Bästa att välja avancerad åkare vad det gäller utrustning?

akleja

Ny medlem
Jag har åkt skidor i några år och dessförinnan uppehåll 10 år så skidvana har jag.Har tagit lektioner med skidlärare när jag startade igen.
Då jag nu på sista åren hyrt all utrustning fick jag mig en funderare på om jag och familjen väljer helt galet.
Vi var uppe hela familjen i Romme och valde utrustning som medelåkare. Skidorna ok men inget märkvärdigt. Min man tyckte att hans skidor var för vingliga och sladdriga (medel). Efter en dags åkande och när jag spände på mig pjäxorna så gick det inte längre. Det gjorde fruktansvärt ont i ena fotknölen och att i andra foten åkte foten fram. Åkte ett åk och sedan for jag ned för att göra ett byte. Då kommer i mitt omdöme proffspjäxorna fram istället från skiduthyrarkillarna och som folk inte får i första taget. Dessa pjäxor var som dag och natt och kände inte av fotknölen alls.Det jag undrar över och vad jag hört nu är att alltid ta skidutrustning som avancerad åkare för att då får jag det bästa. Har nu tittat när vi ska åka upp till fjälls snart och det blir naturligtvis dyrare med avancerad utrustning... Jag funderar på om vi tar avancerad när vi hyr nu... Ni andra skidfantaster inne här på detta fantastiska forum kan ni hjälpa mig på rätt väg!

Humlegarden

Ny medlem
Visst är de avancerade grejerna bättre, givet att de är mer gediget byggda osv. Men att välja avancerade skidor bara för att dessa paket är bäst behöver ju inte vara bäst för just dig.

Mer avancerade grejer är oftast styvare och kräver betydligt mer av åkaren än medelgrejer gör varför en medelåkare kan få ut betydligt mer av åkningen genom att välja ett par medelgrejer snarare än de styvaste och mest gedigna expertskidorna.

Gällande pjäxor så är alla pjäxor olika. Vad det verkar som så var passformen på de avancerade bättre för dig. Finns säkerligen medelpjäxor som sitter lika bra, gäller bara att hitta rätt modell för just dig. Då pjäxor är så pass individuellt skulle jag rekommendera dig att köpa ett par pjäxor som sitter bra på dina fötter och inte hyra dessa.

dallan

Medlem
Låter som en god idé om det är det som fungerat tidigare. Kanske ska fundera på att införskaffa utrustning om det åks en del. Dyrt och hyra i längden.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp