Bäst för en romantisk helg i alperna?

joaram

Ny medlem
Jag och min fru ska fira att vi varit gifta 15 år med en helg i alperna i början av februari. Det är svårt att välja rätt ort för denna (för oss) historiska resa, så vi tar tacksamt emot tips! Vi vill ha en charmig liten stad eller lite större by med riktigt bra mat och bra hotell. Skidåkningen får gärna vara inriktad på rött, blått och välpreparerat. Om det skulle råka komma ett dump med puder så vore det jättekul med lättillgänglig offpist såklart. Eftersom det bara är en helg så vill vi inte ha mer än 2 timmar transfer (hyrbil är ok) och helst mindre. Helst vill vi ha Italien, men kan tänka oss Frankrike och kanske Schweiz (inte Österrike). Några orter vi funderat på är Courmayeur eller Megéve (har inte varit i någon av dem). Dolomiterna verkar jättefint, men jag vet inte vilken ort som går att nå på rimlig tid (troligen från Innsbruck) som skulle vara bra. De flygplatser som verkar ha klart bäst flygtider för oss är Innsbruck och Geneve.
Tack!
Joakim

Senast ändrad:

mgbgt66

Aktiv medlem
Morzine kanske? Ganska kort transfer från Geneve.
Megeve ska ju vara riktigt najs men jag har inte varit där.

Leder

Medlem
Mürren är ett tips, otroligt hög charmfaktor.

Leder

Medlem
Kan tilläggas att Mürren är helt bilfritt, ni åker skidor i byn. Ta en sväng förbi bageriet och köp bröd. Bara att parkera skidorna utanför. Pittoreskt så det förslår, dyrt tyvärr men en upplevelse helt klart!

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Flyg till Venedig och ta en weekend i Cortina, endast 16 mil bort. Italien, dolomiterna och sjyst åkning.

ErikVannman

Ny medlem
La Clusaz,
Candide Thovex hemstad, mysig, liten by med äkta Alpfeeling och bra skidåkning. Massor av skogsåkning och är det fint så åker man i La Balme.
Garanterat perfekt för 15års kärlek.
inte mer än 1h15 minuter från Geneve
//E

joaram

Ny medlem
Tack för tipsen! Nu har vi att göra en massa kommande bröllopsdagar också :)
Cortina skulle vara fantastiskt men det går inte alls lika bra flyg till Venedig som till Geneve. Med Geneve går det att få tre hela skiddagar och tre kvällar på orten utan någon stress. Murren verkar otroligt charmigt men verkar falla på transfer och restaurangerna...
La Clusaz är en het kandidat bredvid Courmayeur och Megeve, men jag har svårt att hitta något bra hotell där. Jag ska leta lite till!

Micke-A

Ny medlem
Uppdatera gärna med vad du hittar, jag och frun tänkte fira våra 10 år på liknande sätt i mars.

//micke

Ace_DG

Aktiv medlem
In på Zurich eller Geneve. Ett otal möjligheter härifrån!
Murren - precis som Leder skriver, oerhört charmigt! Byn ligger på en klipphylla. Tåg från Zurich funkar, ca 3h(?). Geneve funkar också, längre tågresa bara.
Chamonix - varför inte? Nära Geneve, 1h (?) med bil, bra boenden, bra restauranger, "halvhyfsad" åkning.?
//Ace DG

Senast ändrad:

EnderWiggin

Ny medlem
Med hyrbil tar det två timmar med bil till Verbier. Finns shuttle-transfers med. Tillräckligt med restauranger för en lång helg! Och skidåkning för alla nivåer...

joaram

Ny medlem
Tack för alla tips!
AceDG, vi firade faktiskt vår 10de bröllopsdag i just Chamonix! Helt fantastiskt. Vi bodde på Albert 1er som om man tar ett av de små rummen i huvudbyggnaden måste vara alpernas mest prisvärda 5-stjärniga hotell. I de andra orterna som kommit upp här kostar många 4 stjärniga hotell det dubbla. Och maten... Och så kan man ju som sagt åka skidor skidor också (det snöade en meter snö första dagen vi var där!). Chamonix och Albert 1er är nog mitt tips till Micke-A.

Själva kommer vi hamna i Megeve den här gången. Verkar vara ett bra skidsystem och en charmig (och kanske lite, lite snobbig :)) stad med fantastisk mat och, som det verkar, förvånansvärt prisvärda hotell. Dessutom ligger La Clusaz (som jag blev väldigt sugen på att testa), Chamonix och Courmayeur inom en timme om det inte är bra.

20de bröllopsdagen blir i Murren!

ErikVannman

Ny medlem
Vill ni äta gott och extraordinärt, om ni gillar det där extra så har ni Alpernas bästa restaurang i Megève, - Flocon de Sel, http://www.floconsdesel.com/en/
Ni får boka bord redan nu.
Skall ni bara besöka La Clusaz en dag eller två så parkera bilen upp i dalen på andra sidan om byn sett från dalen i La Balme. Där är skidåknings klart bäst då vädret är fint. Snöar det mycket så kan ni parkera upp vid Crête du Merle
La Balme
Crete du Merle

joaram

Ny medlem
Tack för tipsen ErikVanman. Har bokat bord på Flocons de sel! Nu blir det gröt till middag resten av året, men det kommer det säkert vara värt :)

Är åkningen generellt bättre i La Clusaz/Grand Bornand eller Megeve?

Micke-A

Ny medlem
Kul tråd med fina tipps. Chamonix har jag varit i, tror det blir något nytt, funderar på Courmayeur, vad tror ni om det?

//micke

ErikVannman

Ny medlem
joaram sa:
Tack för tipsen ErikVanman. Har bokat bord på Flocons de sel! Nu blir det gröt till middag resten av året, men det kommer det säkert vara värt :)

Är åkningen generellt bättre i La Clusaz/Grand Bornand eller Megeve?
Jag gillar La Clusaz mycket. Har åkte där 4 veckor genom åren. Megeve har jag åkte i några dagar och då var det rövväder. Så jag är inte särskilt objekt när jag föredrar La Clusaz. Till Megève fördel är nog mest att en puderdag så är det kanske mindre tryck, de rika väntar tills solen kommer fram. I La CLusaz finns en ganska stor lokal publik som snabbt åker upp det mest lätt tillgängliga.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp