Bäst lämpade ställe i Sverige för ny skidort?

skidcurre

Ny medlem
Blev inspirerad av att läsa denna artikel om den nya svenska skidorten Örndalen i Vemdalsområdet:
Your text to link here...
Har varit på alla Vemdalens skidorter så känner till den miljön och spontant känns det väl INTE som det mest spännande stället att bygga en ny stor skidort på. Finns ett gäng med svenska skidorter av denna klass redan. Skulle vilja se en skidort som har förutsättningar åtminstone som Åre skidmässigt och framför allt vid högre berg än Örndalen och där bättre fjällkänsla finns med fin utsikt mot omgivande berg osv istället för ytterligare en halvdan skidort på kullar/småberg som i bästa fall är av Sälen-/Idre-/Vemdalen-klass.

Såg denna spännande tråd där nån visionär pratar om att skapa en ny svensk skidort i Lappland med helt andra naturförutsättningar än Örndalen (men förstås sämre praktiska förutsättningar):
Your text to link here...

Så min fundering till alla som varit runt lite i fjällvärlden: OM man skulle BORTSE från praktiska saker som resväg till större städer osv, vilket ställe i Sverige skulle vara det bäst lämpade/ideala att bygga en ny skidort i om man ser till naturförutsättningar (fallhöjd, fjällkänsla, omgivning, snötillgång osv)?

A0S

Ny medlem
Ryfjället utanför tärnaby?
Högdalsberget söder om sthlm?

IT-Milan

Ny medlem
Bortsett från Sylarna ("låter kul" - men alltför höga naturvärden och dessutom ingen väg) så behövs snabba expresstolar (helst hela fallhöjden på ett liftåk) på ett par ställen i Bydalsfjällen, Lofsdalen (mitten/höger på pistartan dvs skier's left) och på Stötens västsida och baksida (höger på kartan = skier's left). Och gärna täta turer med Fjällexpressen från Mälardalen så man kan åka hem olika tider eller komma helt utan bil.
Åre i all ära, men det finns ställen med skaplig fallhöjd som kan bli god tvåa.

Hjulbult

Ny medlem
Ohh, vilken rolig tråd.

För att ändå tänka lite praktiskt så känns Kittelfjäll som det uppenbara stället om man vill skapa en skidort som närmar sig Åre i fallhöjd.

1) Lift upp på sadeln har det pratats om i 20år. Få denna lift på plats och kompletera sedan med en lift på baksidan alltså norra (nordvästra) sidan av samma fjäll. Redan vid en sån utbyggnad med endast 2st liftar så skulle man ha skapat Sveriges Off-Pist paradis nummer 1.

2) Vidare skulle man kunna kompletera med 2st 2stegs stolliftar med mellanstation trädgränsen på norra respektive södra sidan av Borkafjäll vilket är någorlunda nära både väg och befintlig anläggning.

3) Sen är det bara att fortsätta bortmot Risfjäll och Marsfjället om pengarna räcker.

Steg ett är nog realistiskt. Steg två är nog svårare men kanske genomförbart för en riktigt driven entreprenör. Steg tre är mest sjuka fantasier från min sida.

Ryfjället utanför Tärnaby vet jag inget om men verkar lovande på kartan, fördelen där är närheten till större väg ocg flygplatsen i Hemavan.

Klöverfjället i anslutning till Borgafjäll är ett annat ställe som borde kunna exploateras.

Som bubblare lägger jag till Anjan eller Mjölkvattsfjället norr om Olden. Men jag tror det är betydligt mera realistiskt att exploatera nära nån befintlig anläggning.

Problemet med alla ställen jag nämnt är logistiken, hade de haft järnvägsstation eller ett mera förmånligt geografiskt läge (läs längre söderut) så hade de förmodligen varit nationalparker eller redan utbyggda fjäll.

//JN

Pillard

Aktiv medlem
Nu var det ju en sån här tråd alldeles nyligen men jag säger fortfarande att potentialen i Städjan är enorm. För det första skulle man bygga ihop åkningen på Idre Fjäll med Fjätervålen men framför allt skulle man få rejäl högalpin åkning med bra lutning. 1131 möh är toppen och det skulle gå utmärkt att åka skidor hela vägen. Det finns även bra skog på bägge sluttningar, vilket skulle kunna ge bra åkning även under trädgränsen.

Hjulbult

Ny medlem
En annan grej jag funderat över är en lift på nordsidan ov Ottfjället för att erbjuda offpiståkning. Skulle kanske kunna vara realistiskt med tanke på närheten till Åre men jag har dålig koll på hur fjället är i verkligheten.

Annars läs en topptursbok för fler uppslag.

Iller

Ny medlem
Tanken men Bydalen är inte så dum. Jag har länge tyckt att de borde bygga en sittlift med mellanavsteg vid drombacken (med övre avsteg högst upp på kammen alltså). Det skulle ge ganska bra fallhöjd och med lite transporter och gallring så skulle man kunna få ett ganska stort OP-område som lutar helt ok. En lift till längre in i dalen (mot Falkfångaren till) skulle komplettera fint och sedan en sittlift upp från vägen till toppen på Bydalensidan för att få mycket fallhöjd i ett nafs och slippa stå i långsamma släpliftar.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Iller sa:
Tanken men Bydalen är inte så dum. Jag har länge tyckt att de borde bygga en sittlift med mellanavsteg vid drombacken (med övre avsteg högst upp på kammen alltså). Det skulle ge ganska bra fallhöjd och med lite transporter och gallring så skulle man kunna få ett ganska stort OP-område som lutar helt ok. En lift till längre in i dalen (mot Falkfångaren till) skulle komplettera fint och sedan en sittlift upp från vägen till toppen på Bydalensidan för att få mycket fallhöjd i ett nafs och slippa stå i långsamma släpliftar.
Lägg även till nån lift upp på Västerfjället, med åkning ner på nordsidan. Där borde man kunna få ut ca 600 höjdmeter, vilket är helt ok. Ok, något flackt mot slutet, men va fan.

atomicman

Ny medlem
Som trådförfattaren är inne på är det lite synd att Sveriges nya skidort hamnar i Örndalen med topp på 946 möh (Björnrike har det, vet inte om det är samma berg? Dom har på Örndalens hemsida angett högsta fallhöjd angett Björnrikes fallhöjd i alla fall).
Tror att svenska skidorter har ett gäng med år på nacken då skidåkarna i allmänhet var sämre och kraven på fallhöjd var mindre(?). Säkert har även byggtekniken förbättrats så att man kan bygga liftar i svårare miljö (se lofsdalens nya lift).
Sverige har runt 20 toppar över eller runt 2000m och säkert hundratals över 1000m och ändå bygget man på 946möh!
Men för framtiden tror jag nyckeln skulle vara att hitta ett lämpligt ställe hyffsat nära järnväg. Vet inte om det finns höga berg nära järnvägen?

Senast ändrad:

224moh

Medlem
Sarek vore fränt, men det är för fint för att förstöra.
Tycker den oexploaterade fjällvärlden skall lämnas orörd...

Vinter-Paul

Medlem
Revolutionrock sa:
Sarek vore fränt, men det är för fint för att förstöra.
Tycker den oexploaterade fjällvärlden skall lämnas orörd...
Rätt, som många förslag ovan är det bara bygga ut befintliga ställen och då är det främst Kittefjäll som har potential.
(skulle dock inte blir alltför upprörd ifall STF fick smälla upp en fjällstuga i Sarek så folk kan topptura utan tält.)

atomicman

Ny medlem
Låktatjåkka låter ju som en väldigt bra ide' (men är det nåt naturskydd där kanske?). Det finns väl inte tågstationer i närheten av många potentiella skidorter så det måste ju vara en jättefördel (och kommer säkert bli ännu större fördel i framtiden?). Med Låktatjåkka skulle man ju då troligen få dit riktigt bra skidåkning (som ju förstås är en förutsättning för en skidort) att lägga till resten som väl redan finns med fin omgivning och norra Sveriges atmosfär/samekultur osv som inte finns på samma sätt i dom sydligare skidorterna? Där skulle man kanske få det kommersiella att funka?
Som det är JUST NU ser nog inte jag (och många med mig) som är från södra Sverige (eller utlandet) mervärdet som tillräckligt stort just nu jämfört med Sälen eller sydligare skidorter, eftersom avståndet är så så långt och skidåkningen inte just nu är tillräckligt mycket bättre än dom sydligare skidorterna? Men man är ändå inte riktigt nöjd med Sälen och dom andra utan det är mer en kompromiss att åka dit?

Sen tror jag att det är pisterna (och inte offpist eller möjlighet till toppturer - det är mer mest för oss skidnördar och en extra bonus) som lockar den stora massan, och det är dom som gör det kommersiella. Det är trots allt det kommersiella som avgör om det är lönt att investera i en skidort...

Mina föräldrar har stuga vid Ryfjället. Skulle vara helt fantastiskt att få till ett liftsystem där.

Samtidigt har jag varit där och turat många gånger med hjälp av skoter, så har inget emot att det fortsätter vara orört egentligen :).

Senast ändrad:

vjakob

Medlem
Ryfjället känns väldigt väderkänsligt iom att det är högsta toppen med god marginal. Dessutom är det ganska flackt i mellanpartiet, men sen är det gode brant ner mot vägen. Baksidan har fin potential för skogåkning ner mot mellansjö.
Kuriosa: fanns en gammal störtloppsbacke ner mot E12:an från Ryfjället.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp