Bästa bilvägen Stockholm-Sälen nuförtiden?

Bohica

Aktiv medlem
Tjena

Har sökt men hittar bara gamla trådar och vägar och trafikflöden förändras ju hela tiden. :)
Frågan är vilken väg man tar till Sälen idag, om man åker tidigt nu på söndag förmiddag och det inte är sport- eller påsklov? Planen är avresa tidigt på morgonen och framme tidig eftermiddag.
Jag är inte intresserad av att se fin natur eller tycker att resan är halva nöjet, jag bränner gärna motorväg rakt fram så jag kommer fram snabbt och smidigt utan för mycket störningar på vägen.

Om man åker från södra sidan av storstan så föreslår Eniro att fortsätta E20 förbi Eskilstuna. Men är det bästa vägen även i praktiken?

Som jag förstått det finns det typ tre alternativ att välja mellan: 66, 70 eller E4/E16?
Vad säger ni som vet hur det ser ut idag, kvittar det eller är det nån väg som är självklart bättre?

Klucken

Ny medlem
Om du bor norr om stan skulle jag köra Gävle, Falun, Mora, Sälen.
Då slipper du eventuellt annan fjälltrafik och fram till Falun är det nästan bara dubbelfiligt förutom vid Hofors.
Det kan vara så att jag tycker den är bäst bara för att den passerar Mora och jag bor där.
?

E4-Uppsala-Gävle-Falun-Mora-Sälen minst trafik, Motorväg och mindre fart kameror. (Finns några mellan Gävle och Hofors)

Bohica

Aktiv medlem
Tackar. Som jag trodde då, lite längre men bättre vägar. :D
Mindre risk för böter och rullande farthinder/irritationsmoment på enfiliga vägar.

Hmps

Aktiv medlem
På inrådan av google maps åkte jag via enköping och in i skogen. Akta dig för den skitvägen. Tog hundra år och var riktig pissväg!

Mountain_Man

Aktiv medlem
Vägverket leder om trafiken över Älvdalen som är en omväg på 12 km, inte så mycket att bråka om. Ett alternativ kan vara att köra genom Mora och ta "Vasaloppsvägen" på andra sidan älven till Oxberg, klart kortare men antagligen inte snabbare. ;-)

/MM

Klucken

Ny medlem
Hawk100 sa:
Eller köra över vid Spjutmo kraftstation.....
Om man missar den, som ligger ca en mil före oxberg så kan man fortsätta ca tre km norr om oxbersbron o svänga över blybergdammen och på det sättet bli det bara ett par km i omväg.

Bohica

Aktiv medlem
Ursäkta för sen återkoppling.

Tack alla för bra tips. Jag körde Gävle, Falun, Mora, Sälen som föreslaget.
Och svängde in vid Spjutmos Kraftstation, då min mobil-GPS (maps) tyckte det.
Allt gick jättebra, och märkte ingen trafik alls, vi åkte iofs tidigt men ändå.

Så återigen, tack för bra råd. :)

Couch_Manager

Ny medlem
Nu sex år senare, hur är rekommendationen idag? Bor så att det skiljer bara 3km mellan de tre alternativen Mora, Leksand och västerdalsvägen förbi Malung.

Planerar göra en endagstur upp till Hundfjället någon dag under påsklovet. Endagstur för att slippa allt jidder det blir med barn och boende. Startar man i tid får man ändå en lång dag i backen.

assr

Aktiv medlem
Nu sex år senare, hur är rekommendationen idag? Bor så att det skiljer bara 3km mellan de tre alternativen Mora, Leksand och västerdalsvägen förbi Malung.

Planerar göra en endagstur upp till Hundfjället någon dag under påsklovet. Endagstur för att slippa allt jidder det blir med barn och boende. Startar man i tid får man ändå en lång dag i backen.
ska du verkligen åka tur och retur till hundfjället över dagen från Stockholm ...?

Är man akut pistkåt så finns ju ändå både Romme och Kungsberget rejält mycket närmare.

Couch_Manager

Ny medlem
Romme är jag trött på, väldigt bra ställe men litet. Kungsberget är det för sent på säsongen för rätta känslan.

ktmgurra

Aktiv medlem
Status på Vasaloppsvägen avgör.
Barmark=fri fart :cool:
Vinterväglag= kan vara rejält långsam om det är trafik ( tradare).
Kanske inget alternativ med barn i bilen bara....

Hawk100

Aktiv medlem
Exakt. Vasaloppsvägen saltas tyvärr i princip aldrig. Den kan vara fantastiskt bra vid barmark eller när den är nyhyvlad. Men den kan också vara en tvättbräda där bilen nästan skakar sönder eller hal som satan så varenda kurva känns som rysk roulette. Trots sandning ligger sanden sällan kvar i kurvorna….

Hawk100

Aktiv medlem
Via Gävle/Mora och via Västerås/Ludvika är båda bra. Oftast lite mer trafik via Västerås/Ludvika men om det snöar är sista biten från Oxberg till Sälen betydlig sämre plogad än Malung till Sälen….

Frasse-Masen

Aktiv medlem
I lördags var vägen mellan Mora och Sälen helt okej. Inte helt bar med asfalt framme överallt men inte heller ojämn. Nu har det både regnat och töat sedan dess. Oxbergsbron öppen. Spjutmodammen tveksamt då de håller på med arbeten där.

Moringar som åker till Stockholm åker i princip alltid över Gävle. Känns kanske avigt om man tittar på kartan men det går snabbare.

Åker man från Hedemora skulle jag dock hellre välja via Malung då vägarbetet inne i Mora hindrar trafikflödet, åtminstone kommer det bli märkbart under påsken.

Couch_Manager

Ny medlem
Blev att jag åkte själv till slut och svängde av till Orsa istället. Och just ensamheten gjorde att jag åkte mer än någonsin. Korta (alldeles för) backar gjorde att man stod på fullt hela vägen och sedan upp igen. Överansträngda fötterna på något vis och höger fot är fortfarande inte ok.

Bultfeber

Aktiv medlem
Bäst väg är väll till Göteborg och sedan E6 norröver igenom Norge å svänga höger vid Trysil.
Inte närmast men bäst

Frasse-Masen

Aktiv medlem
Blev att jag åkte själv till slut och svängde av till Orsa istället. Och just ensamheten gjorde att jag åkte mer än någonsin. Korta (alldeles för) backar gjorde att man stod på fullt hela vägen och sedan upp igen. Överansträngda fötterna på något vis och höger fot är fortfarande inte ok.
Orsa? Menar du att du åkte skidor i Grönklitt istället? Ja där är det ju verkligen korta backar. För visst var det meningen att du skulle åka från Hedemora till Hundfjället?

Couch_Manager

Ny medlem
Bäst väg är väll till Göteborg och sedan E6 norröver igenom Norge å svänga höger vid Trysil.
Inte närmast men bäst
Var i Göteborg en gång, åkte då spårvagn till Hammarkullen. Det var som tunnelbanan i Stockholm, men ändå inte. Kändes som en parallell verklighet, lite otäckt och får svindel i magen fortfarande när jag tänker på det.
Orsa? Menar du att du åkte skidor i Grönklitt istället? Ja där är det ju verkligen korta backar. För visst var det meningen att du skulle åka från Hedemora till Hundfjället?
Kom iväg för sent på morgonen så jag sparade kanske en timme på att svänga av till Grönklitt. Var ensam så jag kunde göra hursom, och visste inte att backarna var så korta. Ångrar inte det utan att jag var så seg på morgonen.
Men det var bra lutning på flera backar och jag blev bättre på att stå på utför, vilket var avsikten med resan. Men det sker på mina fötter.

Frasse-Masen

Aktiv medlem
Ok, förstår. Ja, Norrbacken är rätt skön, och utsikten från Söderbacken ner mot Orsasjön är fantastisk. Du kan ju prova Kläppen nästa gång, det blir bara en halvtimme längre jämfört med Grönklitt om man räknar från Mora där jag antar att du svängde av ifrån.

Topp