Bästa alport avseende restaurangutbud

Stavmixern

Ny medlem
Halloj Freeride!

Vilken alport tycker ni levererar bäst när det kommer till restaurangutbud? Vi är tre grabbar som planerar inför vintern. Vi var överens om att vi saknar referenser till orter med bra restaurangutbud. Restauranger som håller hög kvalite men vi jagar absolut inte Michelinstjärnor för att att vara tydlig. Kom gärna med lite förslag/erfarenheter. Även om benen är trötta efter en skiddag så vill vi gärna njuta av skönt häng på kvällen med bra mat och dryck :)

Slaktaren

Medlem
Halloj Freeride!

Vilken alport tycker ni levererar bäst när det kommer till restaurangutbud? Vi är tre grabbar som planerar inför vintern. Vi var överens om att vi saknar referenser till orter med bra restaurangutbud. Restauranger som håller hög kvalite men vi jagar absolut inte Michelinstjärnor för att att vara tydlig. Kom gärna med lite förslag/erfarenheter. Även om benen är trötta efter en skiddag så vill vi gärna njuta av skönt häng på kvällen med bra mat och dryck :)
Megave måste ju vara bäst när det kommer till mat i världsklass. Även Cortina är bra men lite enklare o gräver mindre hål i plånboken.. TopHotel Hochgurgl i Hochgurgl är alpernas mest prisvärda vinlista när det kommer till rariteter.. i St.Moritz finns alla möjligheter o äta o dricka fantastiskt men kommer med ett litet tillägg... Cervina funkar ju med men då ska du helst bo och äta på Hotel Hermitage....

fredw

Aktiv medlem
Delvis en smaksak! Först bör ni fundera ut om ni föredrar fransk, italiensk eller tysk/österrikisk mat.
I vissa regioner kan man ju hitta litet både och, t.ex. i Schweiz (men dyrt) och italienska Sydtyrolen där man kan hitta mycket av det bästa från både Österrike och norra Italien. Samma gäller Aostadalen men då är det italienskt med fransk touch.

Min erfarenhet från franska skidorter är litet sämre, där finns många ställen som inte gör landets matkultur rättvisa. I Italien är det tvärtom - alla kan laga god mat utan att det kostar skjortan och det är svårare att hitta riktiga turistfällor med trist mat (bortsett från en del mediokra hotellfrukostar).

Så mitt grundtips är Italien, men det är personligt som sagt. Jag har inte varit på någon skidort i Italien som inte haft ett fint utbud av det mesta från billig härlig "pizza al taglio" till prisvärd "fine dining". Betydligt mindre utbud av svettig "ompa-bompa-afterski" dock jämf med Österrike om sådant efterfrågas.

PisteCarver

Aktiv medlem
Halloj Freeride!

Går ju inte att svara på med den inputen.
Eftersom ni inte är ute efter Michelin-stjärnor och överdyra restauranger, så är ju den viktiga frågan:
Föredrar ni det franska, italienska, schweiziska (jodå, Schweiz har ett alldeles eget, traditionellt kök), österrikisk-bayerska eller internationell gastronomi?

De flesta alporter med anständig skidåkning erbjuder också bra mat. Även i ”industriskidorter” som Les Arcs och Val Thorens finns det restauranger som erbjuder klassiskt franskt kök med bra kvalitet.
Påminner gärna också om att gastronomin ofta håller hög klass på svenska skidorter.
Undvik Norge som jag betraktar som ett gastronomiskt u-land (förutom det och dålig service, så är det fint i Norge :)).

Jag tycker att @fredw gjorde en bra sammanfattning åt dig.

EDIT:
När det gäller prisvärt vin på restaurang så slår jag ett slag för Österrike. Restauranger och Hotell i Österrike har oftast till 80-90% österrikiska viner på listan. Få känner till det i Sverige (österrikarna exporterar inte mycket utan dricker upp det mesta själva) men Österrikes viner håller hög internationell klass både på rött och vitt, och pris/kvalitet förhållandet är mycket bättre än för italienska viner.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Större ort = bättre utbud tänker jag. Så jag slänger in Innsbruck och Davos, båda ställen där jag har ätit bra och varierat och hängt i bra barer.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp