Bästa glaset vid flat light?

fredw

Aktiv medlem
Fick just glädjen något dämpad av hiskeligt platt ljus under ett par annars finemang skiddagar. Det stör faktiskt när snöns konturer försvinner, man får åka på helspänn på ett annat sätt.

Jag är hyggligt nöjd med mina Oakley med Persimmon-glas, men det kunde varit bättre. Tror och läser att deras ”Hi Yellow” kanske är ännu bättre, men den verkar svår/omöjlig att få tag på?
Gula linser finns ju till många snöskotergoggles som verkar prisvärda, kanske något att testa? Helt klara glas finns ju också, ger iofs max ljusinsläpp men utan kontrastförstärkning.

Jag vet att här finns äldre trådar på samma tema men de är något inaktuella. Sortimentet har förändrats. Tacksam för tips - vad funkar bäst för er i ”flat light”?

zerode

Aktiv medlem
Oakley Prism Clear, är just nu de enda som funkar riktigt bra, lider av samma problem själv, så har testat runt rejält. Prizm HiPink funkar okej, men clear är nog just nu de bästa.

Julbo är på gång med ett nytt glas, som verkar lovande, mem det verkar komma först nästa år. Värt att kolla efter med

fredw

Aktiv medlem
Tack för alla tips. Ja min fru har oakley prizm HiPink men är inte heller helt nöjd.

Prizm snow clear har jag kollat på och funderar att köpa. Kör idag med Hi Pink och är inte 100 nöjd. Har även Rose men den är ett sämre alternativ.
Gamla Oakley HI Yellow va helt grymma, finns tyvärr inte längre.

Rogszy

Medlem
Körde med prizm hi Pink innan men har bytt till smith med storm yellow och tycker det är en klar förbättring.

Kaskar

Aktiv medlem
Jag tycker Oakleys HiYellow är lite mörkare jämfört med iaf Zeiss gula. Så jag föredrar Zeiss (som ju finns på märken till höger o vänster)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Numera kör jag HiPink i dåligt ljus. Och om man kör freeride i Engelberg är det många dagar på året. Tidigare även haft gula linser (från Electric). Får nog säga att de gula var bättre i riktigt dåligt väder, men är liksom på skalan mellan superdålig sikt och dålig sikt så inte lätt att ge klara betyg.
Kan ju jämföra på % ljus en lins släpper igenom, men även färgen gör en viss skillnad. Sen ska man inte underskatta den psykedeliska effekten av gula linser, klart värt att prova! 🤪

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Självklart finns linser som är mer eller mindre bra vid flatsljus, men ingen är väl riktigt bra?

”Eyes in your feet” är ett bra mantra när synen av olika skäl sviktar. Alltså att man är lite extra uppmärksam i känslan i fötterna, håller en bra grundposition och försöker i den mån det går att inte spänna kroppen sjukt mkt (vilket man ofta gör automatiskt för att det är obehagligt när man inte ser ordentligt). Då har man bäst förutsättningar för att åka någorlunda bra och klara eventuella överraskningar i terrängen.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
När det är så dålig sikt och dåligt väder, är det ju bättre att sätta sig i närmsta "Hütte" och ta en Glühwein eller en Schokolade mit (Stroh)Rum, och sedan ta liften ner.🍷😄;)
Nja, man kan ju köra Steinberg tex ändå. Även om det inte är dimma eller snöfall kan det vara väldigt mörkt i nedre delarna i dec-jan pga det är så skuggigt. Så länge det inte blir farligt pga sikten är det ju bara bra träning! :ROFLMAO:
Håller med om det är sånt väder att man mest famlar efter nästa pistmarkering. 🥴

Edit: när kommer några goggles med IR eller liknande som löser flatljusproblemet för gott? 😜

PisteCarver

Aktiv medlem
Nja, man kan ju köra Steinberg tex ändå. Även om det inte är dimma eller snöfall kan det vara väldigt mörkt i nedre delarna i dec-jan pga det är så skuggigt. Så länge det inte blir farligt pga sikten är det ju bara bra träning! :ROFLMAO:
Håller med om det är sånt väder att man mest famlar efter nästa pistmarkering. 🥴

Edit: när kommer några goggles med IR eller liknande som löser flatljusproblemet för gott? 😜
Jag har i stället andra grundkriterier för skidåkning:
- Strålande solsken
- Vindstilla
- 5 minusgrader
- Massor med puder som föll natten innan
- Fritt från andra skidåkare i nerfarterna

Frågor på det?
God fredagskväll!:)
Bis morgen....

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag har i stället andra grundkriterier för skidåkning:
- Strålande solsken
- Vindstilla
- 5 minusgrader
- Massor med puder som föll natten innan
- Fritt från andra skidåkare i nerfarterna

Frågor på det?
God fredagskväll!:)
Bis morgen....
Grejen är att i botten av Steinberg kan det vara mörkt som i graven kl. 9 runt nyår även om alla de punkterna är uppfyllda! Tom nu i veckan med Kaiserwetter kändes det mörkt halvvägs in på förmiddagen.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Den här evighetsdiskussionen har varit aktuell i decennier:
Rosa, gult eller blått?
Min erfarenhet: ingen färg höjer kontrasterna (finns säkert en viss placeboeffekt).
Min erfarenhet säger åxå att ju dyrare goggles någon köpt - desto mer benägna är de att framhålla fördelarna med just deras brillor.

Bättre att satsa på blankt glas som ger Max ljusinsläpp. (Fast man ser ju för taskig ut i genomskinliga 🥴).

Jag är beredd att spendera en rejäl slant när första IR- brillorna kommer ut på marknaden (och då kommer jag berätta för alla hur jävla bra de är!)

TrulleN

Aktiv medlem
Den här evighetsdiskussionen har varit aktuell i decennier:
Rosa, gult eller blått?
Min erfarenhet: ingen färg höjer kontrasterna (finns säkert en viss placeboeffekt).
Min erfarenhet säger åxå att ju dyrare goggles någon köpt - desto mer benägna är de att framhålla fördelarna med just deras brillor.

Bättre att satsa på blankt glas som ger Max ljusinsläpp. (Fast man ser ju för taskig ut i genomskinliga 🥴).

Jag är beredd att spendera en rejäl slant när första IR- brillorna kommer ut på marknaden (och då kommer jag berätta för alla hur jävla bra de är!)
Genomskinlig lins är ju assnygg :/

cagr

Medlem
Har testat flertalet linser för "flat light" från olika märken och körde fram till förra året med Oakley Prizm Hi pink som jag tyckte funkade ok. Fick tips att testa Sweets RIG Light Amethyst som jag måste säga slår allt jag testat hittills med hästlängder. Har kört med dom under ett år och är väldigt nöjd.

fredw

Aktiv medlem
Kan tänka mig att det faktiskt är tydligt olika personligt. Vårt färgseende är ju olika. Även om jag inte hittat rätt ännu kan jag definitivt säga att linser med kopparliknande färg (gul/brun) höjer kontrasten i snön. För mig. Fast den Persimmon lins jag har nu har ungefär rätt färg, så känns den onödigt mörk. Har nu beställt ett par med helt klara linser (men med oakleys prizm). Funderar också på att köpa ett par billiga ljusgula skoterglas.

farsan56

Aktiv medlem
Mina Poc med klarglas som från början köptes till kvällsåkningen används oftare till vanlig åkning när det är kasst ljus. Gult, pink, blått mm. Det landar ändå med att jag tar klarglasen.
Sen får det se hillbilly ut, inget problem för mig. Allt klär ju en skönhet som det så vackert heter 😉

zerode

Aktiv medlem
Sen är det inte alltid bra med för ljusa glas heller upptäckte jag i lördags när jag körde med mina HiPink, och trots att det var lite grått väder och flatljus så blev det för ljust för glasen.
Hon jag åkte med, hade ett par Bliz med spegelglas, och hon såg bättre med dem än vad jag gjorde med mina ljusa glas pga att det blev för ljust för mig.
Så jag skall testa ett par mörkare glas nästa gång det är lite sämre väder, för att se om det hjälper nu när det blivit ljusare ute

Som sagt, det är inte lätt det här

fredw

Aktiv medlem
Ja det blir ju att ha med sig flera par ut… Där är nog mina Persimmon-linser riktigt bra faktiskt, alltså när sikten är dålig men det är bra med ljus. Och de funkar bra ända upp till full sol, där jag byter till mörkare glas också utan problem.
Så problemet är ju just kombinationen flatljus (nej kära Iphone, inte flatlus…) och lågt ljus.
Har själv förut tyckt att allt över 5-600 kr för ett par gogglar är fånigt, men om de kan rädda annars fina skiddagar så är det värt det. Särskilt för en som mig som sällan får ihop ens två skidveckor per år.

Bultfeber

Aktiv medlem
Polariserande glas funkar ju bra vid bilkörning i taskiga ljusförhållande så som snö, regn å liknade
Har det när ofta när man knatar upp och ibland på vägen ner.
Dom gör skillnad
Har inte sett det på skidglasögon än

fredw

Aktiv medlem
Polariserande glas funkar ju bra vid bilkörning i taskiga ljusförhållande så som snö, regn å liknade
Dom gör skillnad
Bakgrunden är att reflekterat ljus, som är det mest störande, är mer polariserat än övrigt ljus, och att man därför kan filtrera bort dessa reflexer med hjälp av ett polariserande filter i glasögonen så att glasögonen inte behöver vara onödigt mörka.

Råder dock delade meningar om detta är bra i skidglasögon. Polariserande glas riskerar att minska möjligheten att se skillnad mellan is och snö, vilket kan vara en nackdel vid just skidåkning. Så de döljer alltså den kontrast i snön man vill bevara eller framhäva.
Istället dämpar man solreflexer i skidglasögon genom att helt enkelt ha mörkare glas (med infärgning och annat fillijox som maximerar kontrasterna i snön).
Vet dock faktiskt inte om de flesta typiska skidglasögonen är polariserande eller ej. För det finns fördelar också.

rodney_piston

Aktiv medlem
Ofta när den här diskussionen dyker upp så brukar många skribenter säga persimonn eller Oakley gula. Och häromdagen var det en stänkare om såna beggade canopy på fejan. Annonsen ligger kvar ännu. Bara som ett tips om någon är sugen.

Personligen så ska jag prova något helt nytt. Gå till optikern tänkte jag. Jag är 46. Skyller att jag inte ser konturer i snön på vilken lins jag har i skidglajorna. Fast alla skidglajor jag har är 5 ggr så dyra och 20 ggr bättre än de jag hade för 29 år sedan så vill jag tro att det är materialet som är problemet att jag inte ser på samma sätt som jag brukade... Skaffade mitt första par läsglasögon för några veckor sedan och inser hur mycket jag plågar mig själv om jag inte går till en optiker. Inser att det var länge sedan jag hade den där örnblicken som jag associerar med mig själv. Jag får se om ett par linser under linsen gör skillnad? Jag hoppas det. Vad säger ni som vet?

Bilagor

• Screenshot_20220306-162322.jpg
    Screenshot_20220306-162322.jpg
    296.8 KB · Besök: 40

zerode

Aktiv medlem
Ofta när den här diskussionen dyker upp så brukar många skribenter säga persimonn eller Oakley gula. Och häromdagen var det en stänkare om såna beggade canopy på fejan. Annonsen ligger kvar ännu. Bara som ett tips om någon är sugen.

Personligen så ska jag prova något helt nytt. Gå till optikern tänkte jag. Jag är 46. Skyller att jag inte ser konturer i snön på vilken lins jag har i skidglajorna. Fast alla skidglajor jag har är 5 ggr så dyra och 20 ggr bättre än de jag hade för 29 år sedan så vill jag tro att det är materialet som är problemet att jag inte ser på samma sätt som jag brukade... Skaffade mitt första par läsglasögon för några veckor sedan och inser hur mycket jag plågar mig själv om jag inte går till en optiker. Inser att det var länge sedan jag hade den där örnblicken som jag associerar med mig själv. Jag får se om ett par linser under linsen gör skillnad? Jag hoppas det. Vad säger ni som vet?

Haha, det är faktiskt den enda lösningen
Jag förtränger det bara, och det är roligare med nya goggles

Har lite brytningsfel, och det är ett jätteproblem när det kommer till att se konturer i snön
Körde med linser och då var det inga problem, mer än vid extremfall utav flatljus, men av någon konstig anledning har man de senaste tio åren försökt hitta nya färger på gogglesen för att se, istället för att gå till optikern och få allt att funka där igenom.

Får nog ta tag i optikern snart 😃

gubbfan

Aktiv medlem
Haha, det är faktiskt den enda lösningen
Jag förtränger det bara, och det är roligare med nya goggles

Har lite brytningsfel, och det är ett jätteproblem när det kommer till att se konturer i snön
Körde med linser och då var det inga problem, mer än vid extremfall utav flatljus, men av någon konstig anledning har man de senaste tio åren försökt hitta nya färger på gogglesen för att se, istället för att gå till optikern och få allt att funka där igenom.

Får nog ta tag i optikern snart 😃
Fanns i alla fall tidigare Sportoptik på Kungsgatan i Sthlm en erfaren snubbe både skidåkare och övrig sportsman. Han fixade mitt ögonproblem, kunde inte ha linser, med en lös innerglasöga att sätta inne i gogglesen. Funkade klockrent
Sen om man vill slå på litet större har Franska Vaurnet, bästa solglasögonen, möjlighet att slipa solbrillor med original linser

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Dom gör skillnad
Har haft det på mina gamla DYE skidglasögon. Om det var bra eller inte vet jag inte riktigt..

fredw

Aktiv medlem
Bra idé. Har också lätt astigmatism men behöver annars bara glasögon för läsning. Hos Specsavers kan man få slipade solglasögon till bråkdelen av priset på andra ställen. Ska kolla om de har några lämpliga med gula glas.

Christiam

Aktiv medlem
Hade ett par gula från Idre fjäll ( logga på bandet) som köptes i mitten på 90-talet. Hittade dom i boardbagen av en ren tillfällighet ett år i gränsen och det var dom bästa jag haft där uppe. Givetvis hade jag inte bra sikt i gränsen ljuset men det gick typ ok iallafall.
Extra bra att dom var så mjuka så det gick att vika ihop dom och ha dom i byxfickan på after skin.
Har aldrig hittat några som ger god sikt i flatljus, som tidigare nämnts så är det många som säger att just deras funkar men nja, inte när det väl kommer till kritan.

Famski

Medlem
Har Oakley Prizm clear för flatljus och kvällsåkning, de har en lätt rosa ton namnet till trots, köpte dem inför säsongen så har inte kört dem så mycket i flatljus men tycker generellt att de fungerar bra. MEN som många sagt så finns det nog inga ”magiska” glas som trollar fram fantastiska kontraster och det gäller även dessa.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Har Oakley Prizm clear för flatljus och kvällsåkning, de har en lätt rosa ton namnet till trots, de är nya för säsongen så har inte kört dem så mycket i flatljus men tycker generellt att de fungerar bra, MEN som många sagt så finns det nog inga ”magiska” glas som trollar fram fantastiska kontraster och det gäller även ovan nämda glas.

Köpte just hem ett par sådana, Prizm Clear. En ny linsfärg? Hittade ett par Line Miner med dem för 700 kr. De verkar nu vara Oakleys mest dedicerade lins för flatljus om man inte hittar HiYellow. Mycket riktigt ser de mycket lika ut HiPink (som vi också har hemma) men är kanske litet ljusare och inte "klara" utan mer lila än rosa. De har ingen "spegling" i glaset (HiPink skimrar litet, kanske det som de kallar Iridium) och på pappret klart större ljusinsläpp (64% för Clear vs 46% för HiPink). Vi får se, verkar ju lovande.

Se nedan, med graden av ljusinsläpp i högerkolumnen.

1646725595199.png

Famski

Medlem
Clear har ingen speglingseffekt alls utan ser ut som helt klara linser, så inget för den som prioriterar att se cool ut. Körde dem faktiskt i solljus också och trodde det skulle bli jobbigt för ögonen men tyckte det gick riktigt bra och att de skyddade mot ”stickiga” solstrålar.

700 SEK för Lineminer är billigt, tror bara glasen ligger på 700 SEK annars.

AoAo

Ny medlem
Jag köpte också ett par Line Miner L med Prizm Clear på XXL eftersom det var så billigt när jag egentligen bara ville ha linsen. Den linsen i kombination med linser på ögonen har fungerat bra än så länge. Aldrig ens tänkt på ljuset när jag åkt skidor utan bara kört de linserna varje gång och aldrig haft problem.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp