåller någon egentlig klättring (med rep, sele stegjärn och yxa). I alla fall i rimlig närhet av skidsystemet. I Cham däremot verkar ju möjligheterna oändliga. Samma sak med ”vanlig klippklättring på våren. I Verbier klättrar man mest på en liten ”sten” som kallas tummen medan det i Cham verkar finnas alla storlekar och svårighetsgrader på klättringen…
Så trots att jag gjort flera säsonger i Verbier o älskar stället så blir nog min rekommendation Cham för att du ska få vad du söker…

Topp