Bäst techbindningar med turfokus

Pillard

Aktiv medlem
Nu när det iaf börjar bli lite frost på marken är det dags att se över vinterns utrustning. Det som saknas för min del är en dedikerad turarsetup. Jag har bra vardagsskidor och jag har bra puderskidor. Jag hade en tanke att vardagsskidorna (Enforcer 93 med Shift) skulle funka även till längre turer men verkligheten bet mig rejält i röven. Att knata upp emot 1000 fhm på en dag och ibland i rejäl lutning på skrå med drygt 3kg per fot var verkligen inte trevligt. Jag fick en kort vända låna en setup med gamla ZeroG 95 och Radical FT2. Skillnaden var enorm. Jag misstänker att den setupen snarare kvalar in på 2kg per fot.

Då jag fortfarande ändå har visst fokus på åkningen nedför vill jag hitta en lagom sweetspot. Tanken nu är att slå till på ett par BMT94. Utifrån vad jag kunnat läsa mig till är det en skida som åkmässigt passar mig väldigt bra. Med en vikt på 1530g så är det ju en stor skillnad mot Enforcern (700g lättare). Det finns förstås ännu lättare men det finns också en gräns där åkningen utför blir för lidande för att det ska vara nån poäng.

Den stora frågan är dock vilken bindning som passar bäst här? Spontant så tänker jag mig Dynafit Speed Turn 2.0. Det är ju en prisvärd pjäs på 350g ungefär. Jag är dock enormt svag för Vipecs horisontella utlösning i tån. Vikten sticker då dock upp emot 600g. Fritschis nya är ju riktigt lätt på 280g men då är det ju utlösning i hälen igen. En tanke som lockade lite vore ju annars att kombinera en Vipec-tå med en expedition-häl. Fungerar ens sådana lösningar? Det borde ju vara en viktmässig fullträff med trygg utlösning? Är det värt de extra 250g per fot att få en bättre utlösning? Jag är lite nojjig för just Dynafit-tår. Jag kommer inte att köra stora klippdropp eller så men en del i att knata upp är ju att kunna åka vettigt stort och fort nedför :)

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Skulle undvika att kombinera häl- och tådelar, speciellt från bindningar med olika funktionalitet, det kan bli helt fel. Och jävligt dyrt är det också. Du måste helt enkelt komma fram till vilken nivå du vill lägga dig på.

Mer "säker" utlösning - Vipec
Prisvärt som fan - Speed turn
Total DIN-justering men lättast möjligt - ATK Haute Route 2.0 (med justerplatta)

Jag hade själv inte satt på en vipec på den skidan, utan valt en traditionell techbindning, men som jag brukar säga så måste jag åka som en fjolla eller nåt eftersom jag aldrig haft tjuvlösproblem med techbindningar på skidor under ~100 i midjan. Och det inkluderar betong, blomkål, hopp, drops, max-fart osv osv under många års tid och aldrig med låsta tår.

Pillard

Aktiv medlem
Haute Route var ju knäppt lätt. Jag hade ju tyvärr stora problem med tjuvlösningar när jag gav mig in i tech-träsket på ett par Radical FT. Eftersom jag samtidigt alltid har kört på väldigt låg DIN (typ 8, trots väger in på 80 kilo och är nästan 1,90 lång). Så jag är lite extra nojjig. Sen tror jag inte att tjuvlösningar är nåt jätteproblem med Speed Turn här. Jag har inte tänkt att pressa dem i hård pist direkt utan riktigt turande. Det som istället oroar mig är att bryta ett ben eller så i avlägsen terräng. Så jag är ju mest på jakt efter Vipec utifrån att den ska lösa ut när jag vill, snarare än för att slippa tjuvsläpp, även om det senare förstås är en bonus. Frågan är ju dock bara hur mycket den viktskillnaden upplevs?

eriC1

Medlem
Jag själv har länge letat en lätt tur-setup med fokus på bra åkning och säkerhet, men en bit under 2 kg per fot. Körde BD Helio 95 förra vintern med ATK raider12. Det var lätt, men för den åkning jag gillar var verkligen skidan sjukt tråkig. Klarar inte av skidor som är tänkta att monteras väldigt långt bak och med spann högre än längdskidor. (Det är väl dock en smaksak och teknikfråga hur kul man har på riktigt lätta och traditionella skidor)

Det mynnade ut i Line Vision 98 ( 1580 gram i 186 cm) och högst troligen ATK R14. Totalt 1940 gram. Jag hoppas det äntligen blir en bra sweetspot för mig, för nu har jag verkligen provat mycket i kategorin lätt och lagom. Men här får jag relativt låg vikt, en säker bindning med lite elasticitet, och möjligheten till lite lekfullhet då skidan är tänkt att monteras lite längre fram, samt har lite twin när man vill bomba switch i vårsolen.

Speed turn är ju en prisvärd bindning helt klart. Zed 12 likaså. Men jag gillar verkligen kvaliteten man får i ATK bindningarna, samt att den där plattan man står (R14 och tillval på R12) på i iallafall för mig upplevs hjälpa en del för att få bort den "stela" känslan i många lätta tech-bindningar.

Senast ändrad:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Jag kör just nu på 7 och ligger väl runt 75 kg och 180 lång med 303 i sullängd, make of it what you will. Skulle säga att det är större sannolikhet att det var för att du använde dem på ett par bredare skidor då, traditionella techbindningar är inte gjorda för att köras på breda skidor och kan inte hantera den typen av rotationskrafter som uppstår när man kantar en bred skida på ett hårt underlag. Med smalare skidor (eller tredimensionell snö) försvinner det problemet, min erfarenhet är att gränsen går vid runt 100 mm midja.

400 gram per fot är klart signifikant och definitivt märkbart. Vill du få en känsla kan du ju prova att lägga en 0.5kg-vikt extra på ena skidan nästa gång du är ute och se vilket ben som tröttnar snabbast ;)

xQubeZ

Aktiv medlem
Känns ju som att antingen väljer man väl en lätt tech som väger in på ~300g eller så väljer man väl en på runt 600g. Kingpin M-works är ju tex lika ”lätt” som en dynafit radical 2 så den kanske kan vara ett alternativ om du vill kunna stå på lite.
Jag är väldigt nöjd med min radical 2 dock men känns som att det är väldigt varierande ifrån person till person hur bra de olika tech bindningarna funkar när man läser lite. Nån som testat o kombinera den roterande tådelen med ett lättare hältorn..?

herrgard

Medlem
Jag kan också rekommendera raider 12 från atk. Åker dem inställda på 8 med black crows camox freebird och har inte haft några problem än så länge.

Pillard

Aktiv medlem
Känns ju som att antingen väljer man väl en lätt tech som väger in på ~300g eller så väljer man väl en på runt 600g.
Ja det är ju helt sant. För min del så är ju vikten i ena vågskålen och elasticitet i tån i den andra. Så egentligen är alla bindningar som väger runt 600g och som inte är Vipec helt borta ur den här kalkylen. Det är alltså inte risken för tjuvsläpp eller för att pjäxan inte ska sitta kvar som jag vill gå upp på Vipec utan för att vara säker på att den faktiskt släpper när jag behöver. Det märkliga är ju varför inte Fritschi använder samma funktion i tån på sin nya Xenic? Det hade ju annars varit den perfekta lösningen.

kurono

Aktiv medlem
Ja det är ju helt sant. För min del så är ju vikten i ena vågskålen och elasticitet i tån i den andra. Så egentligen är alla bindningar som väger runt 600g och som inte är Vipec helt borta ur den här kalkylen. Det är alltså inte risken för tjuvsläpp eller för att pjäxan inte ska sitta kvar som jag vill gå upp på Vipec utan för att vara säker på att den faktiskt släpper när jag behöver. Det märkliga är ju varför inte Fritschi använder samma funktion i tån på sin nya Xenic? Det hade ju annars varit den perfekta lösningen.
Jag tror vipec tådelen väger för mycket. Och dom ville släppa en lättare bindning. Annars hade väl vipec varit mycket lättare?

Xenic har en tådel som öppnar sig på ett annat sätt än andra tådelar och dem säger att det minskar risken för tjuvsläpp.

Annars ska du ner vid 300g så kolla på bindningar som har forward pressure som xenic och atk freeraider.

Kan du inte skaffa ett par lättare stighudar och istället köra vipec eller radical 2/rotation. Möts du kanske halvvägs i viktkraven.

Pillard

Aktiv medlem
Kan du inte skaffa ett par lättare stighudar och istället köra vipec eller radical 2/rotation. Möts du kanske halvvägs i viktkraven.
Det är ju förstås klart möjligt. Jag har faktiskt inte funderat direkt på hudarna men samtidigt har jag ett par bra hudar som funkar så jag är inte jättesugen på att ha en utgift till ;)

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Det bästa du kan göra för turupplevelsen med hudarna är att börja med mohair istället för nylon om du inte redan har det. Sen har jag iofs aldrig reflekterat över hur stor viktskillnad det är mellan stighud och stighud, men att komma upp i ~400 gram per fot utan att minska utan tror är att vara optimistisk!

Pillard

Aktiv medlem
Det bästa du kan göra för turupplevelsen med hudarna är att börja med mohair istället för nylon om du inte redan har det. Sen har jag iofs aldrig reflekterat över hur stor viktskillnad det är mellan stighud och stighud, men att komma upp i ~400 gram per fot utan att minska utan tror är att vara optimistisk!
Har i ärlighetens namn aldrig funderat över funktionen på mina gamla Kohla-mix-hudar. De funkar, typ. Kladdiga som fan är de när man ska hantera dem också. Mest sugen är jag ju förstås på BMT med Vipec. Då skulle jag ju landa på typ 2-2,1kg per skida. Det är ju onekligen mycket lättare än nuvarande 3kg. Frågan är om det är det kilot som är det viktiga och att man sen inte får så mycket skillnad om man lyckas kapa 200 gram till? Eller är det så att man från 2 kilo lika gärna kan använda shiften även på BMTn och spara in ett bindningsköp. Det kanske är så att 2,3 kilo redan där är så pass stor skillnad med dagens 3?

carl_couloir

Aktiv medlem
Själv kör jag på Salomon MTN Explore med G3 ION utan broms som tur setup och är sjukt nöjd med denna kombo, landar in på under 2kg exkl. hudar. Har exempelvis bombat ner för ett uppåkt "tårtan" i Verbier utan problem men med ett stort leende på läpparna :) Kan även stämma in i kören avseende vikt hos hudarna som inte bör förringas om man är gramjagare.

Vet inte hur träkärnan på BMT ser ut under foten men det kan finnas en risk att det är "kanaler" precis som på Katana V-Werks vilket medför att vissa bindningars hålbild inte passar.....

/C

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Har i ärlighetens namn aldrig funderat över funktionen på mina gamla Kohla-mix-hudar. De funkar, typ. Kladdiga som fan är de när man ska hantera dem också. Mest sugen är jag ju förstås på BMT med Vipec. Då skulle jag ju landa på typ 2-2,1kg per skida. Det är ju onekligen mycket lättare än nuvarande 3kg. Frågan är om det är det kilot som är det viktiga och att man sen inte får så mycket skillnad om man lyckas kapa 200 gram till? Eller är det så att man från 2 kilo lika gärna kan använda shiften även på BMTn och spara in ett bindningsköp. Det kanske är så att 2,3 kilo redan där är så pass stor skillnad med dagens 3?
Decisions, decisions... Det finns inget rakt svar på det. Skillnaden mellan 3 kg och 2 kg per skida är fullständigt enorm, men kliver du ner på 1,5 kg per skida är det ytterligare skillnad. Varje sånt steg kommer göra livet trevligare på vägen upp. Jag har gått många riktigt stora turer med 2,5 kg skida per fot och "tunga" pjäxor, men det är ju inte utan anledning att min nuvarande setup är väldigt mycket lättare, och att jag har en specifik setup för riktigt långa/snabba turer på vårkanten. Det är nånting du måste komma fram till själv. Jämfört med 3 kg skida kommer du älska 2 kg skida, ända tills du provar att gå med 1,5 kg skida osv... Prova att gå med randorace-skidor, det känns som att ha en löpsko du inte behöver lyfta under fötterna...

Corin

Aktiv medlem
Jag jobbar för ett skidmärke nuförtin så ska inte kommentera för mycket om just skidor.

Men Vattendroppe har sagt typ allt som behöver sägas. Klart du ska ned på ca 1500 per skida, och klart du ska ha snabbare hudar.

Jag har kanske 250 skiddagar på mina Dynafit Superlite nu, och ångrar de inte en sekund. Under 200 gram kan tänkas extremt, men för mig har de aldrig tjuvsläppt. Det är inget att droppa klippor med, absolut inte, men min erfarenhet är att man turar inte långt och snabbt för att hoppa klippor och dundra ispuckel. Men min poäng är väl att det går att "fokusera på åkningen" även på 1500 gram under varje fot eller mindre.

kurono

Aktiv medlem
Vipec och xenic har samma hålbild enligt dem på tetongravity forum. Så ångrar du dig o Vill ha lättare så kan du ju byta bindning enkelt. Tror till och med dem delar samma hälplatta.

Pillard

Aktiv medlem
Vet inte hur träkärnan på BMT ser ut under foten men det kan finnas en risk att det är "kanaler" precis som på Katana V-Werks vilket medför att vissa bindningars hålbild inte passar.....

/C
Mm, precis så är det. De hävdar ju själva att bara Marker passar. Wildsnow har skrivit om det och även testat ett antal bindningars hålbild över det där "H"-et som Völkl förstärkt för bindningsmontering. Vipecs häldel verkar inte passa helt hundra men vad jag förstått är det många som monterat så ändå utan problem. Dock viktigt stadga upp rejält med hjälp av epoxi.

Pillard

Aktiv medlem
Jag jobbar för ett skidmärke nuförtin så ska inte kommentera för mycket om just skidor.

Men Vattendroppe har sagt typ allt som behöver sägas. Klart du ska ned på ca 1500 per skida, och klart du ska ha snabbare hudar.

Jag har kanske 250 skiddagar på mina Dynafit Superlite nu, och ångrar de inte en sekund. Under 200 gram kan tänkas extremt, men för mig har de aldrig tjuvsläppt. Det är inget att droppa klippor med, absolut inte, men min erfarenhet är att man turar inte långt och snabbt för att hoppa klippor och dundra ispuckel. Men min poäng är väl att det går att "fokusera på åkningen" även på 1500 gram under varje fot eller mindre.
Ska jag ned på 1500 per skida för jag köra med kardborre mellan skida och pjäxa ;) Skidan är ju ganska fast i det här fallet och det är BMT94. Den landar på 1530g

Henric-s

Medlem
Nu när det iaf börjar bli lite frost på marken är det dags att se över vinterns utrustning. Det som saknas för min del är en dedikerad turarsetup. Jag har bra vardagsskidor och jag har bra puderskidor. Jag hade en tanke att vardagsskidorna (Enforcer 93 med Shift) skulle funka även till längre turer men verkligheten bet mig rejält i röven. Att knata upp emot 1000 fhm på en dag och ibland i rejäl lutning på skrå med drygt 3kg per fot var verkligen inte trevligt. Jag fick en kort vända låna en setup med gamla ZeroG 95 och Radical FT2. Skillnaden var enorm. Jag misstänker att den setupen snarare kvalar in på 2kg per fot.

Då jag fortfarande ändå har visst fokus på åkningen nedför vill jag hitta en lagom sweetspot. Tanken nu är att slå till på ett par BMT94. Utifrån vad jag kunnat läsa mig till är det en skida som åkmässigt passar mig väldigt bra. Med en vikt på 1530g så är det ju en stor skillnad mot Enforcern (700g lättare). Det finns förstås ännu lättare men det finns också en gräns där åkningen utför blir för lidande för att det ska vara nån poäng.

Den stora frågan är dock vilken bindning som passar bäst här? Spontant så tänker jag mig Dynafit Speed Turn 2.0. Det är ju en prisvärd pjäs på 350g ungefär. Jag är dock enormt svag för Vipecs horisontella utlösning i tån. Vikten sticker då dock upp emot 600g. Fritschis nya är ju riktigt lätt på 280g men då är det ju utlösning i hälen igen. En tanke som lockade lite vore ju annars att kombinera en Vipec-tå med en expedition-häl. Fungerar ens sådana lösningar? Det borde ju vara en viktmässig fullträff med trygg utlösning? Är det värt de extra 250g per fot att få en bättre utlösning? Jag är lite nojjig för just Dynafit-tår. Jag kommer inte att köra stora klippdropp eller så men en del i att knata upp är ju att kunna åka vettigt stort och fort nedför :)
Jag kör själv med st rotation 12 på. Upplever att dom är tillräckligt robusta för mig som väger 83 kg och gärna drar på nedför. Det finns såklart lättare bindningar men för mig har det blivit en bra kompromiss i combo med ett par Dynastar mythic 87 carbon.

Lefty69

Ny medlem
Åker själv Salomon MTN Explorer 95or med Salomon MTN bindningen och är sjukt nöjd. Har 2 identiska par varav ett är i Alperna. Har åkt allt som berget erbjuder utan att de tjuvsläppt men de har släppt när de skulle göra det😉. Jag åker allt men gör inga större hopp.
Har även märkt att flere bergsguider i Frankrike använder skidorna och rätt ofta även med MTN bindningen. Jag kör längd 184 och skidan med bindningen landar på 1860gr inklusive skistoppers. Lämnar du bort skistoppern så sparar du ca 100gr per skida.

jaksu

Medlem
Ja det är ju helt sant. För min del så är ju vikten i ena vågskålen och elasticitet i tån i den andra. Så egentligen är alla bindningar som väger runt 600g och som inte är Vipec helt borta ur den här kalkylen. Det är alltså inte risken för tjuvsläpp eller för att pjäxan inte ska sitta kvar som jag vill gå upp på Vipec utan för att vara säker på att den faktiskt släpper när jag behöver.
Varifrån kommer påståendet att "Vipec släpper när jag behöver"?

kurono

Aktiv medlem
Varken Xenic eller ATK Freeraider har forward pressure.
Inte exakt samma forward pressure som på alpinbindningar men det brukar kallas för det i tech sammanhang. Häldelen kan röra sig 10mm för att kompensera för skiflex. Bindningarna kör Kiss-gap. Dem flesta "lätta" tech bindningarna saknar detta.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Inte exakt samma forward pressure som på alpinbindningar men det brukar kallas för det i tech sammanhang. Häldelen kan röra sig 10mm för att kompensera för skiflex. Bindningarna kör Kiss-gap. Dem flesta "lätta" tech bindningarna saknar detta.
Jag har nog bara hört den funktionaliteten kallas för förspänning här på FR tror jag...

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Ja precis! Läser för mycket wildsnow och annan skidmedia på engelska att man glömmer bort det svenska ordet haha.
Ja, nej, alltså, jag har nog bara hört det kallas förspänning/forward pressure på FR, annan skidmedia brukar vara tydliga med att det _inte_ är förspänning, utan en passiv bakåtfjädring. Är min upplevelse iaf.

kurono

Aktiv medlem
Ja, nej, alltså, jag har nog bara hört det kallas förspänning/forward pressure på FR, annan skidmedia brukar vara tydliga med att det _inte_ är förspänning, utan en passiv bakåtfjädring. Är min upplevelse iaf.
Ja precis. Dom kallar det samma i brist på bättre namn men brukar oftast påpekas att det inte är samma funktion som i en alpin bindning eftersom tech systemet ser annorlunda ut. Iaf av bra media som har koll. :)

jaksu

Medlem
Ja precis. Dom kallar det samma i brist på bättre namn men brukar oftast påpekas att det inte är samma funktion som i en alpin bindning eftersom tech systemet ser annorlunda ut. Iaf av bra media som har koll. :)
Hmmm... "Ski flex compensation 10 mm (known as “forward pressure” to those who don’t understand, though it is not “forward pressure”)." (källa)

Mao hammar du i kategorin "those who don't understand" isf :)

Pillard

Aktiv medlem
Varifrån kommer påståendet att "Vipec släpper när jag behöver"?
Utifrån att den löser ut av samma vridning i tån som en klassisk bindning. Och att den dessutom har elasticitet i exakt samma ledd. Jag har haft fler månader av ont i fotled efter att min beast inte löste ut pga vridning på fel ställe

torax

Medlem
Utifrån att den löser ut av samma vridning i tån som en klassisk bindning. Och att den dessutom har elasticitet i exakt samma ledd. Jag har haft fler månader av ont i fotled efter att min beast inte löste ut pga vridning på fel ställe
Under mina år på Vipec har de alltid släppt när jag behövt det. Flera ggr i komplexa fall i tung snö vid vridning bakåt/framåt i låg fart.
Hittills har de inte tjuvlöst, vilket jag råkat ut för tidigare på andra tech.

xviggenx

Aktiv medlem
Skulle också lägga till Ion LT som alternativ till en bra och relativt lätt bindning med turfokus, vettigare än både TLT Speed Radical och TLT Speed. Lägre delta/ramp-vinkel, enbart pozi-3 för alla skruvar/inställningar och ett betydligt trevligare handhavande än Dynafit. Visst du ligger på 456 gram per fot jämfört med 365 & 342 för Dynafit.
Har kört dom sen dom släpptes och har aldrig haft problem med tjuvsläpp eller att den inte löst ut när jag velat. Har dom både på mina MTN 88:eek:r och Wayback 96:eek:r med inserts, åkt dom "back-to-back" med mina DIY:ade/garagemoddade "TLT Radical gone Speed Radical" och åkkänslan är milsvidd bättre.

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp