bästa hjälmen till offpiståkning

Jarle

Aktiv medlem
oscarius sa:
Berövas ni inte lite på frihetskänslan av att åka i en FF kruka?
På vilket sätt menar du då? Man märker ju inte att man kör med FF, bågen syns inte och märks inte annat än när du ska spotta ut snuset eller käka macka

Senast ändrad:

Nosskire

Medlem
sweet trooper gillar jag också... inte testat G10 men den har gott rykte. POC borde också ha någon fin?

oscarius

Ny medlem
Hej hallå jag återupplivar tråden..

Jarle; Oki. Låter vettigt...

Men istället för att starta ny tråd så har jag själv lite hjälmtrubbel.
Mitt huvud är stort. Alltså. Stort.
POC's bug eller vad den heter klämmer på sidorna på bakhuvudet.
Sweet trooper HC trycker på pannan.
Har en Giro 9 size L som är för liten och för "grund". -> och slut.
Sweet rooster funkar, men priset och utseendet säger nej.

Hur funkar det här? Var ett par år sedan jag köpte min nuvarnde. Formar de sig över huvud taget? (vitsigt va)

streimert

Ny medlem
Hmm,,,,
Det enda jag kan säga är att tänk på att om du väljer en hjälm med skydd för öronen i hårdplats,,,, jämfört med många andra hjälmar som har tygstoppning (typ Sweet Tropper) så skyddar hjälmen med hård plats bättre för fall mot öronen,,, MEN man tappar totalkänslan med ljudet från naturen/skidorna etc....
Har kört med både salomon, uvex och nu har jag Sweet Trooper...
Sweet Troopern går att "shimsa" upp om man tycker den klämmer ...
Hjälmen är ganska konstant i sin form,,, inte som pjäxorna att man får dra dom hårdare o hårder efter veckan som går,,,
Sen är vikten en del att tänka på ,,,, undvik tyngre än 600gr,,,, blir bara tungt och klumpigt,,,, framför allt om man provat en som väger 500gr....

Lycka till.....
Säkerheten först....

oscarius

Ny medlem
Okej..
Vad betyder shimsa?
Sweet trooper finns med mjuka och hårda öron. Full cut, och half cut.

Klibbar punkt och kommatangenterna föresten?

Ski-For-Life

Ny medlem
tycker att giro g10 är värdelös körde med den i 3 dagar gjorde en kraasch kanske flög typ 4-5m landade på rygg drog i backhuvudet så hela hjälmen sprack rätt igenom
Sweet FTW

Senast ändrad:

honeback

Ny medlem
Fast flyger man 4-5m och slår i bakhuvet så kanske inte de e så konstigt att din hjälm går sönder kan ja tycka. Se de positivt, nu slipper du oroa dig för att de finns "osynliga" sprickor i hjälmen som du inte upptäckt om den fortfarande satt ihop. Lycka till med nya hjälmköpet Ski-for-life.

jeffa

Ny medlem
Ski-For-Life sa:
tycker att giro g10 är värdelös körde med den i 3 dagar gjorde en kraasch kanske flög typ 4-5m landade på rygg drog i backhuvudet så hela hjälmen sprack rätt igenom
Sweet FTW
Då gjorde ju hjälmen sitt jobb!

Antagligen var smällen så hård att du hade fått riktigt ont i skallen om hjälmen inte tagit smällen eller???

Suger ju att man måste köpa ny hjälm men alternativet att spräcka skallen känns ännu sämre.

Jeffa

Lee-nus

Aktiv medlem
Ski-For-Life sa:
Sweet FTW
låter inte så konstigt. och bättre det än att åka runt med skador på hjälmen som kanske inte syns, och så funkar den inte som den ska vid nästa krasch.

S

Swompi

Guest
Jarle sa:
jeffa sa:
Sweethjälmen saknar väl fyllning i käkdelen t.e.x?

Jeffa
Sweet har stoppning i hela hjälmen och skummgummiaktig stoppning i störtbågen... Bästa hjälmen jag haft...

Mer vikt = värre nackskador
Jo, crossförare har ju även nackskydd. En såkallad HANS som motverkar nackskador, har aldrig sätt skidåkare med det, kanske vore något för den som är riktigt hardcoooore! :)

oavsätt vad den väger så känner man sig ganska instängd med TLD klossen över huvudet...

R

R-R

Guest
Ski-For-Life sa:
Sweet FTW
du är ju dum, den ska ju spricka så att hjälmen dämpar fallet istället för att ditt huvud studsar 16 gånger nerför den isiga landningen. Men, det verkar som du redan kraschat en gång för mycket för att fatta det...

Blide

Medlem
R-R sa:
Ski-For-Life sa:
Sweet FTW
du är ju dum, den ska ju spricka så att hjälmen dämpar fallet istället för att ditt huvud studsar 16 gånger nerför den isiga landningen. Men, det verkar som du redan kraschat en gång för mycket för att fatta det...

:)

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp