Bästa hemförsäkringen för skidåkare/klättrare/surfare

mxeman

Medlem
Hej,

Sitter just nu och ska teckna ny hemförsäkring. När jag var yngre och bummade täcktes jag av mina föräldrars hemförsäkring där all typ av skidåkning med/utan guide var täckt. När jag nu ska teckna en ny vill jag kolla hur det ser ut med era erfarenheter, Vilka har ni haft och vad har de täckt?

Vet såklart om att man kan köpa carre neige osv. men jag vill ha så mycket skydd som möjligt på så många platser som möjligt.

Christiam

Aktiv medlem
Handlar det om liftburen åkning i anläggning eller ett berg utan lift?

För ca 10 år sedan började jag kolla upp detta och då hittade jag ingen hemförsäkring som täcker åkning utanför pist och säkrat område som det är tänkt att åkning ska ske i. Minns att jag ringde runt för att få ett svar på vilken försäkring jag skulle lägga till utifrån att jag toppturar. Inget av de stora bolaget kunde svara på det, majoriteten av bolaget förstod inte ens vad jag sysslade med för aktivitet. Senast för nått år sedan tog jag nya tag men fick inte fram något vettigt alls.

Skidåkning ses som en " extrem" sport och åkning utanför markerade nedfarter är som jag förstått det någon som försäkringsbolag har dålig kunskap inom och därför svårt att teckna försäkring för.
Folksam's skidåkarförsäkring:
• liftåkning
• utförsåkning på skidor, monoski, sitski, snowboard eller andra åkredskap godkända av Svenska Skidanläggningars Organisation i de markerade nedfarterna.
Försäkringen gäller inte vid åkning på ställen där utförsåkning inte är tillåten som till exempel i liftgator, avspärrade områden eller områden med lavinfara.

Var lika svårt med windsurfing för flera år sedan, för att inte prata om att åka utomlands och vindsurfa, då fick Folksam klia sig länge innan de kunde ge något svar.
Hoppas någon kommer med ett bättre tips.

VickeLang

Aktiv medlem
Även jag har gjort research och alla försäkringsbolag klassar det somsagt som extremsport och täcker inte pga det. Pratade med en på IF när jag tecknade min personförsäkring för att försöka få till ett undantag men det var omöjligt.

Man får helt enkelt gräva ner skidor och pjäxor och säga att man halka i backen. Neka tills döden att du stått på skidor!🙂

BlackDow

Ny medlem
Har också Trygg Hansa och så här står det i mina villkor för försäkringen.

D. PERSONLIGT SKYDD

Reseförsäkring
Gäller för Hemförsäkring i hyresrätt, bostadsrätt samt villa, som omfattar lös egendom, i din egenskap av privatperson.

Gemensamma bestämmelser
VAR FÖRSÄKRINGEN GÄLLER
1. Inom Norden vid resa när du avser att övernatta utanför bostadsorten.
2. Utanför Norden vid resa under de första 45 dagarna.

BEGRÄNSNINGAR
Försäkringen gäller inte
...
• för sjukdom eller olycksfall som inträffar i områden som är på 5 000 meters höjd eller högre.

Sida 31: https://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/Privat/Arkiv/P00296_1909.pdf

MrHotDog

Medlem
Jag har Länsförsäkringar den täcker all åkning även offpist. Undantag tävling typ Freeride och har även en gräns på tror jag 5000 möh...

VickeLang

Aktiv medlem
Det var som attans... blir att slå en pling till IF imorgon då eller byta bolag!

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Jag har testat Trygg Hansa i skarpt läge, det har inte varit några som helst problem. Vare sig med skidåkning eller klättring.

VickeLang

Aktiv medlem
Vet ni om det även gäller för skadeförsäkringen? Att få ersättning för sjukhusvistelse osv motiverar inte det höga priset för trygg hansa. Men om det även gäller olycksfall där man får ersättning för medicinsk invaliditet osv så blir det definitivt att byta

Christiam

Aktiv medlem
Jag har testat Trygg Hansa i skarpt läge, det har inte varit några som helst problem. Vare sig med skidåkning eller klättring.
Var det hemförsäkring, personförsäkring eller tillägg på en försäkring? Kanske blir till att lägga om alla försäkringar om det behövs.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Var det hemförsäkring, personförsäkring eller tillägg på en försäkring? Kanske blir till att lägga om alla försäkringar om det behövs.
Bra fråga, hade då hem och olycksfall. Men hem friskriver ingenting om skidor iaf, däremot vet jag inte om den täcker skador etc.

jcca

Medlem
När man är på en resa lär det väl vara reseförsäkringen (alltså hemförsäkringen) som gäller?
Låter annars som en utmärkt fråga till försäkringsbolaget i fråga

DzB

Medlem
Jag skulle verkligen rekommendera länsförsäkringar. Har bara en "vanlig" hemförsäkring + drulle. De har alltid hjälpt till utan några som helst frågor och är okej med skidåkning, klättring, dykning och liknande sporter. Har fått fina summor när jag exempelvis skadade knät. Ny hemresa betald med taxi till och från flygplatsen. Ersättning för resan, liftkort och pengar utöver det... Verkligen funnits där när man än har behövt vända sig till försäkringen utan att på något sätt vara jobbiga eller komplicerade att ha och göra med likt många andra försäkringsbolag. Dock är den gyllene regeln när man har med försäkringar att göra är alltid tacka nej till första beslutet och överklaga då får man ofta dubbelt upp.

mattiaslun

Medlem
Trygg Hansa är bra att ha att göra med, har testat dem skarpt så att säga, offpiståkning, helikoptertransport och operation i Schweiz efter lårbensbrott. Inga konstigheter alls, kan varmt rekommendera dem!

jung

Medlem

jung

Medlem
Några år på nacken men ganska bra information.

linkan_110

Medlem
När jag tävlade ca ( 2012-2015ish) så hade jag folksom och enligt de jag pratade med då gällde deras försäkring även för tävling, behövde också något intyg från dom att skicka in till FWQ. Men är ju några år sen nu då...

Oloph

Ny medlem
Tänk på att hemförsäkringen oftast är småpotatis om det verkligen skulle hända något. Det ni behöver är en bra sjuk och olycksfallsförsäkring. Jag hade tidigare if men bytte till Trygg hansa då mitt tävlande i Adventure racing/multisport föll utanför ifs villkor. Trygg hansa är visserligen dyrare men gäller för det mesta.

mangekemi

Ny medlem
Länsförsäkringars hemförsäkring med lägsta nivå för olycksfall täckte allt när jag bröt benet i off-pist i Japan. Inkluderat ambulans, operation, 10-dagar på sjukhus flyg hem och skador på utrustning. Fick även ut ersättning för ärr/bestående men. Dock var den ersättning låg då jag hade lägsta nivån på olycksfallstillägget. Detta var inom ramen för 30-dagar reseskydd så är man borta hel säsong behövs oftast ett tillägg.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp