Bäst skidutrustning för en medelmåtta?

Bloom

Ny medlem
Hej!
Jag ska göra en säsong nere i franska alperna, men vad ska jag ha för utrustning? Har endast åkt skidor under sportlov i svenska fjällen tidigare så jag är verkligen inte supertalang. Vill bara ha ett par bra skidor/stavar/pjäxor som funkar både för pist och offpist var hittar jag dom?

När och var ska man köpa utrustningen för att få bäst pris på dom?

Också undrar jag vad för utrustning man behöver införskaffa sig för att få en så bra säsong som möjligt?

Kan någon kunnig vänlig själ hjälpa mig?

Så tacksam för svar!

fredw

Aktiv medlem
Hej! Man behöver nog veta litet mer om din bakgrund för att ge ett hyggligt råd. Skriv gärna litet om: Tjej/kille? Ålder? Hur många "åkveckor" har du i benen totalt? Åkstil - försiktig, kanonsäker eller helt vild? Åka fort eller åka coolt? Blir det mest pist eller offpist tror du?

Det är inte helt fel tidpunkt att köpa skidpaket just nu via postorder från t ex kontinenten, de säljer ut senare årsmodeller i kvarvarande längder inför vintern. t ex här:
Om du är osäker på vad du ska ha för skida så tror jag att många kommer att rekommendera dig en skida typ "freeride" med 90-105 mm bredd i midjan.

Men särskilt pjäxor bör du köpa i en fysisk affär som du besöker och får hjälp med utprovningen. Även där tror jag att många svenska skidbutiker snart har försäsongsrea. Och undvik stadium/intersport etc om du inte får en trovärdig rekommendation. Särskilda skidbutiker har i regel mer kunnig personal. Om du är osäker så varför inte köpa skidor i svensk butik också.

Edit: Pistecarvers förslag för pjäxköp nedan var bättre. Köp pjäxor på plats. Såvida du inte har nån sorts försäsong i Sverige innan du åker ner.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Mitt råd är att köpa pjäxor i sportbutik när du är på plats, så att du enkelt kan göra återbesök för justeringar/ändringar.
Blir antagligen inget fyndpris men den bästa garantin för att det ska bli bra.

Bloom

Ny medlem
Hej! Man behöver nog veta litet mer om din bakgrund för att ge ett hyggligt råd. Skriv gärna litet om: Tjej/kille? Ålder? Hur många "åkveckor" har du i benen totalt? Åkstil - försiktig, kanonsäker eller helt vild? Åka fort eller åka coolt? Blir det mest pist eller offpist tror du?

Det är inte helt fel tidpunkt att köpa skidpaket just nu via postorder från t ex kontinenten, de säljer ut senare årsmodeller i kvarvarande längder inför vintern. t ex här:
Om du är osäker på vad du ska ha för skida så tror jag att många kommer att rekommendera dig en skida typ "freeride" med 90-105 mm bredd i midjan.

Men särskilt pjäxor bör du köpa i en fysisk affär som du besöker och får hjälp med utprovningen. Även där tror jag att många svenska skidbutiker snart har försäsongsrea. Och undvik stadium/intersport etc om du inte får en trovärdig rekommendation. Särskilda skidbutiker har i regel mer kunnig personal. Om du är osäker så varför inte köpa skidor i svensk butik också.
Jag är en tjej på 20 och la åkt skidor främst pist, men vill ge mig på offpist en så skulle tänka mig lite av båda. Är absolut ingen tekniskt kunnig åkare, inte försiktig men inte heller galen. Jag skulle säga att jag åker lite bekvämt men ändå med fart.

Har jättemycket skidåkning i bagaget, jag har åkt ungefär en vecka varje år Sedan jag var ca 6 kanske.

Och tack så jättemycket för svaren!!🙏😇

PisteCarver

Aktiv medlem
Sportbutikerna på skidorterna har oftast verkstäder och är väldigt kunniga. Om dina pjäxor trycker någonstans kan de ofta slipa bort material inne i skon, om de å andra sidan inte greppar tillräckligt mycket (t ex om hälen), har de olika "grejor" de kan klistra på innerskon för att kompensera.
Pjäxorna är den viktigaste komponenten i utrustningen tycker jag.
Lycka till!

RWD

Aktiv medlem
Jag är en tjej på 20 och la åkt skidor främst pist, men vill ge mig på offpist en så skulle tänka mig lite av båda. Är absolut ingen tekniskt kunnig åkare, inte försiktig men inte heller galen. Jag skulle säga att jag åker lite bekvämt men ändå med fart.

Har jättemycket skidåkning i bagaget, jag har åkt ungefär en vecka varje år Sedan jag var ca 6 kanske.

Och tack så jättemycket för svaren!!🙏😇
@PisteCarver köpte ju nyligen ett par skidor som han verkar ha kommit bra överens med , kanske kan vara nåt Salomon QST 99 tror jag? Ha kanske kan berätta mer

fredw

Aktiv medlem

OK! Man anar att du är från Göteborg..? :) Gå i så fall gärna till någon av dessa butiker och sondera läget, särskilt när det gäller skidor som sagt.

Annars finns här några postorderalternativ att fundera på:

RWD

Aktiv medlem
Slänger in ett par budgetalternativ
Herr resp. dammodell men samma skida förutom design

Bloom

Ny medlem
OK! Man anar att du är från Göteborg..? :) Gå i så fall gärna till någon av dessa butiker och sondera läget, särskilt när det gäller skidor som sagt.

Annars finns här några postorderalternativ att fundera på:
Guuud va bra tips!! Tack så jättemycket.. 🙏😇

Bloom

Ny medlem
Slänger in ett par budgetalternativ
Herr resp. dammodell men samma skida förutom design
Tack tack tack.. För hjälpen😍🙏

PisteCarver

Aktiv medlem
@PisteCarver köpte ju nyligen ett par skidor som han verkar ha kommit bra överens med , kanske kan vara nåt Salomon QST 99 tror jag? Ha kanske kan berätta mer
Ja, ni var ju flera stycken som hjälpte mig där med jättebra tips!(y)

Salomon QST 99 kan jag definitivt rekommendera.
De är inte lika kvicka och greppiga i pisten som ett par pistskidor, men efter några dagars tillvänjning funkade det alldeles utmärk. Och de funkar bra utanför pisten och flyter lugnt i "slush-snö".
Är nog "riktiga" Allmountain-skidor.
De kategoriseras som lämpliga för "avancerade åkare", men de är inte hårda eller besvärliga på något sätt. Min fru blev också nöjd efter ett par dagar (var lite negativ i början).

Finns fortfarande att köpa till fyndpris för drygt € 400- inkl. bindningar på glisshop.com

Här en kort video med lite enkel sommar-offpist med Salomon QST 99:

Bloom

Ny medlem

De är inte lika kvicka och greppiga i pisten som ett par pistskidor, men efter några dagars tillvänjning funkade det alldeles utmärk. Och de funkar bra utanför pisten och flyter lugnt i "slush-snö".
De kategoriseras som lämpliga för "avancerade åkare", men de är inte hårda eller besvärliga på något sätt. Min fru blev också nöjd efter ett par dagar (var lite negativ i början).

Finns fortfarande att köpa till fyndpris för drygt € 400- inkl. bindningar på glisshop.com

Okej, ska verkligen ta och checka dom! 🤩

Bloom

Ny medlem

Okej, ska verkligen ta och checka dom! 🤩

pd

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska göra en säsong nere i franska alperna, men vad ska jag ha för utrustning? Har endast åkt skidor under sportlov i svenska fjällen tidigare så jag är verkligen inte supertalang. Vill bara ha ett par bra skidor/stavar/pjäxor som funkar både för pist och offpist var hittar jag dom?

När och var ska man köpa utrustningen för att få bäst pris på dom?

Också undrar jag vad för utrustning man behöver införskaffa sig för att få en så bra säsong som möjligt?

Kan någon kunnig vänlig själ hjälpa mig?

Så tacksam för svar!

Skidor - Här är en hyffsad genomgång av de vanligaste modellerna runt 90 mm för tjejer, finns även någon video om skidor runt 100 mm. Vissa gör sina tjej-kollektioner utifrån feedback de fått från deras kvinnliga teståkare. Andra kör med shrink it and pink it.

Stavar - Se till att köpa stavar med ordentlig truga som fungerar i lössnö och inte något race-inspirerat som jag köpte. Klantigt!

Försäkring - Glöm inte att kolla upp vad som gäller för din hem- och olycksfallsförsäkring. Kan behöva kompletteras.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp