Bästa bilvägen Stockholm-Sälen nuförtiden?

Bohica

Aktiv medlem
Tjena

Har sökt men hittar bara gamla trådar och vägar och trafikflöden förändras ju hela tiden. :)
Frågan är vilken väg man tar till Sälen idag, om man åker tidigt nu på söndag förmiddag och det inte är sport- eller påsklov? Planen är avresa tidigt på morgonen och framme tidig eftermiddag.
Jag är inte intresserad av att se fin natur eller tycker att resan är halva nöjet, jag bränner gärna motorväg rakt fram så jag kommer fram snabbt och smidigt utan för mycket störningar på vägen.

Om man åker från södra sidan av storstan så föreslår Eniro att fortsätta E20 förbi Eskilstuna. Men är det bästa vägen även i praktiken?

Som jag förstått det finns det typ tre alternativ att välja mellan: 66, 70 eller E4/E16?
Vad säger ni som vet hur det ser ut idag, kvittar det eller är det nån väg som är självklart bättre?

Klucken

Ny medlem
Om du bor norr om stan skulle jag köra Gävle, Falun, Mora, Sälen.
Då slipper du eventuellt annan fjälltrafik och fram till Falun är det nästan bara dubbelfiligt förutom vid Hofors.
Det kan vara så att jag tycker den är bäst bara för att den passerar Mora och jag bor där.
?

E4-Uppsala-Gävle-Falun-Mora-Sälen minst trafik, Motorväg och mindre fart kameror. (Finns några mellan Gävle och Hofors)

Bohica

Aktiv medlem
Tackar. Som jag trodde då, lite längre men bättre vägar. :D
Mindre risk för böter och rullande farthinder/irritationsmoment på enfiliga vägar.

Hmps

Aktiv medlem
På inrådan av google maps åkte jag via enköping och in i skogen. Akta dig för den skitvägen. Tog hundra år och var riktig pissväg!

robRhino

Aktiv medlem
Kom dock ihåg att Oxbergsbron är avstängd hela vintern!

Bohica

Aktiv medlem
robRhino sa:
Kom dock ihåg att Oxbergsbron är avstängd hela vintern!
Guldtips, tack för det. Känner inte för att göra ett Dukes of Hazard-hopp på väg till Sälen. :P

Mountain_Man

Aktiv medlem
Vägverket leder om trafiken över Älvdalen som är en omväg på 12 km, inte så mycket att bråka om. Ett alternativ kan vara att köra genom Mora och ta "Vasaloppsvägen" på andra sidan älven till Oxberg, klart kortare men antagligen inte snabbare. ;-)

/MM

Hawk100

Aktiv medlem
Eller köra över vid Spjutmo kraftstation.....

Klucken

Ny medlem
Hawk100 sa:
Eller köra över vid Spjutmo kraftstation.....
Om man missar den, som ligger ca en mil före oxberg så kan man fortsätta ca tre km norr om oxbersbron o svänga över blybergdammen och på det sättet bli det bara ett par km i omväg.

Bohica

Aktiv medlem
Ursäkta för sen återkoppling.

Tack alla för bra tips. Jag körde Gävle, Falun, Mora, Sälen som föreslaget.
Och svängde in vid Spjutmos Kraftstation, då min mobil-GPS (maps) tyckte det.
Allt gick jättebra, och märkte ingen trafik alls, vi åkte iofs tidigt men ändå.

Så återigen, tack för bra råd. :)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp