Bad Gastein

Huga

Ny medlem
hej hej hej

Nästa helg åker vi till just Bad Gastein, antar att någon här varit där! Hur är det? Vart finns de bästa åken? Ska väl tillägga att jag INTE är någon fan av offpist ;) Föredrar branta välpreppade pister!
Hoppas bara att det inte är för sent på säsongen så det bara är isigt........:/

Hermiknator

Ny medlem
Tjenare=)

jag var där för två veckor sedan.
Då var det en massa,massa snö enda ner i dalen.

En backe jag rekomenderar är baksidan i bad hofgastein.
Åk gärna på förmiddagen så att det inte är allt för uppåkt

Sportgastein är bra också. bara att ta bussen upp=)

goahead

Ny medlem
Här är en bra tur.
Ännu bättre är den om du är uppe när liftarna öppnar så du är relativt ensam i backen.
Åk till toppen av Stubnerkogel (kabinliften som går från byn i Bad Gastein) sedan tar man höger när man kommer ut från kabinen ner till backe B19 (Jungeralm) som sedan går över till B20 (Bürgerwald, svart) sedan efter 6km åkning kommer man ner till Angertal. Sedan tar man kabinen (Kaserebenbahn) upp till Schlossalm. Vidare till backe H 7 (Hochalm 1,3km) ner till en sittlift (Weitmoser) sedan glider man ca 100 meter till en 2pers sittlift (Hohe Scharte-Bahn) sedan åker man ner i backe H1 (Hohe Scharte Nord 8 km) och sedan H2 (Kleine Scharte 4,2 km) för att sedan åka i backe H2A (Aeroplan 2,4 km) för att slutligen hamna nere i dalen Bad Hofgastein. Tillsammans är detta kanonåkning på morgonen då det inte är uppkört.

Runt 10 tiden börjar det mesta folket komma i den kabin lift som går från Bad Hofgastein och upp till Schlossalm.. Vet dock inte hur mycket folk det är där i slutet av säsongen.
Den första kabinliften från Bad Hofgastein går bara till mitten av berget, sedan får du ta ytterligare en kabin lift för att komma ända upp till Schlossalm.
Vid mittenstationen där den första kabinen stannar finns en 2 mans stolslift OBS ta inte den du går snabbare upp än vad den åker.

Den bästa åkningen tycker jag man får just vid Schlossalm.

Andra bra tips är följande.
1. Dorfgastein: Bra åkning lite mindre folk än i Bad Gastein, hit går det gratis skidbussar titt som tätt.
2. Flachau: Carvingvännens paradis, dock krångligt att ta sig dit om man inte reser med STS och hänger på deras tur dit. Hemort för Herman Mier.
3. Vill du slippa bära skidor/pjäxor till kabinen i Bad Gastein, hyr förvaring brevid liftstationen för 12€ för en vecka.

Var bered på tyskar som inte vet vad ordet "stå i kö" betyder. Roligt får man om man gör det till en sport att hindra dom från att tränga sig före riktigt roligt ibland faktiskt

Huga

Ny medlem
Tackar för de utömmande svaren! Får ta o skriva ut färdbeskrivningen..Det här blir spännande känner jag :)

Larsus

Ny medlem
Var nere i Bad Gastein i Januari.Det klart bästa stället är Sportgastein, vilket de flesta som varit i Bad Gastein tycker. Perfekta backar om du gillar carving och fart. Ett måste om du åker ner dit förutom om det är dåligt väder. Annars precis som de redan skrivet B19 och sedan fortsätta med B20 ner mot Angertal på baksidan på Stubben. Avsluta gärna åket med stanna till på serveringen som du kommer till först nere i dalen, en mysig stuga med fin veranda i solen och uteservering. Dessa 2 ställen är nog de bästa om du gillar fint preparerade pister där du kan stå på med carvingskären. Hör gärna av dig om du har några fler funderingar angående bad Gastein.

Hermiknator

Ny medlem
Japp.
håller med dig Lab

Sport Gastein har breda backar så att man kan ta redigt lååånga svängar
och ifall du nu vill pröva offpisten så ta baksidan ner i sportgastein.

Det är en opistad pist med mycket puder.
Första åket hittade jag ett helt parti som var helt orört så jag var som en 5-åring
på julafton som bara stod och hoppade av glädje haha:p

Krickemannen

Ny medlem
Tja!

Hörde att det var 15+ o regn här om dagen.
Men det verkar som det kommit en del snö i höjden.

Hoppas ni får det bra, ja får nöja mig med Hemsedal nästa vecka.

// Kricke

Appelsved

Ny medlem
Hallo!
Har just kommit hem efter en säsong där. Vill man åka pist är H1 och H2 klart skönaste backarna. Växlar i lutning och ger därmed chans att vila lite utan att behöva stanna. Riktigt fin utsikt och det är inte så många som åker den ända från toppen.

Annars är Dorfgastein fint men snön börjar tryta där, såvida det inte snöat en hel del i veckan.
Stort system med mycket att välja mellan.

Sportgastein är även det fint, ligger högst av de fyra systemen och är därmed bäst snö där. Kuperade och breda backar.

Åker du i Badgastein/Hofgastein rekommenderar jag restaurangen 1180. Lite pricy men det är fräscht och det går fort. Tillika även min gamla arbetsplats. =)

Ha en skön semester!

MVH

S

sompa

Guest
Om du e en "pist-gubbe", sa SKA du valja minst 2 dar i "sporten" (sportgastein), om vadret tilllater!! De gar bussar ditt ofta, tar ca 10 minuter fran bad gastein, till det ca 1ooometer hogre liftsystemet!!....... "sporten" izz the deal!!
Jag har gjort 3 sasonger i bad gastien, sa lita pa mig!! pisten i sporten ar out-stading!!

over and out!!// micke pist

Kapetown

Ny medlem
Tjaa!

Skulle tipsa om att åka med Rollin snow! :) dom har ju fett billiga resor med mat inkluderat :) Här har ni en rabatt kod ni kan använda på alla deras resor! :D skriv ba in "kbproductions" så dras pengarna vid betalning o ni får gratis mössa :cool:

Zoubolo

Medlem
Tänkte dra en säsong nere i Bad gastein i vinter, men hörde av en polare att han hade upplevt byn som lite "död" med party och folk så börjar bli lite osäker. Själv har jag alltid hört att Byn har ett jädra håll igång. Någon som har vart där nyligen och fått en uppfattning om detta?

SelanderALPIN

Ny medlem
Håller fullt med Thomsson, vill man åka till en lugn alpby ska man definitivt inte åka till Bad Gastein.
Här är det fullt med svenskar som förutom åkning bara drar ner för att festa!

MutzeAndreas

Ny medlem
Bara dra ner för att festa blir rätt dött i längden. Finns inte alltför många ställen att gå på. Men om man kombinerar åkning, jobb och fest så är BG underbart.

Zoubolo

Medlem
MutzeAndreas sa:
Bara dra ner för att festa blir rätt dött i längden. Finns inte alltför många ställen att gå på. Men om man kombinerar åkning, jobb och fest så är BG underbart.
Ahh, nä det förstår jag och det var inte heller det som var planen att bara festa! Skidåkningen är självklart prio 1.
Men tänkte att det kan vara kul att det är lite röj nån gång ibland ;)

MutzeAndreas

Ny medlem
Afterskiin på Haeggbloms är legendarisk, kvällarna likaså! Så röj blir det alltid :D Kombinerar du åkning, fest och allt som hör till, ja då kommer du få en megafet säsong :D!

Cerik

Ny medlem
Hur klarar man sig som piståkare i BG om ska vara där i omkring 2 månader? Hur är backarna generellt?
Liknar det st Anton i stilen med rätt branta och lite utmanande backar, eller är det mer italienska glassiga carvingbackar som är att vänta?

Matte9

Ny medlem
MutzeAndreas sa:
Afterskiin på Haeggbloms är legendarisk, kvällarna likaså! Så röj blir det alltid :D Kombinerar du åkning, fest och allt som hör till, ja då kommer du få en megafet säsong :D!
Hörde ju ryckte om att måndags klubben va rätt fet föra året :D

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp