BÄSTA BARN-SET-UP, 2,5-3 ÅR

CombatSarah

Medlem
Har läst en del gamla trådar om utrustning för barn nu och kommit fram till att sonen på nu 2,5 borde har pjäxor på 17,5 och 80cm-skidor, till sin nu 16cm fot och 95cm längd 😊 Och investera i en hockeyklubba 😁

Men, har ni tips på vad som är "bäst" skidor och pjäxor i de storlekarna för en 2,5-3-åring nu på marknaden?

Bild på bunmern då 1,5 år 😁

Screenshot_20221203_150653_Photos.jpg

snej

Aktiv medlem
Gör honom en tjänst och köp 70cm istället för 80. Det finns ingen som helst anledning för en så liten att ha ngt annat än det kortast möjliga. Dottern blir fyra i januari (åker blåa backar och snälla röda) och kommer köra 70 cm även i vinter.

I de storlekarna så är det ju i princip samma produkt oavsett vilket märke du väljer förutom att vissa märken gör ngt bredare skidor än andra. Måhända blir det stadigare att glida på rakt fram, men det blir svårare att kanta skidorna så väljer du mellan olika modeller ta de smalare.

CombatSarah

Medlem
Gör honom en tjänst och köp 70cm istället för 80. Det finns ingen som helst anledning för en så liten att ha ngt annat än det kortast möjliga. Dottern blir fyra i januari (åker blåa backar och snälla röda) och kommer köra 70 cm även i vinter.

I de storlekarna så är det ju i princip samma produkt oavsett vilket märke du väljer förutom att vissa märken gör ngt bredare skidor än andra. Måhända blir det stadigare att glida på rakt fram, men det blir svårare att kanta skidorna så väljer du mellan olika modeller ta de smalare.
Tack för input! Du kan väl titulera dig som min personliga rådgivare här inne nu 😂

Har funderat på om man skulle ta 70, men läst om många som verkar köra 80... Men de borde ju lära sig att hantera dem bättre om de är så korta som möjligt. Samtidigt ska det ju inte bli ostabilt...

Men tror vi kör på detta nu då :)

Jag kan varmt rekommendera Head Z1/Z2/Z3 pjäxor till barn. Vi har kört oss igenom alla modeller (siffran står för antal spännen) och de sitter bra på foten och framförallt är de varma. Förra januari åkte vi i -17 i Björnrike utan några klagomål på kalla fötter:)

CombatSarah

Medlem
Jag kan varmt rekommendera Head Z1/Z2/Z3 pjäxor till barn. Vi har kört oss igenom alla modeller (siffran står för antal spännen) och de sitter bra på foten och framförallt är de varma. Förra januari åkte vi i -17 i Björnrike utan några klagomål på kalla fötter:)
Tack för tips. Beställde faktiskt hem Z1 nu, så testar vi och ser hur de verkar innan vi ev beställer Langen =) Min tanke är att spänne även över foten gör de mer stabilt... Men å andra sidan, han är knappt 3 år, och vi kommer inte åka supermycket nu i vinter - 1-2 veckor totalt, så det är nog inte såå jäkla noga :p ...bara att man själv är lite prylnörd, och nu ska lära sig sålla även in barnsortimentet...

Tack för tips. Beställde faktiskt hem Z1 nu, så testar vi och ser hur de verkar innan vi ev beställer Langen =) Min tanke är att spänne även över foten gör de mer stabilt... Men å andra sidan, han är knappt 3 år, och vi kommer inte åka supermycket nu i vinter - 1-2 veckor totalt, så det är nog inte såå jäkla noga :p ...bara att man själv är lite prylnörd, och nu ska lära sig sålla även in barnsortimentet...
Som gammal raceåkare är jag all in för Lange😁 Men helt ärligt så är det viktigare att de har kul och inte fryser i början så prio på det. Nu när barnen är 5 och 7 år kan prylnörderiet börja däremot...

CombatSarah

Medlem
Pjäxor få man prova sig fram, precis som för vuxen. Vet inte hur det ser ut i Stockholm, men här i Göteborg har vi en grym 2nd hand butik. Vi brukar drar ditt och provar. Sist fick vi prova oss genom nästan alla innan vi hittade några som inte gjorde ont. Dvs, samma som för vuxna: de bästa pjäxorna är de som sitter bra.

När det kommer till skidlängd kan jag inte hålla med om att det är kortast möjligt som gäller. Vi brukar köra så att vi har nästa längd med oss och kan erbjuda de. När stora sonen var 2.5 började han med 70 cm och körde på de hela säsongen. Med 3.5 fick han börja med 70 cm laggen (man glömmer ju en del) för att sen prova sig upp på 88 cm skidor. Året efter började han på 88 cm och fick sen prova 100 cm lagg. Det var där det kändes skillnad. Vi provade det i lite isiga backar (Alebacken) och han körde mycket stabilare på 100 cm skidorna än på 88 cm. Och även om de var lite i överkant så kunde han åker lika bra i skogen med de.

Sen är det som andra skriver, upp till typ 120 cm är alla skidor hyfsat lika. Det är ju barnskidor... Så glöm inte att grafiken är rätt viktigt då ;). Sonen storgillar ju att hans skidor liknar mina... Nåt som skidmärken såklart vet ;).
Tack för input 😊
Bor i GBG 😉 Köpte förra årets pjäxor och skidor på Snabb. De har mycket inne nu med, men inte lika fräscha/coola pjäxor som de vi köpte sist.
Vi körde på 80 cm för honom förra året just för att få det så stabilt som möjligt då iom att han bara var 1,5 då, så dem har vi kvar, men de är fula (och klumpiga) i mitt tycke, och en modell som inte finns på marknaden längre - därav vill jag ha nya till honom som är lite modernare och roligare - Salomonen som jag länkat tror jag han kommer tycks är roliga och smarta : "Styr katten mot snögubben", "Katterna ihop" osv 😁
Tror vi köper 70 nu, så går vi tillbaka upp på 80 när det känns redo/rätt 😊( men troligen nya då 😁)

Valde att beställa hem Headen nu som tipsats om ovan just pga att de fått mkt bra betyg på komfort - men självklart får de provas innan vi bestämmer oss 😊 "Tyvärr" är han lite väl sjukt taggad på skidåkning, så det kan vara så att han inte kommer bry sig om hur de känns, bara det är HANS PJÄXOR 😅 Han pratar om skidor typ vaaaarje dag sedan i april när vi åkte sist, och allt han hittar som är längre än en penna, och smalt/platt, görs om till "skidooor" som hasas runt på 🤪 Hittade sina gamla pjäxor här hemma här om dagen, närmare 2cm för små - de gick utmärkt att pressa ner sig i och gå runt i...

Idag snöar det ju här i GBG, det första han sa när han såg snön var "Nu kan man åka skidor" (fick försöka förklara att det nog inte går och att vi får nöja oss med pulka 😅)

Vi håller alla tummar och tår att denna entusiasm håller i sig 😆✊️

CombatSarah

Medlem
PS: vi fick byta pjäxor under säsongen de först 2 åren, eftersom fötterna växer så snabba ibland. Därav kör vi begangnad. Känns mycket rimligare att lägga 150 spänn för ett byte än att har köpt pjäx för 800-1k sek som ska bytas ut efter 1 vecka skidåkning...
Hade vi köpt själva så hade vi lagt mer tid på att hitta bra begagnat att byta med på Snabb, men nu ska han få i julklapp av farmor och farfar, så det får bli nya pga vi inte vet något annat vettigt att önska - och vi vill inte få massa "skit" bara för att 😊

Snödjup

Topp